فروم
,

فروم جهانی اداره بین المللی بازیافت (BIR)

by

قراضه و کوره قوس الکتریکی

یک تحلیلگر مقیم لندن اظهار داشت استفاده از قراضه روشی غیر قابل انکار برای کاهش رد کربن در فرایند تولید فولاد است.
اگرچه روش کوره های پایه اکسیژن (BOF) در فرایند تولید فولاد در دو کشور بزرگ تولیدکننده فولاد در جهان یعنی چین و هند روش غالب تولیدی به حساب می آید اما فشار جامعه جهانی بر لزوم کاهش انتشار CO2 ، باعث افزایش مصرف قراضه در ۲۰ سال آینده خواهد شد. این پیش بینی سخنگوی مهمان وبینار BIR در تاریخ ۹ ژوئن رنیت فیذرستون از وود-مکنزی بود.
فیذرستون اظهار داشت که بخش فولاد چین به قدری به سمت تولید به شیوه BOF سوق پیدا کرده است که در مقایسه با آن کوره قوس الکتریکی (EAF) سودآوری لازم را ندارد. فیذرستون افزود: “بخشی از مشکل برای این جایگزینی، تورم در قیمت قراضه ناشی از محدودیت واردات چین است”.
چین، مانند بسیاری از کشورهای دیگر، امضا کننده معاهده نامه تغییرات اقلیمی پاریس است که پیگیرکاهش انتشار CO2 می باشند. فیذرستون گفت این موافقتنامه باید به تولید هرچه بیشتر فولاد “سبز” منجر شود، که می تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد.
فیذرستون پیش بینی می کند که کوره قوس الکتریکی(EAF) سهم کوچکی در تولید فولاد چین ایفا کند. در سال ۲۰۱۹ تنها ۱۲ درصد فولاد چین با این روش تولید شده است و با گذشت دو دهه آینده این مقدار شاید به ۱۶ درصد برسد.
حتی اگر دولت چین محدودیت های قراضه آهنی را بردارد، تولیدکنندگان داخلی سرمایه گذاری هنگفتی بر روی تکنولوژی BOF کرده اند. لذا با استفاده از روش هایی شبیه آنچه در تکنولوژی پریمتال اتریش استفاده می شود، می توان از تاسیسات BOF برای ذوب قراضه و یا جایگزین هایی مانند آهن احیا مستقیم (DRI) استفاده کرد.کوره_قوس_الکتریکی
فیذرستون اظهار داشت، به جز چین، “EAF بهتر خواهد بود.”. او پیش بینی می کرد تا سال ۲۰۲۶، EAF 30درصد سهم بازار جهانی و تا سال ۲۰۴۰، ۳۴ تا ۳۵ درصد از تولید فولاد را به خود اختصاص دهد. وی افزود: “خارج از چین و هند، این رقم ۵۲٪ خواهد بود”.
فیذرستون در پاسخ به سؤال جورج آدامز از شرکت بازیافت SA از ایالات متحده، مبنی بر اینکه آیا کاهش تقاضای سنگ آهن منجر به قیمت گذاری پایین و پس از آن افزایش مجدد در استفاده از سنگ آهن می شود، گفت: “فرض کنید سیاست دولت بر استفاده از قراضه است”.
او این موضوع را با این مساله مقایسه کرد که اکثر دولت ها اجازه سوزاندن زغالسنگ در خانه ها را نمی دهند اگرچه ارزانتر است.

آثار کووید-۱۹ بر تقاضای فولاد

در مورد تأثیرات ناگهانی کووید-۱۹ و محدودیت های آن، فیذرستون گفت وود-مکنزی پیش بینی می کند که تقاضای فولاد در سطح جهان در سال ۲۰۲۰ حدود ۸ درصد کاهش یابد. وی افزود: “اختلاف آشکاری بین چین و بقیه جهان وجود دارد.”
به نظر می رسد تقاضای چین در سال ۲۰۲۰ حتی ۱ درصد مقدار سال ۲۰۱۹ تغییر نکند. تولید در چین حتی در حین بیشترین محدودیت های ناشی از پاندمی، حتی یک فرصت را از دست نداد به این معنی که فولاد در چین یا کشورهای همسایه استفاده می شود.
همچنین در این جلسه، مشاور بخش آمار آهنی، رولف ویلکه، مروری بر یازدهمین نسخه از کتابچه راهنمای “بازیافت جهانی فولاد” خود، که در اواخر ماه مه منتشر شد، ارائه داد.
ویلکه خاطرنشان کرد: میزان مصرف قراضه آهن در سال ۲۰۱۹ در مقایسه با سال گذشته ۳.۴ درصد در سطح جهان افزایش یافته است. به گفته ویلکه، ترکیه همچنان بزرگترین واردکننده قراضه آهن در جهان است، در حالی که “هند با دو برابر ۱۱.۴٪ افزایش در واردات قراضه، مقام دوم را از آن خود کرد.

به نقل از هند، عضو هیئت مدیره بخش آهنی BIR، زین ناتانی از گروه ناتانی مستقر در بمبئی گفت که کشور “پس از” یک محدودیت بسیار سخت از اواسط ماه مارس در حال آغاز به کار است.
وی با اشاره به سازندگان قطعات خودرو و فولاد و بازیافت ضایعات آهنی افزود: “شما فقط می توانید تأثیر آن را بر همه بخش های پایین دست تصور کنید.”
ناتانی نتیجه گیری کرد، ” چند ماه آینده، بسیار چالش برانگیز خواهد بود، به خصوص اگر موارد ابتلا بالا برود. ” وی خاطرنشان کرد که رهبران کشورهمچنان به تلاش خود برای یافتن تعادل بین حذف محدودیت ها و سالم نگه داشتن مردم ادامه خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *