,

قیمت نفت و فولاد چه ارتباطی با هم دارند؟

by

با توجه به افت شدید قیمت نفت، تیم تحقیقاتی Fastmarkets به طور دقیق ارتباط متقابل بین قیمت نفت و قیمت قراضه آهن و محصولات فولادی نهایی را بررسی کرده است.

از نگاه فعالان بازار فولاد، بین قیمت نفت و قیمت قراضه آهن و فولاد ارتباط بالایی وجود دارد. یکی از دلایل این ارتباط متقابل، این است که صنعت نفت یکی از بخش‌های مصرف‌کننده فولاد است. از سوی دیگر، قیمت نفت بر هزینه حمل و نقل و فرآوری قراضه آهن تأثیر می‌گذارد. همچنین قیمت نفت با شرایط اقتصادی ارتباط مستقیم دارد.

همان‌طور که نمودار زیر نشان می‌دهد قیمت شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدییت با قیمت قراضه آهن و قیمت فولاد، روند یکسانی دارد. در این نمودار، قیمت کویل نورد گرم، فوب آمریکا و قیمت قراضه آهن در شیکاگو مدنظر قرار گرفته است.

بررسی دقیق‌تر نشان می‌دهد که قیمت قراضه آهن نسبت به فولاد، ارتباط عمیق‌تری با قیمت نفت دارد. از ابتدای سا ل ۲۰۰۰ تا نیمه اول ۲۰۲۰ ارتباط بین قیمت کویل نورد گرم با شاخص نفتی آمریکا ۷۶ درصد و ارتباط قراضه آهن با شاخص نفتی آمریکا ۸۴ درصد بوده است. این بررسی نشان می‌دهد که این ارتباط در طول زمان دائمی بوده و وقفه‌ای نداشته است.

نمودار دوم نشان می‌دهد ارتباط قیمت این سه کالا در طول زمان همواره در یک حد یکسان نبوده است. در دوره پس بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸ ارتباط قیمت نفت با فولاد و قراضه آهن کاهش پیدا کرده است. درباره علت کاهش ارتباط متقابل بین قیمت نفت با قراضه آهن و فولاد از سال ۲۰۰۹ به بعد مطرح شده است.

رابطه_قیمت_نفت و آهن

یکی اینکه قیمت فولاد در آمریکا به علت افزایش واردات، پایین آمده است. پس از آن دولت آمریکا برای مقابله با موج واردات فولاد، اقدامات حمایتی از صنایع فولادی داخلی و محدودیت در واردات را اعمال کرده که موجب حمایت قیمتی از فولاد شده است.

دلیل دوم این است که بازار نفت بسیار منعطف‌تر از بازار فولاد است و نسبت به بحران مالی جهانی واکنش شدیدتری نشان داده است. در نتیجه همبستگی قیمتی نفت نسبت به فولاد و قراضه آهن در آمریکا کاهش پیدا کرده است.

همان‌طور که نمودار نشان می‌دهد، همبستگی قیمتی نفت با قراضه و فولاد مجدداً در سال‌های اخیر افزایش یافته است اما به سطح اوایل دهه ۲۰۰۰ بازنگشته است.

منبع:فولادبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *