,

و باز هم سقوط بورس

by

 بازار بورس که در دو روز گذشته به دلیل حمایت دولت از برخی سهم‌های شاخص‌ساز با شیب ملایمی رو به صعود گذاشته بود، امروز ۱۷ شهریور، از همان ابتدای معاملات با شیب تندی روی ریل نزولی قرار گرفت و در ساعت‌های بعدی با شیب ملایم‌تری به روند رو به افت خود ادامه داد. به نحوی که نماگر اصلی این بازار در ۱۵ دقیقه آغازین بیش از ۲۴ هزار واحد ریخت و در ادامه نیز حدودا ۱۶ هزار واحد دیگر افت کرد. در همین شرایط، شاخص کل هم‌وزن نیز از همان ابتدا نیز با سرعتی بالا دچار افت شد و در ۱۵ دقیقه ابتدایی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ واحد و در ساعت‌های بعدی نیز تا این لحظه، حدود ۲ هزار و ۴۰۰ واحد دیگر ریخت.
 بازار بورس امروز به قدری منفی بود که از ۵۶۹ سهم موجود در بازار سرمایه، ۴۹۰ سهم در صف فروش قرار گرفتند و ارزش صف‌های در دقایقی به بالای ۱۵ هزار میلیارد تومان هم رسید. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شد امروز برخی نمادهای پالایشی که به علت گرفتن تخفیف در خرید خوراکشان افشای الف زده بودند، در روز جاری بازگشایی شوند که البته این اتفاق رخ نداد و همین مساله هم در تداوم سیر نزولی امروز بازار سرمایه تاثیر مهمی گذاشت.
 در روز جاری در قسمتی دیگر از تالار شیشه‌ای، شاخص فلزات اساسی نیز هم‌پای نماگرهای اصلی بازار از در ابتدای معاملات با سرعتی بالا در مسیر نزولی گام برداشت و در ۱۵ دقیقه آغازین، بیش از ۴۹ هزار واحد افت کرد. این شاخص البته در ادامه معاملات دچار رکودی نسبی شد و با سرعت بسیارکمتری به افت خود ادامه داد. این در حالی است که در روزهای ناملایم گذشته بازار سرمایه، فلزات اساسی به عنوان گروه لیدر این بازار شناخته می‌شد که توانسته بود، اثرگذاری مهمی در صعود ملایم بازار یا جلوگیری از سقوط بیشتر آن در روزهای اخیر بگذارد، اما امروز این گروه هم مانند بیشتر گروه‌های بازار سرمایه وضعیت خوبی را نداشت.
 تا لحظه بسته شدن معاملات امروز بازار سرمایه (ساعت ۱۲:۳۰ روز دوشنبه ۱۷ شهریور) در مجموع شاخص کل بورس با سقوط ۴۰ هزار و ۵۷۲ واحدی به رقم یک میلیون و ۶۰۷ هزار و ۲۱۰ واحد رسید. اما شاخص کل هم‌وزن با افت ۴ هزار و ۹۴۸ واحدی تا رقم ۴۳۶ هزار و ۸۴۵ واحد پایین آمد. شاخص فلزات اساسی نیز با کاهش ۵۲ هزار و ۷۷۴ واحدی رقم یک میلیون و ۱۸۳ هزار و ۲۹۸ واحد را نشان داد.
امروز نمادهای «صنعتی زر ماکارون»، «ملی صنایع مس ایران»، «تولید نیروی برق آبادان»، «فولاد مبارکه اصفهان»، «بانک تجارت»، «ایران خودرو» و «سرمایه‌گذاری سیمان تامین» فهرست پربیننده‌ترین نمادهای بازار سرمایه را تشکیل دادند. در روز جاری همچنین بیشتر نمادهای شاخص‌ساز بورس با افت قیمت شدیدی مواجه شدند و نمادهای «فولاد مبارکه اصفهان»، «ملی صنایع مس ایران»، «صنایع پتروشیمی خلیج فارس»، «معدنی و صنعتی گل‌گهر» و «هلدینگ سرمایه‌گذاری غدیر» بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص کل بورس گذاشتند.
 در روز جاری در میان نمادهای فولادی بازار سرمایه نیز همه نمادها افت قیمت نسبتا زیادی را تجربه کردند که در این میان، سهم نمادهای «فولاد خراسان»، «هلدینگ سرمایه‌گذاری توکا فولاد»، «فولاد کاوه جنوب کیش» «فولاد خوزستان» و «فولاد مبارکه اصفهان» از بقیه بیشتر بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *