,

بازار سنگ آهن چطور کار می کند؟

by

سنگ آهن یک جز اساسی برای صنایع جهانی آهن و فولاد است. تقریباً ۹۸٪ سنگ آهن استخراج شده در ساخت فولاد استفاده می شود. حدود ۵۰ کشور سنگ آهن استخراج می کنند و بازار صادرات به طور عمده در اختیار استرالیا و برزیل است.

عمده تولید سنگ آهن در ایالات متحده از معادن موجود در میشیگان و مینی سوتا استخراج می شود. در سال ۲۰۱۹، معادن ایالات متحده ۴۸ میلیون تن سنگ آهن تولید کردند. استرالیا با تولید ۹۳۰ میلیون تن جایگاه نخست تولید را به خود اختصاص داد و پس از آن برزیل با ۴۸۰ میلیون تن قراردارد. در سال ۲۰۱۹ ، قیمت جهانی سنگ آهن با ۲۱ دلار افزایش از ۹۳ دلار در هر تن در سال ۲۰۱۸ به ۱۱۲/۱۵ دلار در هر تن رسید. قیمت در مارس ۲۰۲۰، ۸۸ دلار در هر تن بود.

قیمت سنگ آهن

افت قیمت

طی یک دهه گذشته، قیمت سنگ آهن نوسان شدیدی داشته است. قیمت ها در فوریه ۲۰۱۱ به ۱۸۷ دلار هر متریک تن رسید، سپس در دسامبر ۲۰۱۵ به حدود ۴۱ دلار در هر تن سقوط کرد. در مارس ۲۰۲۰، قیمت ها حدود ۸۸ دلار در هر تن بود.

سقوط قیمت عمدتا به کاهش تقاضای فولاد در چین چین مربوط می شود. این کشور تقریباً دوسوم سنگ آهن موجود را خریداری می کند و با این مصرف بالا از مشاغل معدنکاران بزرگی چون BHP Billiton (BHP) ، Rio Tinto (RIO) و Vale (VALE) حمایت می کند. بعلاوه، این شرکت ها به ذخایر سنگ آهن ارزان قیمت دسترسی دارند و از صرفه ااین حیث از سود اقتصادی مناسبی بهره مند می شوند. همانطور که تولید آنها افزایش می یابد، بازار به سمت عرضه مازاد پیش می رود و همین امر معدنکاران را مجبور می کند که یا میزان تولید را کاهش دهند یا قیمت.

هزینه پارامتری مهم در قیمت گذاری

هزینه های عملیاتی تولید کنندگان برتر سنگ آهن از کمترین هزینه ها در جهان است. یک معدن سنگ آهن کاملاً تجاری نیاز به سرمایه گذاری سنگین در زیرساخت ها مانند خطوط ریلی و ماشین آلات سنگین دارد. از دیگر عوامل موثر بر هزینه می توان به نوع آهن فلزی است که در سایت استخراج می شود اشاره کرد که از لحاظ اقتصادی قابل بازیابی است، فاصله تا بازار مصرف، مقررات دولتی و هزینه های سوخت دیگر هزینه های تحمیلی این صنعت هستند.

در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۹، گروه معدن Fortescue (FSUMF) با هزینه ۱۲/۵ دلار به ازای هر تن، از رقیبان خود پیش افتاد. در حالیکه Vale ، هزینه ۱۴/۵ دلار بر هر تن و ریو تینتو هزینه نقدی ۱۴ تا ۱۵ دلار در هر تن داشت. این رقم برای BHP Billiton ، ۱۳ دلار بر تن گزارش شد.

تولیدکنندگان اصلی بازار کدام کشورها هستند؟

زنجیره تامین این کامودیتی در سطح جهانی چند بازیگر اصلی دارد که در جدول زیر لیست شده اند:

مقدار تولید سنگ آهن

اگرچه چین تولید کننده شماره ۳ سنگ آهن بود، اما با خرید ۶۳٪ از این ماده، بیشترین وارد کننده سنگ آهن بود. ژاپن با خرید ۸/۳٪ از بازار جهانی، دومین وارد کننده بزرگ بود و پس از آن کره جنوبی با ۵/۱٪ .
کشورهای برتر صادر کننده عبارتند از: استرالیا با سهم ۵۲٪ از صادرات در بازار جهانی، برزیل با ۲۲٪ و آفریقای جنوبی با ۴/۳٪.
معادن سنگ آهن متعلق به BHP Billiton ، Rio Tinto و Fortescue Metals Group در استرالیا واقع شده اند و Vale در برزیل فعالیت دارد.
در مقیاس کلان سود به تولیدکنندگانی خواهد رسید که توانایی تحمل نوسانات قیمت سنگ آهن را دارند. زیرا خواهند توانست سهم بازار را از شرکت های کوچکتر که هزینه های بالاتری دارند، بگیرند. انتظار می رود تقاضای جهانی فولاد به قوت خود باقی بماند و در سال ۲۰۲۰ ، ۱/۷% میلیون تن به ۱/۸% افزایش یابد.
برنامه های طولانی مدت سرمایه گذاری سه تولیدکننده برتر سنگ آهن نشان می دهد که این شرکت ها قصد دارند هزینه ها را بیش از پیش کاهش و تولید را به طور فزاینده افزایش دهند. سود سهم بازار احتمالاً به سود حاشیه، جریان نقدی عملیاتی و سود خواهد بود. احتمال ورود یک شرکت جدید برای تغییر مکانیزم در بازار سنگ آهن همچنان کم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *