15 مطلب که در مورد فلزات نمی دانید

۱۵ مطلب که در مورد فلزات نمی دانید

by

قرن هاست که ما از فلزات استفاده می کنیم. فلزات به دلیل قابلیت هایی نظیر استحکام، هدایت الکتریکی، چقرمگی و کاربردهای گوناگونی که دارند همواره برای انسان با ارزش بوده اند. فلزات با اشکال گوناگون مانند ورق های فلزی در صنعت برای ساخت ساختمان، پل، ابزار، ماشین آلات، خودرو، وسایل نظامی، هواپیما و غیره استفاده می شوند. همچنین بیش از ۷۵% جدول تناوبی عناصر را فلزات تشکیل می دهند.

در این مجموعه پست سه تایی از مطالب علمی به مواردی می پردازیم که کمتر در مورد فلزات شنیده شده اند.

۱- آهن فراوان ترین فلز روی کره زمین است و همچنین فلزی است که غالب هسته ی زمین را تشکیل می دهد. با این وجود اما این آلومینیوم است که رایج ترین فلز یافته شده در پوسته ی زمین است.
۲- نقره الکتریسیته را بهتر از هر فلز دیگری انتقال می دهد.
۳- فلزات نجیب، شامل سه فلز گرانبهای نقره و طلا و پلاتین، در مقابل اکسیداسیون و خوردگی در هوای مرطوب مقاوم هستند.
۴- آلیاژها از دو یا چند عنصر تشکیل می شوند که با هم دیگر به خوبی مخلوط شده اند. معمولا این دو عنصر هر دو فلز یا یک فلز و یک غیر فلز هستند.
۵- جیوه پایین ترین نقطه ی ذوب را در میان تمام فلزات دارد و همچنین تنها فلزی است که در دمای معمول اتاق در حالت مایع می باشد.
۶- تنگستن با داشتن نقطه ی ذوب ۳۴۰۰ درجه ی سانتی گراد، بیشترین نقطه ی ذوب را در میان تمام فلزات در حالت خالص دارد.
۷- با غوطه ور کردن در روی مذاب، آهن را گالوانیزه می کنند. فرآیند گالوانیزه کردن از زنگ زدگی جلوگیری می کند.
۸- تا قرون وسطی فقط ۷ فلز شناخته شده بودند: برنز، آهن، طلا، مس، نقره، قلع و جیوه
۹- تقریبا ۶۹ درصد تمام فولادها، بیش از ۸۰ میلیون تن، هر ساله در آمریکای شمالی بازیافت می شود. این مقدار از مجموع آلومینیوم، کاغذ، پلاستیک و شیشه هم بیشتر است. خواص مغناطیسی فولاد سبب می شود تا به راحتی از سایر ضایعات جامد جدا شود.
۱۰- فولاد اولین بار در سال ۱۸۸۳ میلادی در ساخت آسمان خراش ها مورد استفاده قرار گرفت.
۱۱- برج ایفل در تابستان ۶ اینچ (بیش از ۱۵ سانتی متر) بلند تر از زمستان است. چرا؟ چون فولاد و آهن وقتی حرارت می بینند منبسط می شوند.
۱۲- تا الان متوجه شده اید که دستگیره ی در و نرده ی ساختمان های عمومی معمولا از جنس برنج هستند؟ این موضوع به این علت است که برنج، آلیاژی از مس، ذاتا خاصیت ضد باکتری دارد.
۱۳- جوش انفجاری یک فرآیند بسیار قوی است که می تواند تقریبا هر دو نوع فلزی را به یکدیگر متصل کند، قابلیتی که بیشتر روش های جوشکاری دیگر فاقد آن هستند.
۱۴- اگر دو تکه فلز بدون پوشش با یکدیگر در تماس قرار بگیرند، به صورت دائم به یکدیگر می چسبند. این اتفاق روی کره ی زمین نمی افتد چرا که جو زمین باعث به وجود آمدن یک لایه اکسید در سطح تماس این دو تکه فلز می شود. لایه ی اکسید مانند یک مانع عمل کرده و از چسبندگی جلوگیری می کند.
۱۵- آهن، مس، آلومینیوم و روی فلزاتی هستند که بیشترین استفاده را دارند. این فلزات به علت خواصی مانند منابع زیاد، استحکام، خواص حرارتی و شکل پذیری آسان بیشتر از سایر فلزات استفاده می شوند.

منبع: https://www.allmetalsfab.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *