عرضه-شمش-فولاد-بورس-کالا

عرضه شمش فولادی در بورس در سال ۹۹

by

معرفی سابقه بورس کالای ایران

بورس کالای ایران به شکل کنونی در سال ۱۳۸۶ با ادغام بورس فلزات و کشاورزی  فعالیت خود را آغاز کرد. طبق قانون بازار اوراق ‌بهادار کلیه معاملات در بورس کالای ایران تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود.

فولاد در زیرگروه محصولات صنعتی و معدنی از شاخه بازارهای فیزیکی قرار می گیرد. ابطال در بورس کالا مربوط به ماده ۳۰ آیین نامه اجرایی معاملات بورس کالاست که در آن آمده معاملات در صورت دارا بودن شرایطی خاص و با تصویب مدیرعامل می تواند ابطال شود.

اما گاهی این ابطال معاملات با هدف تنظیم بازار صورت می گیرد. گاهی نیز فولادسازان الزام به عرضه اجباری می شوند مانند روندی که در پایان سال ۹۸ رخ داد. اما به طور کلی سیاست های دستوری تنظیم بازار فولاد همواره یکی از بحث برانگیزترین موضوعات بازار آهن و فولاد شناخته می شود. که از یک طرف سردرگمی تاجرها در قیمت گذاری را در پی دارد و از طرفی تولیدکنندگان محصولات با کمبود مواد ورودی روبرو شده و حجم تقاضا برای عرضه بعدی افزایش می یابد.

در این پرونده خبری به روال عرضه یکی از مهمترین محصولات نیمه تمام فولادی یعنی شمش فولادی می پردازیم.  برای بسیاری از فرایندهای تولید مصنوعات فولادی شمش یک نیاز اساسی است.

معرفی انواع شمش فولاد

شمش از محصولات نورد فولاد، و از مهمترین کالاها در فرآیند زنجیره تولید محصولات فولادی است که برای تولید محصولات نهایی ازجمله میلگرد، تیرآهن ، مفتول و … کاربرد دارد.

انواع شمش فولادی:

۱-   شمش بیلت (Billet)

۲-   شمش اسلب (Slab)

۳-   شمش بلوم (Bloom)

شمش بیلت: شمش بیلت یا شمشال از فرآوردهای میانی نورد فولاد می باشد نسبت به شمش طول بیشتری دارد و سطح مقطع کمتر از ۲۳۰ سانتی متر مربع دارد ، سطح مقطع آن دایره یا مربع با عرض کمتر از ۱۵ سانتی متر می باشد.

شمش اسلب: شمش اسلب یا تختال برخلاف بیلت و بلوم مستطیل شکل است و معمولا به ضخامت ۲۳۰ میلی متر و عرض ۱.۲۵ متر و طول ۱۲ متری می باشد. اسلب ماده ی اولیه ساخت ورق فولادی می باشد.

شمش بلوم: بلوم یا شمشه شبیه بیلت است ولی با عرض بیش از ۱۵ سانتی متر بعبارتی سطح مقطع کمتر از ۲۳۰ سانتی متر مربع است. به همین علت است که معمولا بلوم وبیلت در یک دسته قرار می گیرند. شمش بلوم برای ساخت ریل، سپری، ناودانی، قوطی، تیرآهن و … کاربرد دارد.

نتایج معاملات شمش در بورس کالا  در سال ۹۹

۱۷ فروردین نخستین عرضه شمش فولادی در سال ۹۹ در بورس کالا صورت  گرفت

۵ هزار تن شمش بلوم شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با قیمت پایه ۳۶۴۱ تومان برای هر کیلو، عرضه شد. قیمت پایه شمش فولادی در آخرین عرضه‌های سال ۹۸، ۴۰۵۰ تومان بوده و در اولین عرضه، قیمت پایه شمش فولادی کاهش یافت.

بر اساس تصویب کارگروه تنظیم بازار در اسفند سال ۹۸، قیمت پایه شمش فولادی بر اساس ۸۳ درصد قیمت صادراتی ایران در خلیج فارس و با سقف رقابت باز است (قیمت فوب صادراتی شمش ایران  از مجله متال بولتن استخراج می شود). بنابراین، کاهش قیمت پایه در نخستین عرضه شمش فولادی در بورس کالا، بازتابی از کاهش قیمت شمش صادراتی ایران است که در نتیجه کاهش تقاضای جهانیِ ناشی از شیوع کرونا صورت گرفته است.

۲۴ فروردین معاملات با قیمت ۴۰۵۱ تومان پایان یافت.

۳۱ فروردین معامله ۷۱۰۰۰ تن عرضه

اردیبهشت

معاملات ۲۰۰۰۰ تن عرضه در ۷ اردیبهشت توسط وزارت صمت ابطال شد.
معاملات ۳۵۰۰۰ تن عرضه در ۱۰ اردیبهشت
معاملات ۶۵۰۰۰ تن عرضه در ۱۴ اردیبهشت
معاملات ۱۸۲۰۰۰ تن عرضه در ۱۷ اردیبهشت
معاملات ۲۶۰۰۰ تن عرضه در ۲۱ اردیبهشت توسط وزارت صمت ابطال شد.
معاملات ۲۱۰۰۰ تن عرضه در ۲۴ اردیبهشت توسط وزارت صمت به دلیل مباحث قیمتی ابطال شد.
معاملات ۲۳۰۰۰ تن عرضه در ۲۸ اردیبهشت توسط وزارت صمت ابطال شد.
معاملات ۶۷۰۰۰ تن عرضه بلوم در ۳۱ اردیبهشت

بعد از جلسه اصلاح روش های تنظیم بازار عرضه ای سنگین در تاریخ ۱۱ خرداد انجام شد.

خرداد

معاملات ۱۲۴۰۰۰ تن عرضه در ۱۱ خرداد
معاملات ۷۸۰۰۰ تن عرضه در ۲۱ خرداد
معاملات ۲۶۰۰۰ تن عرضه در ۲۵ خرداد توسط وزارت صمت ابطال شد.

تیر

معاملات ۹۸۰۰۰ تن عرضه در ۴ تیر
ابطال بخش عظیمی از معاملات ۵۹۰۰۰ تن عرضه در ۱۱ تیر رسیدن قیمت میلگرد به ۹۰۰۰ تومان دلیل معاملات بالاتر از سقفی خاص
معاملات ۹۲۰۰۰ تن عرضه در ۱۸ تیر
معاملات ۱۰۹۰۰۰ تن عرضه در ۲۴ تیر

مرداد

بازگشت عرضه اسلب به بورس کالا بعد از ۲ سال که چندان هم با استقبال مواجه نشد چون نوردکاران موظف هستند ۹۵ درصد اسلب دریافتی، ورق گرم در بورس کالا عرضه کنند.

معاملات ۱۲۹۴۱۵ تن عرضه اسلب در ۱۴ مرداد
معاملات ۹۳۳۰۰ تن عرضه اسلب در ۲۱ مرداد که با استقبال ضعیفی مواجه شد.
معاملات ۱۰۷۸۰۰ تن عرضه بلوم و اسلب در ۲۸ مرداد که مجددا با تقاضای کم خرید روبرو شد.

شهریور

 

این پرونده خبری تا پایان سال به روزرسانی خواهد شد….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *