بازاری بکر در بنگلادش

by

فست مارکت بر این باور است که بازار واردات قراضه بنگلادش در اینده نزدیک اهمیت فزاینده ای می یابد. در ماه مارچ فست مارکت قیمتی را برای قراضه سنگین بار ۱ و ۲ (۸۰:۲۰) deep-sea(منظور جابجایی بین قاره ای است)، تحویل CFRبنگلادش، برای اولین بار معین کرد.

به گفته منابع صنعتی، بنگلادش حدود ۷ میلیون تن فولاد تولید کرد که ۷/۷ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۸ که ۶/۵ تن تولید داشت، نشان داد. طبق آمار منتشرشده توسط انجمن فولاد جهانی، این مجموع تقریبا دو برابر ۳/۳ تن فولادی است که پاکستان سال گذشته تولید کرد. ظرفیت کنونی تولید فولاد بنگلادش حدود ۹ میلیون تن در سال است. کارخانجات این کشور اغلب تیر و مقاطع مورد استفاده صنعت ساختمان را تولید می کند.

اگرچه تولید فولاد بنگلادش در سال گذشته افزایش داشت اما این افزایش کمتر از مقدار افزایش شدید در سال ۲۰۱۷ بود. کارخانجات بنگلادش برنامه ریزی کرده بودند که تولید فولاد سال ۲۰۲۰ را بیشتر از مقادیر سال های قبل افزایش دهند. اما بعلت شیوع کووید-۱۹ مجبور به بازنگری در این برنامه شدند.

بعلت کاهش تقاضا، کارخانجات بزرگ این کشور تنها با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت تولید خود در ژوئن کار کردند. اکثر تولیدکنندگان بنگلادش متشکل از تولیدکنندگان کوچکند که فولاد را به روش کوره القایی یا IF تولید می کنند. در این روش قراضه و آهن اسفنجی (DRI) به طور مداوم مصرف می شود. اما تاثیر و سهم اصلی بازار به شکل فزاینده ای در گرو فعالیت چهار کارخانه اصلی است که عبارتند از:

– Steel re-rolling mills(BSRM)
– Abul Kheir Steel (AKS)
– GPH Ispat and Kabir Steel Re-Rolling Mills(KSRM)

ظرفیت کوره های قوس الکتریکی EAF با توسعه کمپانی های بزرگ در حال افزایش است. نمونه ای از چنین واحدهایی، واحد چاتگرام شرکت GPH Ispat است. اما بحران کووید-۱۹ اثر شدیدی بر افزایش ظرفیت GPH گذاشت. منابع مطلع می گویند این کارخانه ممکن است شروع به کار با حداکثر ظرفیت و نرخ بهره وری را تا جای ممکن به تعویق بیندازد.
کارخانجات بنگلادشی DRI و قراضه داخلی و وارداتی مصرف می کنند. منبع داخلی تامین قراضه، قراضه کشتی است. بنگلادش مقادیر زیادی از این ماده در اختیار دارد. این کشور بزرگترین اسقاط کننده کشتی در جهان است. این کشور در سال ۲۰۱۹، ۲۳۴ کشتی را اسقاط و در انبار خود در منطقه چاتگرام واقع در ساحل جنوب شرقی انبار کرد.

افزایش واردات قراضه

افزایش تولید فولاد در بنگلادش باعث شده حجم واردات قراضه در سالهای اخیر روندی صعودی داشته باشد. بر طبق آمار صادرات آمریکا، واردات قراضه از این کشور به بنگلادش در سال ۲۰۱۹ با افزایشی ۲۰/۶ درصدی به ۱/۰۱ میلیون تن رسید.
قراضه ژاپن نیز در بنگلادش استفاده می شود. طبق آمار موسسه بازیافت آهن و فولاد ژاپن (JISRI) واردات از کشورهای آسیای شرقی از ۸۳۰۰۰ تن در سال ۲۰۱۸ به ۳۱۸۰۰۰ تن در سال ۲۰۱۹ رسید.
واردات قراضه به شکل محموله های بالک در نیمه اول سال ۲۰۲۰ در بنگلادش افزایش یافت. این افزایش ناشی از ظرفیت بیشتر تولید فولاد این کشور است، که باعث می شود خرید بالکبه خرید کانتینر ارجح باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *