معدنکاری-سنگ-آهن
,

وضعیت عرضه در بازار جهانی سنگ آهن

by

وضعیت عرضه سنگ‌آهن در بازارهای جهانی همچنان مهمترین ریسکی است که متوجه فعالان صنعت فولاد در سال ۲۰۲۰ است چراکه فعالیت‌های معدنی تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است.

به گزارش متال بولتن، فعالان بازارهای فولاد نسبت به اینکه آیا اختلالات در عرضه سنگ‌آهن در نیمه دوم ۲۰۲۰ هم ادامه خواهد یافت یا نه پاسخ‌های یکسانی ندارند. این در حالی است که شرکت معدنی Vale که بزرگترین معدنکار برزیل است اعلام کرده که امسال به رقم تولید پیش‌بینی‌شده دست نخواهد یافت.

یک خریدار سنگ‌آهن در پکن درباره اوضاع بازار گفت: موجودی ذخایر سنگ‌آهن در بنادر چین نسبت به سال گذشته کمتر است. بهبود فعالیت‌های اقتصادی چین سبب افزایش مصرف فولاد شده اما نگرانی‌ها نسبت به تأمین خوراک کارخانجات فولادی یعنی سنگ‌آهن همچنان ادامه دارد.

سنگ_آهن_برزیل

نوسانات قیمت فولاد

قیمت سنگ‌آهن نسبت به شرایط بنیادی بازار خصوصاً گزارش‌هایی که معدنکاران بزرگ از میزان تولیدشان منتشر می‌کنند، بسیار تأثیرپذیر است.

در ۲۱ جولای قیمت سنگ‌آهن در معاملات آتی بورس دالیان برای ماه سپتامبر ۲٫۹۴ دلار افزایش یافت و به ۸۴۱ یوآن در هر تن رسید.

فعالان صنعت فولاد می‌گویند علت رشد قیمت سنگ‌آهن، واکنش بازار به گزارش شرکت Vale از عملکرد سه‌ماهه دوم آن بود که بیانگر احتمال بالای ادامه اختلالات در عرضه سنگ‌آهن از سوی برزیل بود. Vale در این گزارش از کاهش ۷٫۱ درصدی تولید سنگ‌آهن در نیمه اول ۲۰۲۰ خبر داده و پیش‌بینی کرده تولید این شرکت در کل سال ۲۰۲۰ به رقم ۳۱۰ میلیون تن برسد که پایین‌ترین رقم مورد پیش‌بینی این شرکت برای سال ۲۰۲۰ بود. پیش‌بینی ناامیدکننده شرکت Vale مورد توجه بازارهای فولادی دنیا قرار گرفته است.

یک تاجر فولاد در شانگهای معتقد است که Vale در تحقق اهداف تولیدی خود ناکام مانده است. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود این شرکت حتی کمتر از ۳۱ میلیون تن سنگ‌آهن در سال جاری میلادی تولید کند.

کارشناسان می‌گویند دیگر غول سنگ‌آهن جهان یعنی شرکت BHP استرالیا هم توجه بازارها را به خود جلب کرده است.

BHP در ۲۱ جولای اعلام کرد که در سال مالی منتهی به ۳۰ ژوئن ۲۴۸٫۲ میلیون تن سنگ‌آهن تولید کرده که ۴ درصد بیشتر از سال مالی قبل است.

یک تاجر سنگ‌آهن در جنوب چین می‌گوید: رشد تولید سنگ‌آهن استرالیا توانسته کاهش تولید برزیل را جبران کند و همین عامل ثبات بازار شده است اما فعالان بازار در انتظار اطلاعات بیشتری هستند تا روند دقیق بازار را برآورد کنند.

Fastmarkets قیمت سنگ‌آهن دانه‌بندی‌شده عیار ۶۲ درصد با آلومینای پایین را در سه‌ماهه منتهی به ۳۰ جولای ۱۰۹٫۸۶ دلار در تن، سی.اف.آر کینگدائو برآورد کرده که ۱۴٫۶ درصد نسبت به سه‌ماهه قبل رشد نشان می‌دهد.

 وضعیت مبهم برزیل

فعالان بازار سنگ‌آهن جهان با نگرانی نسبت به وضعیت تولید شرکت Vale نگاه می‌کنند.

آمارها نشان نمی‌دهد تولید سنگ‌آهن Vale در نیمه اول سال ۲۰۲۰ به پایین‌ترین سطح تاریخی خود رسیده است. این شرکت در نیمه اول سال جاری میلادی فقط ۴۱ درصد از حجم تولید پیش‌بینی‌شده خود را محقق کرد که پایین‌ترین رقم از سال ۲۰۱۳ است.

یک کارشناس چینی معتقد است با وجود اصرار Vale بر تحقق رقم مورد پیش‌بینی برای تولید سنگ‌آهن در سال ۲۰۲۰، یعنی ۳۱۰ میلیون تن، اما به نظر می‌رسد این شرکت نهایتاً ۲۹۰ میلیون تن تولید کند.

با این حال برخی کارشناسان امیدوارند که قیمت بالای سنگ‌آهن سبب تحریک Vale برای افزایش عرضه در ادامه سال شود اما مشکل شیوع کرونا در برزیل، این امیدواری را کم‌رنگ کرده است.

این در حالی است که در دو ماه سپتامبر و اکتبر تقاضای جهانی برای سنگ‌آهن به طور معمول بالا خواهد رفت و انتظار افزایش تولید Vale نیز می‌رود؛ بنابراین برخی فعالان بازار در چین خوشبین هستند که Vale در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ کمبود تولید نیمه اول سال را جبران کند. خصوصاً آن که در سال ۲۰۱۹ نیز تولید سنگ‌آهن Vale در نیمه دوم بیشتر از نیمه اول بود.

آمارهای دولت برزیل نشان از سقوط شدید صادرات سنگ آهن این کشور در سال ۲۰۲۰ دارد. شیوع بیماری کرونا عامل اصلی سقوط صادرات سنگ آهن برزیل بوده هرچند در ماه‌های اخیر روند صادرات سنگ آهن این کشور به تدریج در حال افزایش است اما هنوز با ارقام سال گذشته فاصله بسیاری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *