گزارش هفته ۷ سال ۲۰۲۱

by

سنگ آهن
فولاد ایران: هفته گذشته قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین با بازگشت خریداران از تعطیلات از ۱۶۶ دلار به نزدیکی ۱۷۵ دلار رسید ولی تا پایان هفته به ۱۷۲ دلار هر تن خشک سی اف آر بازگشت. هنوز پس از تعطیلات چین تقاضای فولاد آنطور که باید بالا نرفته از این رو نگرانی از مازاد عرضه بازارها را تحت تاثیر قرار داد.
در بازار صادرات ایران، آخرین قیمت ثبت شده سنگ آهن مگنتیت خلوص ۶۱ درصد با ۱.۷ درصد رشد هفتگی به ۱۲۲ دلار هر تن فوب و سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص ۶۱ درصد ایران نیز با همین میزان بهبود به ۱۲۰.۹ دلار هر تن فوب رسید.

قراضه
هفته گذشته قیمت قراضه سنگین ۲۰-۸۰ وارداتی در ترکیه تا ۱۲ دلار بهبود داشته به ۴۲۲ دلار هر تن سی اف آر رسید. تقاضای محصولات فولادی در ترکیه بالا رفته از این رو انتظار می رود بازار قراضه افزایش قیمت های بیشتری را شاهد باشد.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن از ۳۶۷ دلار به ۳۷۹ دلار هر تن فوب بهبود داشت. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا با ۲۵ دلار بهبود به۴۴۰ دلار هر تن سی اف آر رسیده است. در بازار داخلی امریکا نیز قراضه خرد شده ۳ دلار افت داشته ۴۰۴ دلار هر لانگ تن شد.

بیلت
بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته از ۵۴۰ دلار به ۵۵۰ تا ۵۶۰ دلار هر تن فوب رسید جو بازار مثبت است و عرضه کننده ها به بهبود قیمت ها امیدوارند. تعطیلات چین به پایان رسید و عرضه کنندگان قراضه به رشد قیمت ها و افزایش فعالیت بازار آسیا چشم دوخته اند از این رو قیمت بیلت هم رو به بالا به نظر می رسد.
در ترکیه بیلت وارداتی از ۵۳۵ تا ۵۵۵ دلار به ۵۴۰ تا ۵۵۵ دلار هر تن سی اف آر رسید. بیلت صادراتی ترکیه از ۵۶۰ تا ۵۶۵ دلار به ۵۷۰ دلار هر تن فوب بهبود داشت.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا قیمت بیلت وارداتی با فعالیت بازارها پس از تعطیلات سال نو چین به شدت بالا رفته از ۵۴۰ تا ۵۴۵ دلار به ۵۶۰ تا ۵۸۰ دلار هر تن سی اف آر رسید. در چین قیمت بیلت وارداتی تا ۳۰ دلار نسبت به قبل از تعطیلات بهبود داشته ۵۷۲ دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.
همچنین به گزارش متال بولتن آخرین قیمت بیلت صادراتی ایران از ۵۱۰ تا ۵۲۰ دلار به ۵۲۰ تا ۵۳۲ دلار هر تن فوب رسید.
بیلت در بازار ایران

قیمت شمش تقریباً ثابت بود. عرضه و تقاضای این کالا به سر به سر رسیده است. از روز پنجشنبه بازار چین و خاوردور باز شده و روند صعودی قیمت شروع شده است. این مساله در بازار داخلی بی تاثیر نیست.

مقاطع
هفته گذشته قیمت میلگرد صادراتی سی آی اس با ۵ دلار بهبود به ۶۰۰ دلار هر تن فوب رسید.
در چین قیمت میلگرد صادراتی ۶۲۵ دلار هر تن فوب و در ثبات بود. میلگرد صادراتی ترکیه نیز از ۵۹۰ تا ۵۹۵ دلار به ۵۹۵ تا ۶۰۰ دلار هر تن فوب رسید.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز میلگرد در ۶۱۵ دلار هر تن سی اف آر ثبات داشت.
همچنین در بازار داخلی اروپا میلگرد ۱۰ یورو رشد داشته ۶۳۵ یورو هر تن درب کارخانه شد. در بازار امریکا نیز میلگرد در ۷۸۷.۵ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثابت بود.

مقاطع در ایران

قیمت میلگرد تغییر جدی نداشت . از اوائل هفته احتمال کاهش آن میرفت ولی افزایش قیمت ارز باعث ثبات بازار شد.

قیمت تیرآهن همچنان مثل میلگرد بود و تغییر جدی نداشت.

ورق
فولاد ایران: ورق گرم صادراتی سی آی اس در هفته ای که گذشت از ۶۹۰ تا ۷۱۵ دلار هر تن فوب به ۶۹۰ تا ۷۰۵ دلار رسید.
متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین ۶۴۹ دلار هر تن فوب و در ثبات بود.
در ترکیه ورق گرم وارداتی از ۷۱۵ تا ۷۳۰ دلار به ۷۰۵ تا ۷۲۰ دلار هر تن سی اف آر رسید. ورق گرم وارداتی در جنوب شرق آسیا ۶۵۵ تا ۶۶۰ دلار هر تن سی اف آر و در ثبات بود.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم تا ۱۰ یورو رشد داشته ۷۳۰ یورو هر تن درب کارخانه شد. در بازار امریکا ورق گرم به ۱۲۰۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه نزدیک شد.
همچنین هفته گذشته اسلب صادراتی ایران از ۵۸۲ تا ۶۰۰ دلار به ۵۸۰ تا ۵۸۵ دلار هر تن فوب کاهش داشت. اسلب سی آی اس نیز در ۶۲۵ دلار هر تن فوب ثبات داشت.

ورق در بازار ایران

فولاد ایران: ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول روز شنبه ۲۲۰۰۰۰ ریال اعلام میشد تا روز چهارشنبه به ۲۱۵۰۰۰ ریال تمام شده در اصفهان رسید.
ورق ۳ تا ۱۵ میلیمتر مبارکه با مدیریت عرضه مبارکه همچنان بر مدار میانگین ۱۹۳۰۰۰ ریال تمام شده چرخید. با فروش ورق های مبارکه در بورس در پایه ۱۷۲۹۴۳ریال متوسط بازار تثبیت شد.

فولاد ایران: هنوز اکسین عرضه ورق ST-37 را شروع نکرده، موجودیهای بازار به شدت محدود شده است مشغول بودن به تولید ورق های با کیفیت خاص فرصت عرضه ورق معمولی را از اکسین گرفته است.

فولاد ایران: با توجه به محدودیت عرضه ورق اکسین تقاضای کاویان رو به افزایش است. عرضه ورق این کارخانه در بورس هم جذابیتی نداشت. عرضه این کالا توسط کارخانه به دقت مدیریت می شود.

فولاد ایران: ورق سرد بازار راکد و با ثباتی را پشت سر گذاشت. دوره مصرف زیادی برای این کالا در امسال باقی نمانده، بنابراین انتظار افزایش یا کاهش جدی قیمت این کالا نیست.

فولاد ایران: ورق گالوانیزه تقریباً هفته با ثباتی را پشت سر گذاشت تنها روز دوشنبه با افزایش قیمت ارز و تغییر قیمت ورق گرم در بورس کمی بالا رفت ولی دوباره به سطح قیمت اول هفته بازگشت.

تحلیل هفته :
فولاد ایران: در پایان هفته همه چشم ها به تحرکات سیاسی دوخته شده بود. در صورت رفع تحریم ها نرخ ارز کاهش خواهد یافت طبعاً بازار به سمت رکود و افت قیمت کشیده خواهد شد.
اما در صورت تداوم تحریم ها: با توجه به آنکه فاصله چندانی تا تعطیلات نوروز نیست بازار فرصت تغییر جدی ندارد مشروط بر آنکه قیمت شمش و سنگ آهن در خارج تغییر نکند.
در هر حال اگر تحریم ها برطرف شود و قیمت شمش در خارج رو به بالا باشد تغییر جدی در بازار اتفاق نخواهد افتاد. همچنان بازار با رکود همراه است و قیمت ها به همین پایه می چرخد.
اگر تحریم برداشته شود بازار با شوک قیمت روبرو می شود ولی به آرامی بر می گردد.
همه این مفروضات حداکثر تا پایان فروردین ماه است در شروع سال جدید با حذف ارز ۴۲۰۰۰ ریالی و افزایش دستمزد، کرایه حمل و برق و گاز روبرو می شویم در نتیجه قیمت تمام شده برای تولیدکننده بالا می رود طبعاً سطح قیمت ها در سال آینده با امروز متفاوت خواهد بود.
با توجه به تغییرات بودجه بدون در نظر گرفتن مسایل سیاسی اعم از رفع تحریم یا ادامه آن، قیمت ها برای سال آینده فضائی برای کاهش ندارد و پایه آنها پائین تر از امسال نخواهد بود.

 

بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م.چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *