بورس
,

صعود ناموفق بازار سرمایه

by

در حالی که امروز بازار سرمایه در ابتدای معاملات با سرعتی بالا روندی رو به رشد را در پیش گرفته بود و به نظر می‌رسید در ادامه بازگشت این بازار به ریل صعودی از روزهای پایانی هفته گذشته، امروز هم قرار است جزو روزهای خوش بورس تهران باشد، اما صعود آغازین بورس در ساعت‌های بعدی معاملات ناکام ماند. به نحوی که نماگر اصلی بازار سرمایه که در ۲۰ دقیقه ابتدایی بیش از ۴۲ هزار واحد بالا رفته بود، در ادامه حدود ۳۳ هزار واحد ریخت و البته در مجموع در روز جاری شاخص‌کل بورس سبزپوش بود. اما برخلاف شاخص‌کل، امروز شاخص‌کل هم‌وزن قرمزپوش شد. این شاخص که در ۲۰ دقیقه ابتدایی بیش از ۴ هزار واحد بالا رفته بود، در ادامه معاملات بیش از ۸ هزار واحد ریخت تا معلوم می‌شود بیشتر سهم‌ها در روز جاری منفی خورده‌اند و فقط رشد قیمت برخی نمادهای شاخص‌ساز از جمله شرکت‌های فلزی مانند «فولاد مبارکه اصفهان» و «ملی صنایع مس ایران» باعث سبزپوش شدن شاخص‌کل شده است.

در روز جاری اما در قسمتی دیگر از تالار شیشه‌ای، شاخص فلزات اساسی نیز مانند شاخص‌کل از همان ابتدای معاملات با سرعتی بالا روی ریل صعودی پیش رفت و در ادامه اندکی افت کرد و بعد هم دچار رکودی نسبی شد. به نحوی که این شاخص در ۳۰ دقیقه نخست، بیش از ۴۷ هزار واحد بالا رفت، اما در ۳۰ دقیقه بعدی حدود ۵ هزار واحد افت کرد و از ساعت ۱۰ صبح به بعد نیز تقریبا بر سر جای خود ثابت ماند تا در مجموع شاخص فلزات اساسی روز بهتری را از شاخص‌کل سپری کرده باشد.

در لحظه بسته شدن معاملات امروز بورس تهران (ساعت ۱۲:۳۰ روز دوشنبه ۱۰ شهریور) در مجموع شاخص کل بورس با افزایش ۹ هزار و ۱۷۵ واحدی به رقم یک میلیون و ۷۲۷ هزار و ۹۵۸ واحد رسید. اما شاخص کل هم‌وزن با افت ۴ هزار و ۴۵۹ واحدی تا رقم ۴۶۲ هزار و ۴۹۸ واحد پایین آمد. شاخص فلزات اساسی نیز با صعود ۴۱ هزار و ۹۵۶ واحدی رقم یک میلیون و ۱۹۹ هزار و ۷۰۰ واحد را نشان داد.

امروز نمادهای «فولاد مبارکه اصفهان»، « ملی صنایع مس ایران »، « پالایش نفت اصفهان »، « ایران خودرو »، «بانک تجارت»، « پالایش نفت بندرعباس » و « سایپا » فهرست پربیننده‌ترین نمادهای بازار سرمایه را تشکیل دادند. در روز جاری در میان نمادهای فولادی بازار سرمایه نیز نمادهای « فولاد خوزستان »، « فولاد کاوه جنوب کیش » و «فولاد مبارکه اصفهان» با رشد قیمت قابل توجهی مواجه شدند، اما نمادهای « فولاد خراسان »، « لوله و ماشین‌سازی ایران » و « تولیدی فولاد سپید فراب کویر » کاهش قیمت شدیدی را تجربه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *