محصولات فولادی
, ,

روند بازارهای جهانی فولاد و محصولات فولادی

by

دکتر جعفری طهرانی کارشناس و تحلیلگر به بررسی روند بازارهای جهانی فولاد پرداخت
محصولات فولادی
ویتنام یک محموله بیلت را ۴۳۲ دلار فوب با ۸ تا ۱۰ دلار کرایه حمل به چین فروخت و قیمت های بالای ۴۴۰ دلار مشابه قیمت بیلت داخلی چین می باشد. هر چند در جنوب شرق آسیا همچنان قیمت های ۴۲۵ دلار CFR مورد در خواست است.

بیلت CIS حدود ۴۰۰ دلار فوب ارزیابی می شود در حالیکه پیشنهاد ۴۰۵ تا ۴۱۰ دلاری شنیده می شود. یک محموله بیلت به تونس ۳۹۸ دلار فوب معادل ۴۱۸ دلار CFR فروخته شد و بیلت به مراکش مشمول ۲.۵ درصد عوارض وارداتی از CIS است و آخرین قیمت های واردات بیلت مراکش از اروپا ۴۴۰ تا ۴۴۶ دلار CFR بود.

از ایتالیا نیز اخیرا تقاضای خرید بیلت شنیده می شود هر چند خریدی برای بیلت ترکیه در ۴۲۰ دلار فوب نهایی نشده است.

در اروپا بعد از بازگشت از تعطیلات، قیمت های پیشنهادی اندکی افزایش دارد لکن تقاضا رشد اندکی از سمت مصرف کننده نهایی دارد و بیشتر توسط تریدرها و تجار خرید صورت می گیرد.

تقاضای ضعیف برای مقاطع تخت فولادی plate در اروپا ادامه دارد و پیشنهاد ۴۷۰ تا ۵۰۰ یورویی خریدار ندارد و در خواست برای قیمت ۴۴۰ تا ۴۶۰ یورو می باشد.

تولید محصولات تخت (فلت) در آلمان ۲۵ درصد و در ایتالیا ۲۱ درصد در جولای کاهش داشت و تعویق اجرای پروژه های عمرانی در ماه های قبل، حدود ۳۰ درصد سفارشات را کمتر کرده است. تقاضا برای لوله و پروفیل در اروپا نیز ضعیف است، بنابراین خریداران در پذیرش قیمت های بالاتر مقاومت می کنند.

هر چند بهای قراضه وارداتی ترکیه با ۱۰ دلار افزایش به ۲۹۰ رسیده و تا ۲۹۵ نیز پیشنهاد می شود.

در منطقه اسکندرون تقاضای بیلت بالا رفته و تا ۴۳۰ دلار نیز شنیده می شود اما بیلت وارداتی به ترکیه از CIS در محدوده ۴۱۰ تا ۴۲۰ دلار CFR مورد درخواست بود در حالیکه فولاد سازان CIS پیشنهاد ۴۱۵ تا ۴۲۵ دلاری CFR ترکیه اعلام می کنند.

اسلب CIS فوب ۴۳۰ دلار ارزیابی می شود و پیشنهاد ۴۵۰ تا ۴۵۵ دلار تحویل به ایتالیا اعلام می گردد.

در منطقه GCC افزایش قیمت میلگرد امارات استیل به ۴۹۸ دلار درب کارخانه و فروش اعتباری ۵۰۹ دلاری تحویل سپتامبر شنیده می شود.

قیمت بیلت داخلی امارات ۴۴۰ تا ۴۴۵ دلار است و وارداتی ۴۳۰ تا ۴۳۵ دلار CPT امارات شنیده شد. میزان مصرف میلگرد این ماه بین ۱۵۰ هزار تن و خوش بینانه تا ۱۸۰ هزار تن پیش بینی می شود. فعالان انتظار افزایش قیمت ها در اکتبر را دارند.

اما در عربستان تقاضای خوبی وجود دارد و بیلت کویت ۴۱۵ دلار فوب معادل ۴۲۲ تا ۴۳۰ دلار CFR خرید شد و میلگرد در عربستان ۵۸۷ تا ۶۱۵ دلار برای خرده فروشی شامل ۱۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده (VAT) شنیده می شود.

عربستان اخیرا دو محموله بیلت از بحرین به بهای ۴۲۰ دلار و ۴۳۰ دلار CFR خرید نمود و یک محموله بیلت هند نیز به بهای ۴۲۹ دلار CFR خریداری کرد. هر چند CIS با ۴۳۰ تا ۴۴۵ دلار CFR معادل ۴۰۰ تا ۴۱۵ دلار فوب در فروش موفق نبودند.

درهر حال وضعیت تقاضا و قیمت و موجودی محصولات در چین برای ادامه روند بازار حیاتی است و برخی معتقدند افت اخیر قیمت های سنگ آهن در چین موقتی بوده و با تحریک دولت و سیاست ها مجددا بازار، بهبود می یابد.

تقاضای گندله و سنگ آهن لامپ بالا رفته و برخی محدودیت های تولید واحد های سینترینگ در چین شنیده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *