گزارش-2021-هفته-15

گزارش هفته ۱۵ سال ۲۰۲۱

by

سنگ آهن

هفته گذشته در بازار جهانی سنگ آهن متوسط قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد در چین از حدود ۱۷۲ دلار به بالای ۱۷۸ دلار هر تن سی اف آر بهبود داشت که بالاترین قیمت ثبت شده از سال ۲۰۱۱ تاکنون بوده است. افزایش امید بازار به بهبود تقاضای خلوص های بالای سنگ آهن جو بازار این ماده اولیه را بهبود بخشید. در حال حاضر حاشیه سود فولادسازی در چین خیلی برای کارخانه ها جذاب است از این رو علیرغم محدودیت های استان تانگشان سایر فولادسازان از هر راهی برای افزایش تولید و نرخ بهره وری استفاده می کنند. کاهش عرضه شرکت های معدنی بزرگ دنیا نیز به رونق بیشتر بازار کمک کرده است.

اگرچه این روند موقتی است و در درازمدت تا پایان سال جاری با رشد صادرات برزیل باید منتظر افت قیمت سنگ آهن به ۱۱۰ دلار هر تن سی اف آر چین بود.

قراضه
هفته گذشته متوسط قیمت قراضه سنگین ۲۰-۸۰ وارداتی در ترکیه تا ۶ دلار افت داشته ۴۲۸ دلار هر تن سی اف آر شد. خریداران در ترکیه عقب نشسته اند و قیمت های درخواستی به کمتر از ۴۲۰ دلار هم رسیده است. کاهش فعالیت بازار قیمت ها را نزولی کرده است.

قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن با ۱۳ دلار بهبود به حدود ۴۰۰ دلار هر تن فوب رسید.

متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز ۵ دلار بالا رفته به ۴۶۰ دلار هر تن سی اف آر رسید.

در بازار داخلی امریکا نیز قراضه خرد شده با کمتر از یک دلار رشد ۴۳۰ دلار هر لانگ تن بود.

بیلت
فولاد ایران : بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته با ۱۸ دلار بهبود به ۶۰۰ دلار هر تن فوب رسید.
در ترکیه آخرین قیمت بیلت وارداتی حدود ۵۹۵ دلار هر تن سی اف آر بود که ۱۵ دلار بهبود هفتگی داشت. بیلت صادراتی ترکیه نیز از ۵۹۲ دلار به حدود ۵۹۷ دلار هر تن فوب رسید.

در بازار واردات جنوب شرق آسیا قیمت بیلت وارداتی با ۱۰ دلار بهبود هفتگی به ۶۴۵ دلار هر تن سی اف آر رسید.

همچنین آخرین قیمت بیلت صادراتی ایران از ۵۷۱ دلار به ۵۷۶ تا ۵۷۹ دلار هر تن فوب رسید.

بیلت در بازار ایران

قیمت شمش در هفته گذشته روند صعودی به خود گرفت که متاثر از افزایش قیمت سنگ آهن بود با این حال بخش عمده شمش عرضه شده در بورس روز سه شنبه خریدار نداشت .

مقاطع
هفته گذشته قیمت میلگرد صادراتی سی آی اس از ۶۳۲ تا ۶۴۵ دلار هفته قبل به ۶۴۰ تا ۶۵۰ دلار هر تن فوب رسید.

در چین قیمت میلگرد صادراتی رشد چشمگیر ۱۵ درصدی داشت و به ۸۱۰ دلار هر تن فوب رسید. میلگرد صادراتی ترکیه نیز حدود ۵ دلار بالا رفته ۶۳۷ دلار هر تن فوب بهبود داشت.

در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز میلگرد کمی بالا رفته از ۶۷۵ دلار به ۶۷۷ تا ۶۸۰ دلار هر تن سی اف آر رسیذ.

همچنین در بازار داخلی اروپا میلگرد ۵ یورو ارزان تر شده ۶۲۰ یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد. در بازار امریکا نیز میلگرد در حدود ۸۱۳ دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات نسبی بود.

مقاطع در ایران

انتظار افزایش قیمت شمش باعث بالا رفتن قیمت میلگرد شد اما موجودی های ارزان قیمت خریداری شده در سال گذشته همراه با عدم تقاضای واقعی باعث توقف روند صعودی شد .

فراز و فرود تیرآهن چندان جدی نبود خریدارها انگیزه ای برای اینکار نمی دیدند با این حال امید به بالا رفتن قیمت سنگ آهن باعث افزایش قیمت این کالا شد اما همچنان قسمت عمده ای از تیرآهن های عرضه شده در بورس روی زمین ماند.

ورق
ورق گرم صادراتی سی آی اس در هفته ای که گذشت ۱۵ دلار بالا رفته به ۹۰۵ دلار هر تن فوب رسید.

متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین رشد چشمگیری داشته از ۷۸۰ دلار به ۸۷۳ دلار هر تن فوب رسید.

در ترکیه آخرین قیمت ورق گرم وارداتی ۹۵۵ دلار هر تن سی اف آر بود که ۴۰ دلار رشد داشت. ورق گرم وارداتی در جنوب شرق آسیا نیز از ۸۴۰ دلار به ۹۱۵ هر تن سی اف آر رسید.

در بازار داخلی اروپا ورق گرم تا ۳۵ یورو رشد داشته ۹۱۵ یورو هر تن درب کارخانه شد. در بازار امریکا ورق گرم ۱۳۴۵ دلار هر شورت تن درب کارخانه بود که افت جزیی یک دلاری داشت.

همچنین هفته گذشته اسلب صادراتی ایران ۶۳۵ تا ۶۵۰ دلار هر تن فوب بود. اسلب سی آی اس نیز از ۷۷۵ دلار به ۸۰۰ تا ۸۰۵ دلار هر تن فوب رسید.

ورق در بازار ایران

فولاد ایران: قیمت ورق ضخامت ۲ میلیمتر روز شنبه ۲۱۸۰۰۰ ریال بود که تا روز چهارشنبه به ۲۱۵۰۰۰ ریال رسید و تقریبا در طول هفته ثابت ماند دیگر اقلام مبارکه هم تقریبا با ثبات روبرو بودند .

قیمت ورق اکسین کمی بهبود یافت اما بازار نگران از آینده به عرضه موجودی خود دست زد در نتیجه در پایان هفته قیمت کمی پایین آمد در حالیکه هیچ خبری از عرضه های جدید اکسین نیست. کارخانه اکسین در پایان سال گذشته مجوز صادرات ورق را دریافت کرده در نتیجه محدودیت عرضه این کالا در ماه های پیش رو جدی تر خواهد بود .

 

ورق کاویان تقریبا با ثبات قیمت روبرو بود و تغییر جدی نداشت.CRC15

ورق سرد تغییر قیمت جدی نداشت هنوز تقاضای این کالا باز نشده است .

با توجه به ثبات قیمت ورق گرم و نرخ ارز قیمت ورق گالوانیزه نیز تغییر جدی نداشت .

تحلیل هفته :

بازار تحت تاثیر عوامل مختلفی است. مهمترین عامل تاثیر گذار مذاکرات هسته ای است و تا زمانی که نتیجه این مذاکرات مشخص نشود بازار فولاد به شرایط طبیعی بر نمی گردد. انتظار عمومی این است که در صورت به ثمر رسیدن توافق هسته ای قیمت ارز کاهش یابد در نتیجه قیمت کدال فولاد خوزستان که تعیین کننده کل قیمت های زنجیره فولاد است پایین خواهد آمد البته این جای بحث دارد .

عامل دیگری که بازار فولاد را تحت تاثیر قرار داده مساله خروج سرمایه از بازار فولاد می باشد. سرمایه ها پس از خروج از بازار فولاد بیشتر روی رمز ارزها متمرکز شده اند و به سادگی به بازار فولاد باز نخواهند گشت. اما مهمترین مطلبی که بازگشت بازار فولاد به شرایط طبیعی را تهدید می کند سیاست گذاری های کاملا غلط دولت است. اجرای شیوه نامه عملا رابطه بخش بازرگانی و تولید فولاد را قطع کرده همین مساله باعث شده تا اکثر کارخانه های تولید کننده مقاطع با مشکل سرمایه در گردش روبرو شوند. در هفته گذشته شاهد بودیم که تحویل میلگرد از کارخانه ها با تاخیر بیش از یک هفته روبرو بود. با توجه به عدم تمایل تجار به خرید، این روند در هفته های آینده تشدید خواهد شد. طبعا کل زنجیره فولاد با تنش روبرو می گردد. بازار به خوبی نسبت به افزایش قیمت فولاد به علت بالا رفتن هزینه تولید آگاه است اما تمایلی به سرمایه گذاری در بخش فولاد نیست.

یکی از عامل های دیگر که نگرانی های بسیاری را ایجاد کرده ساختار جدید چک می باشد. برای خرید و فروش در بازار فولاد به علت بالا بودن حجم معاملات، خریدار و فروشنده ناگزیر به استفاده از چک می باشند در حالیکه سیستم جدید چک، به شدت معاملات را کند می کند و این باعث نگرانی شدید در بازرگانی فولاد شده است.

در هر حال کلید اصلی مذاکرات هسته ای است پس از روشن شدن نتیجه مذاکرات هسته ای باید به مسایل بازار فولاد پرداخت که تماما متاثر از سیاست های دولت است و ربطی به تحریم ها ندارد .

بازار جهان: م. تابان شمال

بازار ایران: م.چیت ساز

پایگاه خبری فولاد ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *