قیمت بیلت صادراتی سی آی اس

by

قیمت بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته دستخوش تغییرات چندانی نشد ولی جو بازار مثبت و خوشبینانه تر شده و عرضه کننده ها به دنبال افزایش ۵ دلاری قیمت در اوایل سپتامبر بودند. تقاضا هنوز ضعیف است و تمایل به خرید کم است . آخرین معاملات هفته قبل در ۳۹۵ دلار هر تن فوب نهایی شد. قیمت های پیشنهادی نیز از کمتر از ۴۰۰ دلار به ۴۰۰ تا ۴۰۵ دلار هر تن فوب رسیده است.
در ترکیه بیلت وارداتی ۴۱۵ دلار هر تن سی اف آر و در ثبات بود. بیلت صادراتی ترکیه نیز در ۴۲۰ تا ۴۲۵ دلار هر تن فوب بدون تغییر ماند.
در بازار واردات بیلت جنوب شرق آسیا نیز قیمت در ۴۳۵ تا ۴۴۰ هر تن سی اف آر بدون تغییر باقی ماند.
بیلت در بازار ایران
میانگین قیمت شمش روز شنبه ۸۱۴۰۰ ریال بود که تا چهارشنبه به ۸۵۳۷۵ ریال رسید علت افزایش قیمت شمش بالا رفتن قیمت شمش صادراتی ایران و همینطور افزایش نرخ ارز عنوان شد. فارغ از این دو مطلب قیمت شمش در بازار ایران به کف خود رسیده بود و تناسبی با قیمت آهن اسفنجی نداشت. با تمهیداتی که دولت از ماه های قبل چیده است کارخانجات تولیدکننده شمش فقط به قدر سهمیه خودشان می توانند از آهن اسفنجی استفاده کنند و شمش تولید کنند در این حالت میزان تولید شمش در راستای عرضه آهن اسفنجی سهمیه بندی شده قرار می گرفت. بسیاری از کارخانجات تولید کننده شمش آهن اسفنجی را با قیمت ۴۳۰۰ تومان حداقل پایه خریداری کرده بودند در نتیجه قیمت تمام شده آنها بالاتر از قیمت فروش بازار قرار می گرفت به همین دلیل تولید شمش کاهش یافت. بورس کالا برای تحریک بازار موافقت کرد که پایه قیمت از مبنای ۶۸۰۰۰ ریال به ۷۲۰۰۰ ریال افزایش یابد. آنچه در این میان جلب توجه می کرد عرضه شمش فولاد خوزستان با اعتبار اسنادی بود. فروش میلگرد و دیگر مقاطع در هفته گذشته به نحو دراماتیکی نزول کرد و نوردکارها با افت قیمت شدید و عدم تقاضا روبرو بودند. اخبار رسیده نشان میدهد که قیمت شمش صادراتی در هفته گذشته باز هم بالا رفته است اما همه دست اندرکارهای معاملات خارجی نگران این هستند که قیمت ها به پیک خود رسیده باشد. با توجه به کاهش تقاضای بازار داخلی چنانچه قیمت در بازارهای صادراتی نزولی شود که زمزمه های آنهم شنیده شده محققاً قیمت شمش صعودی نخواهد بود. فارغ از حجم صادرات ، کاهش قیمت صادراتی می تواند باعث افت قیمت شمش گردد .سیاست وزارت صمت تغذیه بازار داخلی است در نتیجه ممکن است مثل اول امسال صادرات در مخاطره قرار گیرد پیش بینی نمی شود که روزهای آینده تغییر محسوسی در بازار شمش به وجود آید تنها عامل تاثیر گذار روی این مطلب مساله نرخ ارز در روزهای آتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *