گزارش هفته 50 سال 2020

گزارش هفته ۵۰ سال ۲۰۲۰

by

سنگ آهن
هفته گذشته در بازار جهانی سنگ آهن قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد به روند صعودی هفته های اخیر ادامه داده از ۱۴۵ دلار به ۱۵۸ دلار هر تن سی اف آر چین رسید و تا روز جمعه نیز به نزدیکی ۱۶۰ دلار رسید. در کنار همه خبر های اخیر در مورد محدودیت عرضه این بار خبر نزدیکی یک طوفان و آماده باش بندر هدلند استرالیا باز هم قیمت را بالاتر برد. گرچه تقاضای سنگ آهن در چین بالاست ولی این رشد قیمت های شدید اخیر خریداران را محتاط تر کرده است.
در بازار صادرات ایران، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص ۶۱ درصد با ۹.۵ دلار بهبود به ۹۶.۷ دلار هر تن فوب رسید و سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص ۶۱ درصد ایران نیز با همین میزان رشد ۹۴.۶ دلار هر تن فوب شد.

قراضه
بازارهای قراضه همگی صعودی بودند. هفته گذشته در بازار واردات قراضه ترکیه قیمت به اوج خود از ژانویه ۲۰۱۴ تاکنون رسید. متوسط قیمت قراضه سنگین ۲۰-۸۰ از ۳۶۱ دلار به حدود ۴۰۰ دلار هر تن سی اف آر رسیده است. در واقع در خلال دو ماه قیمت قراضه ۱۲۰ دلار رشد د اشته است.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن نیز ۲۰ دلار بهبود داشته به ۳۴۶ دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز ۱۰ دلار بالا رفته ۳۹۰ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. در بازار داخلی امریکا نیز قراضه خرد شده با ۱۲ دلار بهبود ۳۷۲ دلار هر لانگ تن ثبت شد.

بیلت
متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته در راستای رشد قیمت قراضه و محصولات فولادی در ترکیه از ۴۹۲ دلار هفته قبل به ۵۲۳ دلار هر تن فوب رسید. برخی قیمت رایج را ۵۴۰ تا ۵۵۰ دلار اعلام کردند. البته پیشنهاد قیمت رسمی در بازار دیده نمی شد. چون در ترکیه قیمت فولاد هر روز صعودی است فعلا اغلب عرضه کننده ها ترجیح می دهند صبر کنند.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا قیمت بیلت وارداتی از ۵۰۵ دلار به ۵۲۵ تا ۵۳۵ دلار هر تن سی اف آر رسید. در ترکیه نیز بیلت وارداتی ۵۰۵ تا ۵۲۰ دلار هر تن سی اف آر بود. بیلت صادراتی ترکیه نیز از ۴۹۵ تا ۵۰۰ دلار به ۵۰۳ تا ۵۱۰ دلار هر تن فوب رسید.
همچنین بیلت صادراتی ایران با حدود ۱۵ دلار رشد به ۴۹۰ تا ۵۰۰ دلار هر تن فوب بهبود داشت.
بیلت در بازار ایران
میانگین قیمت شمش در هفته گذشته با ۷۶۱۲ ریال افزایش روبرو شد و از ۱۰۲۳۸۸ ریال به ۱۱۰۰۰۰ ریال تمام شده رسید. علت افزایش قیمت بالا رفتن قیمت شمش در بازار جهانی است، قیمت شمش ایران به بالای ۵۰۰ دلار هر تن فوب رسیده ولی در هفته گذشته بورس ملاک تعیین قیمت را آخر نوامبر اعلام شده سی آی اس از متال بولتن قرار داده بود به همین دلیل قیمت پایه اعلامی ۹۶۶۱۷ ریال اعلام شد در حالیکه میانگین قیمت فروخته شده در بورس به ۹۷۱۰۶ ریال رسید. قیمت سنگ آهن به علت طوفان در استرالیا تحویل بنادر چین از مرز ۱۵۶ دلار عبور کرده به همین دلیل دولت چین قصد کنترل بازار این کالا را دارد. فاصله قیمت شمش در پایان نوامبر با ۱۰ دسامبر حدوداً ۷۰ دلار هر تن می باشد این بهانه خوبی است برای عرضه کنندگان شمش تا پایه قیمت را در بورس کالا بالا ببرند. در شرایطی که بازار محصول با بی اعتمادی کشش افزایش قیمت را ندارد نوردکارها به سمت خرید نمی روند و فولادسازها به صادرات خود ادامه خواهند داد.

مقاطع
آخرین قیمت میلگرد صادراتی سی آی اس هفته گذشته با ۵ دلار رشد به ۵۴۵ دلار هر تن فوب بهبود داشت. در ترکیه در بازار صادرات قیمت میلگرد تا ۵۵ دلار رشد هفتگی داشته ۶۰۰ تا ۶۰۵ دلار هر تن فوب شد.
در جنوب شرق آسیا نیز میلگرد وارداتی تا ۱۰ دلار رشد داشته ۵۲۵ تا ۵۲۷ دلار هر تن سی اف آر شنیده شد. در چین قیمت میلگرد صادراتی با ۱۱ دلار بهبود به ۵۴۵ دلار هر تن فوب رسید.
همچنین در بازار داخلی اروپا میلگرد ۵۱۰ یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد که تا ۳۰ یورو رشد داشت. در بازار امریکا نیز میلگرد ۶۲۵ دلار هر شورت تن درب کارخانه و بدون تغییر ماند.
مقاطع در بازار ایران
میانگین قیمت میلگرد حدود ۷ درصد بالا رفت و از ۱۱۳۹۱۴ ریال به ۱۲۱۵۵۹ ریال رسید. تیرآهن ۱۴ درصد افزایش یافت و از ۱۱۹۳۳۳ ریال به ۱۳۷۳۳۳ ریال رسید. میانگین قیمت فروخته شده میلگرد در بورس پایه ۱۰۴۸۹۱ ریال بود و تیرآهن تحویل سه ماه بعد ۱۰۹۵۶۷ ریال. بازگشت تجار به بازار چراغ هائی را می زند ولی شیوه نامه وزارت صمت باعث شده تا تولید پائین بیاید. کارخانه های نوردکار از قیمت ها راضی نیستند ضمن آنکه با این دستورالعمل بسیاری از آنها که از سرمایه های بازرگانان به عنوان سرمایه در گردش در کنارشان بوده محروم هستند در کنار آن بسیاری از نوردکارها تولیدشان به شدت کاسته شده است به همین دلیل در تحویل کالا با تاخیر ۳ تا ۱۰ روز روبرو هستند. در واقع بسیاری از کارخانه ها میلگرد را می فروشند وجه آن را دریافت می کنند و با وجه آن شمش می خرند سپس کالا را تولید می کنند. این عقب افتادگی هم زمان شده با جهش قیمت شمش و مشکل تامین آهن اسفنجی که به علت توقف کارخانه نی ریز شدت پیدا کرده است، بنابراین هر تاخیری در فاصله زمانی فروش میلگرد و خرید شمش باعث بالا رفتن قیمت خواهد شد. مشکل شمش محققاً در هفته آینده تولیدکنندگان تیرآهن را نیز دچار مشکل خواهد کرد و طبعاً قیمت تیرآهن با واکنش شدیدتری روبرو خواهد شد چون به غیر از ذوب آهن اصفهان بقیه تولیدکنندگان تیرآهن خودشان تولیدکننده شمش نیستند و تنها معدودی از تولیدکنندگان بیلت، شمش ۳SP برای تیرآهن تولید می کنند.

ورق
ورق گرم صادراتی سی آی اس در هفته ای که گذشت رشد داشته از ۶۰۸ تا ۶۲۰ دلار به ۶۴۵ دلار هر تن فوب رسید. در ترکیه ورق گرم وارداتی از ۶۳۰ تا ۶۳۵ دلار به ۶۶۵ دلار هر تن سی اف آر بهبود داشت. در بازار داخلی ترکیه ورق گرم ۱۰ دلار رشد داشته ۷۳۰ تا ۷۴۰ دلار هر تن درب کارخانه شد.
متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین ۲۲ دلار بالا رفته ۶۲۱ دلار هر تن فوب شد. ورق گرم وارداتی در جنوب شرق آسیا نیز از ۶۰۵ دلار به ۶۲۵ تا ۶۲۷ دلار هر تن سی اف آر رسید.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم از ۵۷۱ یورو به ۶۰۱ یورو هر تن درب کارخانه رسید. در بازار امریکا نیز ورق گرم رشد چشمگیری داشته با ۶۰ دلار رشد ۹۰۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد.
همچنین هفته گذشته اسلب صادراتی ایران از ۴۸۰ تا ۴۸۴ دلار به ۵۰۰ تا ۵۱۰ دلار هر تن فوب رسید در حالی که اسلب سی آی اس از ۵۳۰ دلار به ۵۷۵ دلار هر تن فوب رسید.
ورق در بازار ایران
ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول روز شنبه در اصفهان۱۷۷۰۰۰ ریال بود که تا آخر هفته به ۲۱۷۰۰۰ریال رسید. ورق های گرم ضخامت ۴ تا ۱۵ میلیمتر رول با ۱۵۱۴۳ ریال افزایش به ۱۶۷۲۸۶ ریال رسید. ورق های اکسین که روز شنبه ۱۵۷۲۸۶ ریال برای ضخامت های ۱۰ تا ۴۰ بود تا آخر هفته به ۱۶۳۵۷۱ ریال رسید کاویان هم که سه ضخامت ۱۵ تا ۲۵ میلیمتر را عرضه می کرد قیمت را از ۱۴۳۰۰۰ ریال به ۱۴۶۰۰۰ ریال رساند.
محدودیت عرضه ورق مبارکه و پائین آوردن سهمیه های تولیدکننده های پائین دستی در این افزایش قیمت بی تاثیر نبوده است ضمن آنکه بعضی ضخامت ها مثل ۱۲ میلیمتر با محدودیت شدید عرضه روبروست.
ورق سرد علیرغم رسیدن به قیمت ۲۶۹۵۴۵ ریال هر کیلو از ۲۵۰۰۰۰ ریال هر کیلو هنوز با عدم استقبال خریدار روبروست و این لطف الهی است چرا که در صورت گشایش تقاضا موجودی بازار بسیار محدود است.
به لطف افزایش قیمت ورق گرم و بالا رفتن قیمت روی، قیمت ورق گالوانیزه هم افزایش یافت و از ۲۳۲۰۶۳ ریال به ۲۵۲۱۸۸ ریال رسید.
بازار فولاد ایران به طبع افزایش قیمت در بازار جهانی باید با رشد قیمت روبرو شود و آن را بپذیرد و امید به کاهش قیمت ها شاید در کوتاه مدت به علت فرارسیدن تعطیلات ژانویه و عید تت در خاوردور کمی روند کاهشی را تعدیل کند ولی واکسن کرونا تقاضای خفته در مصرف کننده ها را بیدار کرده است از طرف دیگر هزاران میلیارد دلار پول چاپ شده باید به چرخش بیفتد قیمت نفت دو روز پیش از ۵۰ دلار هر بشکه عبور کرد. در این میانه بازار ایران در انتظار مساله برجام نشسته در حالیکه مساله FATF همچنان برجاست در واقع رفع تحریم های خارجی بخشی از مشکل را حل می کند . با تصویب FATF کارخانه های ایرانی می توانند با استفاده از خطوط اعتباری و ال سی کالا صادر کنند که در آنصورت شرایط کاملاً متفاوت خواهد بود تا زمانی که این شرایط تغییر نکند که مجبور به تغییر هست فولادساز شمش را صادر خواهد کرد فارغ از آنکه قیمت ۱۰۰ دلار باشد یا هزار دلار چون در داخل امیدواری و تحرک و مصرف نیست. اما روزی که این موانع برطرف شود شرایط به گونه دیگری خواهد شد. دل بستن به پائین آمدن ارزش دلار با توجه به بسیاری از فاکتورهای اقتصادی پس از برجام تنها بر باد دادن زمان است محققاً آنها که در بازار امروز فعال هستند در آینده موفق خواهند بود.

بیلت هفته 50 مبارکه هفته 50 روغنی هفته 50

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *