Gulf Cooperation Council
,

رشد تولید فولاد خام در کشورهای GCC

by

تولید فولاد خام در کشورهای حوزه خلیج فارس در ۵ ماهه ابتدای افزایش داشته است. کشور قطر به دلیل میزبانی رقابت های جام جهانی مشغول ساخت و ساز و مصرف فولاد است و رفتار متفاوتی با سایر کشورهای این حوزه دارد. ورود به صنعت خانه های از پیش ساخته در امارات و عربستان باعث شده تا تولید فولاد خام کشورهای شورای خلیج فارس رشد قابل قبولی داشته باشد.

پیش بینی شده است که اندازه بازار جهانی آهن و فولاد تا سال ۲۰۲۶ به ۱۸۸۳۸۸۰ میلیون دلار برسد ، این پیش بینی ۱۵۸۷۷۱۰ میلیون دلار برای سال ۲۰۲۰ در نظر گرفته شده بود که با رشد قطعی بیش از ۲٫۹٪ طی سالهای ۲۰۲۱-۲۰۲۶ به مسیر خود ادامه خواهد دارد. در این مسیر بسیاری از کشورها سناریو افزایش تولید فولاد خام را در دستور کار خود قرار داده اند. در همین راستا گزارش ها نشان می دهد که افزایش تولید فولاد خام کشورهای GCC در طول ۵ ماهه ابتدایی امسال به شکل منظمی رو به رشد بوده است.

رشد تولید فولاد خام خلیج فارس

تولید فولاد کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) با وجود فصل تابستان و کاهش معمول مصرف فولاد، با افزایش همراه شد. این افزایش تولید هم بطور ماهانه و هم بطور سالانه به ثبت رسیده است. این رشد فولاد در چشم اندازهای میان مدت و بلند مدت کشورهای این حوزه تبیین شده است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

با وجود رشد تولید فولاد خام تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس قطر اما روند متفاوتی نسبت به بقیه دارد. قطر هنوز نمی تواند روند منفی مصرف را تغییر داده و معکوس نماید که همین امر نتایج کلی این منطقه را تضعیف می کند. لازم به ذکر است با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری بازی های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، اکثر پروژه های زیربنایی از جمله ساخت استادیوم ها ، هتل ها و مراکز تفریحی از فاز عملیات سیویل عبور کرده و وارد فاز نهایی تجهیز و تحویل شده اند که این خود باعث کاهش مصرف فولاد قطر می گردد.

تغییر رفتار اقتصادی عربستان

اقتصاد عربستان سعودی در درجه اول برای تولید ثروت به صنعت نفت و گاز متکی بوده است. با این حال ، دولت تنوع اقتصادی را پس از سقوط قیمت نفت در سال ۲۰۱۴ آغاز کرد. در نتیجه ، این کشور با معرفی پروژه های زیربنایی ، مانند چشم انداز ۲۰۳۰ ، و توسعه زندگی شهری، در منابع درآمد جایگزین سرمایه گذاری کرده است. یکی از منابع جایگزین درآمدی کشور عربستان تولید فولاد خام است. با وجود اینکه این صنعت به منابع آب نیاز دارد این کشور قصد دارد در تولید فولاد خام و بعضا فرآوری آن اقدامات چشم گیری انجام دهد.

خانه های از پیش ساخته شده، رشد فولاد خام خلیج فارس

با توجه به افزایش جمعیت و هجوم فزاینده مهاجران ، کمبود مسکن ارزان قیمت در عربستان سعودی افزایش یافته است. این امر باعث شده است که عربستان به سمت ساخت خانه های از پیش ساخته شده برای پاسخگویی سریع به نیاز مردم خود برآید. این ساختمان ها مقادیر قابل توجهی فولاد در آنها به کار رفته است. این ساختمان ها نظر حامیان محیط زیست را به خود جلب کرده است. چرا که پسماندهای آنها بسیار کم است. دولت عربستان تصمیم گرفته است برای کاهش هزینه های تمام شده این خاه های از پیش ساخته شده از فولاد داخلی خود استفاده کند. همین موضوع باعث شده است تا انگیزه تولید فولاد خام در این کشور افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *