شفافیت در عقد قراردادهای دولتی یکی از مسیرهای تحقق عدالت در اقتصاد کشور است. موضوع رانتهای کلان و دسترسی به منابع بیپایان دولتی در خرید و فروشهای روزانه دستگاههای اجرایی همواره یکی از چالشهای ایجاد شفافیت در کشور بوده است. البته اقتصاد وابسته به نفت ایران، ساختار نظام اداری را از پیش از انقلاب درگیر فضایی کرده که فساد جزو جدایی ناپذیر آن مبدل شده بود.
در حال حاضر به عقیده کارشناسان به کارگیری سامانههای الکترونیک یکی از راهکارهای اصلی مقابله با عدم شفافیت و تحقق عدالت در قراردادها و مراودات دولتی میباشد. بر همین اساس مهندسان و برنامه نویسان کشورمان توانستند، با برنامه ریزی های انجام شده در سالهای گذشته از سامانه تدارکات الکترونیکی وزارت صنعت بهره برداری کنند، این سامانه کلیه مناقصات، مزایدهها و خریدهای جزیی و متوسط دستگاههای اجرایی را پوشش میدهد. به گزارش آیزکس، تامین کنندگان ضایعات نیز میتوانند از طریق معامله در بستر این سیستم، با شفافیت و اطمینان کافی در مزایدات شرکت نمایند.
مرکز توسعه تجارت الکترونیک
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، یک موسسه دولتی مستقل زیر مجموعه ی وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد. اساسنامه مرکز بنا به پیشنهاد مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در تاریخ ۱۳۸۸/۰۶/۰۴ به تصویب هیأت وزیران رسیده و مورد تأیید شورای محترم نگهبان قرار گرفته است.
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی متولی توسعه فعالیتهای معاملاتی و تدارکاتی در بستر الکترونیکی بوده و با عنایت به مصوبات و ضوابط قانونی به جهت راه اندازی “سامانه تدارکات الکترونیکی دولت” و در همین راستا مبنی بر تکلیف قانونی وزارت صنعت، معدن و تجارت وفق تبصره (۵) ماده (۱۶۹) قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۹۴، اقدام به عملیاتی نمودن سیستم انجام معاملات دستگاه های اجرایی با رعایت انجام کلیه مراحل مناقصات و مزایده ها نموده است.
سامانه تدارکات الکترونیک دولت
سامانه تدارکات الکترونیک دولت که به اختصار ستاد نامیده میشود سیستمی به منظور انجام معاملات (خرید، مناقصات و مزایدات) دستگاه های اجرایی در بستر وب میباشد. این سامانه دستگاه های اجرایی را قادر میسازد کلیه مراحل معامله از ثبت درخواست تا تبادل وجه را به صورت غیر متمرکز از طریق یک سیستم یک پارچه و استاندارد و منطبق با کلیه قوانین و مصوبات انجام دهد.
اطلاع رسانی کلیه مناقصه ها و مزایده های عمومی و اطلاعات مرتبط در یک وب سایت واحد ارائه میشود که پشنهاد دهندگان پس از عضویت در سامانه ستاد می توانند در کلیه مناقصه ها و مزایده ها شرکت کنند.
مزایده گران
مزایده گران اشخاص)حقیقی یا حقوقی( می باشند. پس از عضویت در سامانه مزایده های الکترونیکی دولت می توانند در مزایده های انتشار یافته در این سامانه شرکت نمایند. مزایده گران پس از بررسی مزایده های انتشار یافته می توانند مزایده مورد نظر خودر را انتخاب و جهت شرکت در مزایده های برگزار شده اقدام نمایند. الزم بذکر است که تمامی مراحل فرآیند برگزاری مزایده در سامانه انجام می پذیرد. امنیت و حفظ اطالعات مربوط به پیشنهادهای ارائه شده در سامانه توسط گواهی امضای الکترونیکی و مهر زمانی ( Stamp Time ) لحاظ شده و به هیچ عنوان قبل از بازگشایی مزایده قابل مشاهده نخواهد بود. در این سند مراحل ثبت نام نقش مزایده گر به عنوان شرکت کننده در مزایده در سامانه مزایده های الکترونیکی دولت شرح داده می شود.
مزایده گرانی که قصد فعالیت در سامانه مزایده های الکترونیکی دولت را دارند می بایست مراحل و اقدامات مورد نیاز به شرح ذیل را جهت عضویت انجام دهند
- مطالعه سند شرایط وضوابط سامانه تدارکات الکترونیکی دولت ایران
- انجام مراحل ثبت نام وپرداخت حق عضویت
- -دریافت گواهی امضای الکترونیکی
مراحل ثبت نام
- ثبت نام غیرحضوری از طریق مراجعه به سایت سامانه
دراین روش، به سایت www.setadiran.ir/eauc مراجعه نموده و درمنوی صفحه ثبت نام مزایده گر، اقدام به ثبت نام می نمایند.
- ثبت نام با مراجعه حضوری مزایده گر به دفترثبت نام سامانه مزایده های الکترونیکی دولت
در این روش مزایده گر لیست مدارک مورد نیاز را از صفحه ثبت نام مزایده گران در سایت (یا از دفترثبت نام) با توجه به ماهیت خود (حقوقی/حقیقی) دریافت نموده و نسبت به تهیه آنها اقدام می نماید.
تهیه و تنظیم: آیزکس
برای اطلاعات بیشتر میتوانید فایل زیر را دانلود نمایید:
دیدگاهتان را بنویسید