فلزات استفاده شده در موبایل

چه فلزاتی در موبایل های ما استفاده می شوند؟

by

تقاضای در حال افزایش برای لوازم الکترونیکی اهرم فشاری روی زنجیره ی تامین و کره زمین شده است. اشتهای سیری ناپذیر ما برای آخرین تکنولوژی ها بهای سنگینی را پیش روی ما قرار داده است. اما چه فلزاتی در روزمره ترین استفاده ی ما از تکنولوژی استفاده می شوند؟ این فلزات چطور و ازکجا تامین می شوند؟ این سوالات را در سری جدید مطالب علمی آیزکس پاسخ می دهیم.

چه فلزاتی در موبایل های ما استفاده می شوند؟
۱- مس:
مس برای چه کاری در موبایل های ما استفاده می شود؟ مس یک عنصر ضروری برای ساخت سیم در تمام لوازم الکترونیکی است. این ماده الکتریسیه و حرارت را به طور بسیار مفیدی عبور میدهد و بیش از هر فلز دیگری برای ساخت بخش های مختلف موبایل استفاده می شود. در آینده باید مقدار مس تولید شده افزایش یابد تا بتواند پاسخگوی نیاز روز افزون صنعت الکترونیک باشد.
مس از کجا تامین می شود؟ مس اغلب از معادن سر باز استخراج می شود. شیلی بزرگترین تامین کننده مس دنیاست اما این فلز در مکان های دیگری نیز از جمله آمریکای شمالی و جنوبی استخراج می شود.
۲- تلوریم:
تلوریم برای چه کاری در موبایل های ما استفاده می شود؟ اضافه کردن تلوریم به فلزات دیگر، موجب افزایش استحکام و سختی آنها می شود و همچنین خوردگی را کاهش می دهد. علاوه بر این موارد از تلوریم برای رنگ دار کردن شیشه استفاده می شود. این عنصر جزو مواد لازم برای ساخت پنل های خورشیدی نیز می باشد.
تلوریم از کجا تامین می شود؟ تلوریم در سنگ معدن مس یافت می شود و معمولا به عنوان یک محصول جانبی در پروسه تولید مس، استخراج می شود. این عنصر در ژاپن و کانادا استخراج می شود.
۳- لیتیوم:
لیتیوم برای چه کاری در موبایل های ما استفاده می شود؟ لیتیوم برای تولید کاتد در باطری های لیتیوم یون لازم است و مورد استفاده قرار می گیرد.
لیتیوم از کجا تامین می شود؟ لیتیوم در صخره ها و دریاچه های نمکی به نام سالارز یافت می شود که حین استخراج شیمیایی فواره می زنند. بیشترین تولید کنندگان این فلز کشورهای استرالیا، شیلی، آرژانتین و چین هستند. پیش بینی می شود که با توجه به افزایش تقاضا برای تکنولوژی های دوستدار محیط زیست، تقاضا برای لیتیوم نیز افزایش یابد.
۴- کبالت:
کبالت برای چه کاری در موبایل های ما استفاده می شود؟ کبالت در باتری های قابل شارژ، مدار ها و تعدادی دیگر از اجزای الکترونیکی استفاده می شود.
کبالت از کجا تامین می شود؟ بیشتر از نیمی از کبالت تولیدی از جمهوری دموکراتیک کنگو می آید. اما در این زمینه مشکل مهمی وجود دارد. اغلب محصولاتی که در کنگو ساخته می شوند از کیفیت بالایی برخوردارند اما حتی در خصوص استخراج کبالت از معادن کنگو، از کودکان کار استفاده می شود. این محصولات وارد زنجیره ی تامین می شوند و بازار باید راهکاری برای جلوگیری از این موضوع پیدا کند. ریچارد هرینگتون، محقق در زمینه زمین شناسی، بر این باور است که باید از سایر منابع تامین کبالت در جهان بیشتر استفاده شود تا بازار از حالت انحصار یک کشور خارج شود.
۵- منگنز:
منگنز برای چه کاری در موبایل های ما استفاده می شود؟ منگنز به وفور در باطری های خشک و برد مدارهای تلویزیون استفاده می شود. این عنصر باعث تحولات بزرگی در صنعت الکترونیک شده است. پیش بینی می شود که نسل جدید باطری های قابل شارژ بیشتر از این ماده استفاده کنند.
منگنز از کجا تامین می شود؟ با وجود اینکه منگنز به مقدار زیاد در پوسته ی زمین یافت می شود، هشتاد درصد از نیاز دنیا به منگنز از آفریقای جنوبی تامین می شود. منگنز همچنین در کشور های استرالیا، چین، هند، اوکراین، برزیل و گابن استخراج می شود.
۶- تنگستن:
تنگستن برای چه کاری در موبایل های ما استفاده می شود؟ تنگستن یک فلز بسیار چگال با دوام زیاد است که ۴ برابر از تیتانیوم سخت تر است. از این فلز به عنوان وزنه در ویبراتور موبایل استفاده می شود.
تنگستن از کجا تامین می شود؟ ۷۵ درصد تنگستن تولید شده از چین است. تولیدکننده های دیگر شامل آمریکای شمالی، کره جنوبی، بولیوی، روسیه و پرتغال هستند. این عنصر از کانی های ولف رمیت و شیلیت استخراج می شود.

منبع: NATURAL HISTORY MUSEUM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *