آمار و تحلیل
,

رشد قیمت محصولات فولادی ادامه خواهد داشت

by

هفته گذشته بازار آزاد مقاطع فولادی بازهم دو روی متفاوت به خود دید. به نحوی که در روزهای ابتدایی هفته حباب قیمتی انواع محصولات فولادی همچنان در حال تخلیه بود و میانگین قیمت میلگرد آجدار (پایه ۱۴) نیز رفته رفته از کانال ۹ هزار تومان خارج می‌شد. اما از روز دوشنبه هفته پیش نوسانات بازار ارز و بالا رفتن نسبی نرخ دلار در اثر تنش‌های خارجی سبب شد که با وجود تداوم عرضه نسبتا مناسب نهاده‌های فولادی در بورس کالا، نرخ مقاطع دوباره رو ریل صعودی قرار گیرد. به نحوی که در سه روز پایانی هفته گذشته، قیمت میلگرد آجدار حدود ۴۴۰ تومان بالا رفت و متوسط نرخ انواع محصولات حوزه نبشی و ناودانی نیز بیش از ۵۴۰ تومان رشد کرد. در همین شرایط، میانگین قیمت انواع محصولات حوزه قوطی و پروفیل و متوسط نرخ انواع تیرآهن کیلویی هم حدود ۲۰۰ تومان افزایش یافت و میانگین قیمت شمش حوزه القایی نیز در بازار آزاد نزدیک ۴۰۰ تومان بالا رفت. اتفاقاتی که باعث شد امیدها به تداوم روند تخلیه حباب قیمتی محصولات فولادی به پایان برسد و پیش‌بینی بیشتر کارشناسان بازار فولاد این است که با توجه به احتمال تداوم افزایش نرخ دلار در هفته پیش‌رو روند رو به رشد قیمت محصولات فولادی که از روزهای پایانی هفته گذشته آغاز شده بود، همچنان ادامه خواهد داشت.

البته به جز نوسانات ارزی پیش‌رو، اتفاق دیگری که قطعا تاثیر به‌سزایی در افزایش قیمت محصولات فولادی در هفته جاری خواهد داشت، رشد محسوس نرخ شمش صادراتی ایران در روزهای پایانی هفته گذشته است. زیرا براساس گزارشات روزانه متال بولتن، در آخرین روز کاری هفته گذشته میانگین قیمت اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس به ۴۰۳ دلار و متوسط نرخ بیلت صادراتی ایران نیز به ۳۹۸ دلار در هر تن رسید. اتفاقی که حاکی از رشد ۱۰ دلاری قیمت اسلب و افزایش ۵ دلاری قیمت بیلت نسبت به هفته گذشته است و همین مساله می‌تواند قیمت پایه شمش فولادی برای عرضه روز سه‌شنبه بورس کالا را بالا ببرد و آن اتفاق نیز موجب رشد قیمت شمش و میلگرد در بازار آزاد خواهد شد.

از سوی دیگر، یکی از بحث‌های داغ این روزهای بازار فولاد حباب قیمتی ایجاد‌شده برای انواع ورق گرم و سرد در بازار آزاد ایران در هفته‌های اخیر است. حبابی که براساس نمودارهایی که در پست‌های بالاتر همین کانال آمده است، به حدود ۷ هزار و ۸۰۰ تومان برای ورق سرد و ۲ هزار و ۸۵۰ تومان برای ورق گرم می‌رسد و با توجه به این که حباب قیمتی شمش و میلگرد در هفته‌های اخیر تا حدود زیادی تخلیه شد، انتظار می‌رود که در هفته پیش‌رو برای کوچکتر شدن حباب قیمتی ورق نیز چاره‌ای اندیشیده شود، زیرا اگر این اتفاق نیفتد، با توجه به صعود احتمالی نرخ دلار، در روزهای آینده بازار محصولات حوزه قوطی و پروفیل بیش از پیش نابسمان خواهد شد.

این روزها علت‌های مختلفی برای احتمال رشد قیمت دلار در روزهای آینده بر شمرده می‌شود. از جمله این که هفته گذشته نرخ دلار نیمایی روز به روز بیشتر به نرخ دلار سامانه سنا نزدیک شد تا جایی که در روز ۶ شهریور قیمت حواله فروش دلار نیمایی به ۲۰ هزار و ۱۰۴ تومان و قیمت فروش دلار سنایی نیز به ۲۲ هزار و ۸۶۰ تومان رسید و اختلاف بین این دو نرخ کمتر از ۲ هزار و ۷۷۰ تومان شد. اتفاقی که می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که دلار در بازار آزاد فعلا میل سقوط نخواهد داشت و اگر جز این بود، دلار نیمایی نباید به کانال‌های بالای ۲۰ هزار تومان می‌رسید و تا این حد فاصله خود را با دلار سنا کم می‌کرد.

اما به جز این مساله، در روزهای پایانی هفته گذشته، نرخ دلار در بازار آزاد نیز دوباره رو به صعود گذاشت و قیمت دلار نقدی در پنجشنبه گذشته نسبت به پنجشنبه ماقبل از آن ۲۱۰ تومان بیشتر شد. روندی که حاصل سه روز رشد نسبی نرخ ارز بود که البته در آخرین روز کاری هفته قبل جلوی آن گرفته شد، ولی با توجه به تداوم تهدیدات آمریکا برای فعال کردن مکانیزم ماشه که اثرات روانی آن را از همین روزهای پایانی هفته پیش در بازار آزاد ارز مشاهده کردیم، احتمال تداوم صعود نرخ دلار در هفته پیش‌رو از کاهش آن بسیار بیشتر است. زیرا هنوز کشورمان از نظر منابع ارزی در تنگنای شدیدی به سر می‌برد و دولت و دستگاه قضایی با همه تهدیدات خود در ماه‌های اخیر تنها توانسته‌اند ۶ میلیارد دلار از ۲۷ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات را که به چرخه اقتصادی بازنگشته بود، به خزانه بازگردانند. این در حالی است که هنوز هم تکلیف میلیاردها دلار دیگر که در کشورهایی مانند کره جنوبی و عراق بلاتکلیف مانده، مشخص نیست و در بهترین حالت، این ارز به صورت دارو، مواد غذایی و دیگر کالاهای اساسی به کشورمان بازخواهد گشت و تاثیر مستقیمی در جبران کمبود منابع ارزی کشور نخواهد گذاشت.

حال با توجه به همه این مسائل، پیش‌بینی تداوم رشد نرخ دلار چندان دور از انتظار نیست. نکته‌ای که می‌تواند جو بازار فولاد وابسته به دلار ما را در هفته پیش‌رو بازهم متشنج کند و مهمترین راه جلوگیری از ایجاد این تنش نیز، عرضه مناسب نهاده‌های فولادی در بورس کالاست. اتفاقی که در زمینه عرضه شمش در چهار هفته گذشته به طور نسبی شاهد آن بودیم، اما در حوزه ورق هنوز شاهد عرضه‌های مچینگ هستیم و بی‌شک یکی از علت‌های حباب قیمتی ورق در بازار آزاد تداوم همین روال ناصواب است. البته در زمینه همین شمش نیز نوردکاران همچنان انتظار دارند که حجم عرضه فولادسازان به بورس کالا بیشتر شود و از نظر آن‌ها هنوز میزان عرضه کافی نیست.

نکته دیگر آن است که با وجود معرفی جعفر سرقینی به مجلس برای تصدی سکان هدایت وزارت صمت، هنوز این وزارتخانه در تب‌وتاب تایید یا رد صلاحیت اوست و از این رو، ناظران اصلی بازار فولاد هنوز خودشان تکلیف خودشان را نمی‌دانند. بنابراین عجیب نیست که در چند هفته‌ای که از حضور سرقینی در ساختمان خیابان سمیه می‌گذرد، هنوز شاهد حرکتی جدی از سوی او و تیم همراهش برای کنترل بازار فولاد نبودیم. همه این مسائل، می‌تواند سیگنال‌هایی منفی را برای نابسامانی بازار فولاد در روزهای پیش‌رو به این بازار مخابره کند و البته اگر حجم عرضه نهاده‌های فولادی در بورس کالا در هفته جاری بیشتر شود، می‌توان امید داشت که رشد قیمت محصولات فولادی در روزهای پیش‌رو چندان شدید نباشد.

منبع: فولادبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *