اکتشاف معدن در سال 99

ماجرای اکتشافات معدن در سال ۹۹

by

توقف یا کاهش برخی پروژه های اکتشاف معدنی کشور به دلیل ویروس کرونا، کاهش قیمت نفت و تحریم صادرات وجود دارد.سال ۹۹ یکی از حساس ترین سال های معدنی کشور طی۴۰سال گذشته است. کاهش قیمت نفت ،ویروس کرونا ،تحریم وجو انتخاباتی می تواند ۴ اهرم بازدارندگی برای معدن و بخصوص اکتشافات باشد. طرحهای اکتشافی کشور به دلیل ویروس کرونا طی دو ماه گذشته تقریبا متوقف شده است و اجرای دوباره آن ممکن است تا یک ماه آینده زمان ببرد.
دولت در سال ۹۹همزمان با کاهش قیمت نفت با کسری بودجه روبرو خواهد شد و‌احتمال کاهش و لغو بودجه اکتشافی به سازمان زمین شناسی و ایمیدرو دور از انتظار نیست. شرکت های بزرگ معدنی و فولادی ممکن است با کاهش تولید و سود روبرو شوند و الویت خود را برای تخصیص بودجه برای اتمام طرحهای نیمه تمام و مسئولیت های اجتماعی ناشی از کرونا خواهند گذاشت.

بخش خصوصی به دلیل محدودیت های صادراتی،فشار مالیاتی،حقوق دولتی، افزایش نرخ دستمزد و تورم ممکن است ،حفظ شرایط فعلی را بجای اکتشافات جدید در برنامه قرار دهند، مگر مشتری یا قرار داد بلند مدتی داشته باشند تا مجبور به اکتشافات شوند در غیر اینصورت در شرایط کنونی کمتر الویت اکتشافی خواهند داشت.

موضوع مهمتری که بخش اکتشافات کشور را تهدید می کند، کاهش سود فولاد سازان کشور است.

همانطور که مطلع هستید قیمت شمش فولاد ایران بر مبنای نرخ منطقه سی ای اس سنجیده می شود، نرخ شمش در این منطقه طی ماههای گذشته با کاهش ۷۰دلاری به حدود ۳۳۰دلار رسیده است، این مهم در بلند مدت سبب کاهش سود فولاد سازان می شود و این سبب خواهد شد تا تزریق منابع مالی به معدنی ها آهسته تر شود و این فرایند به کند شدن تخصیص بودجه اکتشافی شرکت های معدنی کمک خواهد کرد.
با اینکه بخش اکتشافات کشور در شرایط حساس کنونی بسیار جذاب و مهم تلقی می شود اما مصائب فوق این حوزه را غیر ارادی به حاشیه خواهد برد و کمبود منابع بیشتر از گذشته احساس می شود.

منبع: معدن ۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *