بازیافت ضایعات فلزی

چالش های صنعت بازیافت فلزات

by

چرا بازیافت؟

فلزات بدون تغییر در خاصیت آنها می توانند بارها و بارها بازیافت شوند. طبق تحقیقات موسسه آهن و فولاد آمریکا (AISI)، فولاد بازیافت شونده ترین ماده روی کره زمین است. سایر فلزات بازیافت شونده شامل آلومینیوم، مس، نقره، برنج و طلا هستند.

قراضه یکی از ارزشمندترین محصولاتی است که می توانیم بازیافت کنیم و بسیاری از محصولات مصرفی را شامل می شود. از تجهیزات تخصصی تا قوطی و چوب لباسی، فلز در همه جای خانه های ما وجود دارد. بازیافت این دسته از مواد نه تنها باعث نجات محیط زیست می شود بلکه برای جلوگیری از هدر رفت سرمایه نیز امری ضروری است.

از نظر وزن، فلزات آهنی (آهن و فولاد) بزرگترین گروه فلزات در پسماندهای جامد شهری -که به اختصار (municipal solid waste (MSW)) خوانده می شوند- هستند. بزرگترین منبع فلزات آهنی در MSW در کالاهای بادوام مانند لوازم خانگی ، مبلمان و لاستیک یافت می شود. ظروف و بسته بندی ها منبع دیگر فلزات آهنی در MSW هستند. مقادیر زیادی فلزات آهنی در مصالح ساختمانی و در قطعات حمل و نقل و محصولاتی مانند خودرو، لوکوموتیو و کشتی یافت می شود.

نرخ بازیافت کنونی که حدود ۳۰ درصد می باشد، که قابل قبول نیست. موضوع اصلی این است که باید به دنبال راهکارهای عملی برای جمع آوری هر چه بیشتر ضایعات باشیم. در این راستا افزایش آگاهی عمومی درباره اهمیت بازیافت بسیار مهم است.

مساله دیگر در ارتباط با نرخ بازیافت پایین مربوط به طراحی محصولات مختلف فلزی است. توسعه پیچیدگی محصولات مدرن و ترکیب مواد گوناگون فرایند بازیافت را دشوار می کند.

انجمن ها و اتحادیه های  جهانی بازیافت

در جهان کنونی که به شدت با مساله اتمام منابع روبرو است بازیافت موضوعی حائز اهمیت است. اهمیت این موضوع به حدی است که در کشورهای پیشرفته جهان اتحادیه های مخصوص بازیافت وجود دارند که بعنوان نهادی نظارتی این مهم را سیاستگذاری و پیگیری می کنند. از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ISRI موسسه صنایع بازیافت ضایعات: ISRI بزرگترین اتحادیه تجاری برای مشاغل مرتبط با بازیافت است. این شرکت بیش از ۱۶۰۰ نمایندگی از ۳۴ کشور مختلف جهان است.

BMRA انجمن بازیافت فلزات بریتانیا: BMRA بیش از ۳۰۰ بازیافت کننده قراضه فلز انگلستان را زیر نظر دارد و پیشرو این تجارت در انگلستان است.

AMRIA به انجمن صنعت بازیافت فلز استرالیا اشاره دارد.

CARI: مخفف انجمن های صنایع بازیافت کانادا است. این شرکت ۲۵۰ شرکت عضو دارد.

برای توسعه پایدار هر کشوری دیر یا زود نیازمند ساماندهی و برنامه ریزی برای بازیافت مواد بخصوص فلزات خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *