گزارش هفته ۲ سال ۲۰۲۱

by

سنگ آهن
فولاد ایران: هفته گذشته فعالیت بازار سنگ آهن چین خیلی مطلوب نبود و موجودی بازار فولاد آن بالا رفت ولی خبر آتش سوزی در یکی از ترمینال های بارگیری شرکت واله با این که سریع کنترل شد ولی جو بازار را تغییر داد و قیمت سنگ آهن صعودی شد. قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد با کمتر از ۴ دلار بهبود به ۱۷۳.۶۹ دلار هر تن سی اف آر چین رسید. با این که در دسامبر گذشته واردات سنگ آهن به چین افت سالانه ۴۵ درصدی داشته ۹۶.۷۵ میلیون تن شد ولی برای کل سال ۲۰۲۰ میزان واردات ۱.۱۷ میلیارد تن ثبت شده که رکورد قبلی ۱.۰۷۵ میلیارد تن سال ۲۰۱۷ را نیز شکست.
در بازار صادرات ایران، آخرین قیمت ثبت شده سنگ آهن مگنتیت خلوص ۶۱ درصد ۱۰.۳ دلار بالا رفته ۱۲۲.۵ دلار هر تن فوب شد و سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص ۶۱ درصد ایران نیز با همین میزان بهبود به ۱۲۰.۴ دلار هر تن فوب رسید.

قراضه
فولاد ایران: هفته گذشته قیمت قراضه سنگین ۲۰-۸۰ وارداتی در ترکیه تا ۹ دلار افت داشته ۴۷۰ دلار هر تن سی اف آر شد. معاملاتی در ۴۶۰ تا ۴۶۵ دلار نیز نهایی شد. تمایل به خرید در بازار نبود و فعالان بازار منتظر افت بیشتر قیمت هستند.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن تا ۳ دلار افت داشته ۴۱۶ دلار دلار هر تن فوب شد . متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا در ۴۸۰ دلار هر تن سی اف آر در ثبات بود. در بازار داخلی امریکا نیز قراضه خرد شده ۴۶۲ دلار هر لانگ تن و بدون تغییر ماند.

بیلت
فولاد ایران : متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته تغییر چندانی نداشت و ۶۰۷ دلار هر تن فوب ثبت شد. برخی از عرضه کننده ها بازار را با پیشنهاد های ۶۱۰ تا ۶۲۵ دلاری امتحان کردند ولی در کل بازار هنوز فعالیت چندانی در سال نو میلادی نداشته است. در ترکیه بیلت وارداتی از ۶۱۰ تا ۶۲۵ دلار به ۶۲۰ تا ۶۳۵ دلار هر تن سی اف آر و بیلت صادراتی از ۶۱۰ تا ۶۱۵ دلار به ۶۳۰ تا ۶۳۵ دلار هر تن فوب بهبود داشت.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا قیمت بیلت وارداتی از ۵۹۵ دلار به ۶۰۰ تا ۶۰۵ دلار هر تن سی اف آر رسید. محصول سی آی اس در بازار آسیا ۶۱۰ دلار هر تن سی اف آر پیشنهاد می شد.
همچنین به گزارش متال بولتن بیلت صادراتی ایران ۵۷۰ تا ۵۷۵ دلار هر تن فوب و در ثبات بود.

بیلت در بازار ایران

فولاد ایران: روند افزایشی قیمت شمش متاثر از افزایش قیمت پایه در بورس بود که به لطف صادرات شکل گرفته است در حالیکه قیمت شمش بر اساس آهن اسفنجی و ضایعات و کرایه حمل فعلی کمتر از ۱۲۰۰۰ تومان تمام شده برای تولیدکننده فعلی صرف نمی کند با این حال علیرغم عرضه بیش از ۱۷۰ هزار تن شمش در بورس کمتر از ۱۸ هزار تن آن به فروش رسید این شرایط خوبی است برای آنها که صادرات دارند و نگرانی شدید برای آنها که درگیر بازار داخلی هستند.

مقاطع
فولاد ایران :هفته گذشته میلگرد صادراتی سی آی اس ۶۵۰ تا ۶۷۰ دلار هر تن فوب و در ثبات بود. در چین قیمت میلگرد صادراتی ۱۲ دلار بالا به ۶۴۳ دلار هر تن فوب رسید. میلگرد صادراتی ترکیه ۱۰ دلار رشد داشته ۶۵۵ دلار هر تن فوب شد.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز میلگرد از ۶۳۰ دلار به ۶۴۰ تا ۶۴۵ دلار هر تن سی اف آر رسید.
همچنین در بازار داخلی اروپا میلگرد ۸۰ یورو بالا رفته ۶۲۵ یورو هر تن درب کارخانه شد. در بازار امریکا نیز میلگرد در ۷۳۲.۵ دلار هر شورت تن درب کارخانه باقی ماند.
مقاطع در بازار ایران

 

فولاد ایران: قیمت میله گرد با امید به افزایش نرخ پایه در بورس در طول هفته به آرامی بالا رفت ولی با عدم استقبال خریداران از میله گرد های عرضه شده در بورس، بازار پس زد، این برای دولت یک هشدار است که چرا در شرایطی که روند پایه قیمت رو به بالاست کارخانه ها نمی توانند کالایشان را بفروشند. کل میله گرد عرضه شده ۲۵۱ هزارتن و کالای فروش رفته ۱۶۲۰ تن بود!!!

 

فولاد ایران: تیرآهن نیز از گزند نزولی روند بازار در امان نماند حجم تیرآهن عرضه شده در بورس ۳۰ هزار تن بود ولی کل محصول فروش رفته ۲۳۰۰ تن این در حالی است که قیمت تیراهن به اواخر تیرماه برگشته، اگر تفاوت محصول عرضه شده با حجم فروش صادر نشود تولید بخصوص در ذوب آهن با مساله روبرو خواهد شد.

ورق
فولاد ایران: ورق گرم صادراتی سی آی اس در هفته ای که گذشت از ۷۵۵ تا ۷۶۰ دلار به ۷۸۵ تا ۷۹۰ دلار هر تن فوب رسید.
متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین از ۶۷۳ دلار به ۶۴۸ دلار هر تن فوب کاهش داشت.
در ترکیه ورق گرم وارداتی تا ۱۲ دلار رشد داشته ۷۷۲ دلار هر تن سی اف آر شد. ورق گرم وارداتی در جنوب شرق آسیا نیز پس از یک هفته ثبات از ۷۲۰ تا ۷۲۵ دلار به ۶۸۵ دلار هر تن سی اف آر کاهش داشت.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم تا ۲۰ یورو رشد داشته ۷۰۰ یورو هر تن درب کارخانه شد. در بازار امریکا ورق گرم از ۱۰۴۳ دلار به ۱۰۹۵ دلار هر شورت تن درب کارخانه بهبود داشت.
همچنین هفته گذشته اسلب صادراتی ایران در ۶۳۲ تا ۶۵۰ دلار هر تن فوب باقی ماند. اسلب سی آی اس از ۶۷۵ تا ۶۸۰ دلار به ۶۸۵ تا ۷۰۰ دلار هر تن فوب رسید.
ورق در بازار ایران

 

فولاد ایران: ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول روز شنبه ۲۲۰۰۰۰ ریال قیمت داشت که تا آخر هفته به ۲۲۵۰۰۰ ریال رسید دیگر اقلام ورق روند صعودی داشتند که ناشی از عرضه محدود مبارکه است.

 

فولاد ایران: ورق اکسین با افزایش قیمت روبرو بود علت اصلی افزایش قیمت محدودیت عرضه از طرف اکسین است که ریشه در دخالت دستوری دولت برای ایجاد رابطه بین قیمت اسلب و عرضه ورق تولیدی در بورس دارد به همین علت اسلب عرضه شده در بورس هم مشتری نداشت.
ورق کاویان روند صعودی داشت که محصول مدیریت عرضه از طرف کارخانه است و مشکل رابطه اسلب با ورق.

 

فولاد ایران: ورق سرد بازار نسبتاً باثباتی داشت، مبارکه با عرضه کیفیت های مختلف مصرف کننده ها را گیج کرده ولی مصرف تقریباً ثابت مانده ضمن آنکه گرانی شدید این محصول تقاضای آن را کاهش داده است.

 

فولاد ایران: ورق گالوانیزه روند افزایشی داشت که متاثر از افزایش قیمت ورق گرم بود در حالیکه بازار تقاضای آن همچنان ضعیف است.

تحلیل هفته :
صنعت فولاد به دو بخش تقسیم شده
بخشی که صادرات دارد، سرزنده و سودآور است ولی در یک خطر مشترک با بخش دوم است و آنهم تداوم تولید است .
بخش دوم که به مصرف داخلی متکی است. این بخش به سمت تعطیلی می رود.
در حال حاضر کلاً تولید فولاد با دو مشکل بزرگ فنی و یک مشکل مدیریتی مواجه است . مشکلات فنی مساله قطع گاز و برق است. در هفته گذشته این دو مساله به جدیت دیده شد و نتیجه آن محدودیت عرضه گندله، اسفنجی و طبعاً شمش خواهد بود ولی مساله اصلی بحث مدیریتی است که وزارت صمت هنوز حاضر به کناره گیری از تصمیمات غلط خود نیست و مجلس که وارد قضیه شده و می خواهد برای فرزندی که دارد راه رفتن روی پای خودش در بازار جهانی را در شرایط تحریم ساماندهی می کند خط و ربط نشان می دهد، آنچه به شدت احساس می شود سیاسی بودن فضای اقتصادی کشور است که در انتظار برجام نشسته و به امید آن نرخ ارز را دنبال می کند ولی سئوال اینست که حجم عرضه واقعی دو هفته آینده چقدر خواهد بود و تاثیر آن روی تقاضا چیست؟
بر اساس پیش بینی وب سایت “مدرن دیپلماسی” سال ۲۰۲۱ دنیا با انفجار رشد اقتصادی ۵ درصد روبرو خواهد شد بنابراین نوسان قیمت فولاد جزء دوم قضیه است. بخش اول آن تداوم صادرات است که این خبر تائید کننده ان است مشروط بر آنکه دولت یک سیاست روشن داشته باشد.

بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م.چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *