,

تحلیل بداقبالی بازگشت اسلب به بورس کالا

by

داستان دنباله دار خرید و فروش اسلب انگار تمامی ندارد. اول مردادماه امسال بود که بالاخره پس از کش و قوس های فراوان و جلسات متعدد در وزارت صمت و انجمن تولیدکنندگان فولاد که بیش از ۴ ماه به طول انجامید، دبیر کارگروه تنظیم بازار با صدور بخشــنامه ای از بازگشــت اســلب به بورس کالا و تعیین الزاماتی برای واحدهای تولیدکننده و مصرف کننده این محصول خبر داد. طبق این بخشــنامه، واحدهای تولیدکننده اسلب باید طبق ســهمیه عرضه های تکلیفی، اسلب تولیدی خود را در بورس کالا عرضه کنند و واحدهای دریافت کننده اســلب، باید معادل ۹۵ درصد اســلب مصرفی، ورق گرم تولیدی خود را در بورس کالا عرضه کنند.

امــا ماجرا آن طور که مورد انتظار کارگروه تنظیم بازار بود پیش نرفت. در مرحله اول، ۱۴ روز از صدور بخشنامه گذشت و هیچ اسلبی در بورس کالا عرضه نشد. تولیدکنندگان اسلب هم دلیل عدم عرضه را عدم تعیین قیمت پایه و همین طور مشــخص نبودن نحوه خرید متقاضیان اعلام می کردند، به ویژه واحدهای مصرف کننده اســلب که به دلایل حقوقی و مالی امکان خرید مستقیم از بورس کالا را ندارند و قرار بوده از طریق مباشر یا نماینده نسبت
به خرید اسلب اقدام کنند.

با فشار وزارت صمت و البته نهادهای نظارتی، بورس کالا مکلف به حل مسئله قیمت پایه اسلب گردید تا پس از حدود دو سال در تاریخ ۱۴ مرداد ۹۹ ،پای اسلب به معاملات بورس کالا باز شــد. بازگشتی که با استقبال بسیار ضعیف واحدهای مصرف کننده، در همان روز آغازین به کما رفت! به جز معامله هایی که در قالب مچینگ صورت گرفت، فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان ۸۰ هزار تن اسلب عرضه کردند که تنها ۶۵۰۰ تن آن مورد معامله قرار گرفت. ۴۷
هزار تن عرضه اسلب فولاد خوزستان هم به دلیل عدم تقاضا از تابلوی بورس کالا حذف شد!

عرضه های تقریبا بدون متقاضی اسلب در بورس کالا در حالی انجام شده که کارگروه تنظیم بازار در بخشنامه خود، طبق تصمیمات کمیته تخصصی تنظیم بازار فولاد، عرضه تکلیفی سالیانه فولاد مبارکه در بورس کالا را ۹۸۴ هزار تن، فوالد هرمزگان ۹۴۸ هزار تن و فولاد خوزستان نیز ۱۰۴۴ تن تعیین کرده و سهمیه اسلب صادراتی این شرکت ها را به ترتیب ۲۶۴ هزار تن، ۳۹۶ هزار تن و ۲۷۶ هزار تن در ســال ابلاغ کرده اســت. همچنین در این
بخشنامه، هرگونه عدم عرضه اسلب در بورس کالا، »عرضه خارج از شبکه« و »اخلال در نظم و ثبات اقتصادی« قلمداد می شود.
به نظر می رســد، یکی ازدلایل عدم اســتقبال از عرضه اسلب در بورس کالا این است که شرکتهای نورد باید معادل ۹۵ درصد اسلب دریافتی، ورق گرم در بورس کالا عرضه کنند.

طبق بخشنامه کارگروه تنظیم بازار، زمان عرضه ورق گرم توسط واحدهای نورد، حداکثر یک ماه پس از تحویل اســلب اعلام شده است. شرکتهای نورد، هنوز در مورد عرضه ورق گرم تولیدی خود در بورس کالا، قانع نشده اند و شاید این امر یکی از دالیل استقبال ضعیف از عرضه اسلب در بورس کالا باشد. برخی از شرکتهای مصرف کننده اسلب معتقدند قیمت پایه ورق گرم در بورس کالا، پایینتر از هزینه مواد اولیه خریداریشده توسط آنها است و به این دلیل چندان موافق شــکل فعلی معاملات ورق گرم در بورس کالا نیستند. علاوه بر این هنوز ساز و کار خرید اسلب و عرضه ورق گرم حاصل از آن توسط مباشران شرکت های مصرف کننده اسلب شفاف و مشخص نیست.
به نظر میرسد برای حل چالش جدید در ماجرای عرضه اسلب، لازم است در روزهای آینده تمهیداتی اندیشیده شود تا سازوکار تقاضا برای اسلب در بورس کالا بهبود یابد و واحدهای نورد برای خرید اسلب، تمایل و انگیرهلازم را داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *