تاثیر بازار بیلت جهانی بر بازار فولاد ایران و ترکیه

by

در آخرین گزارش متال بولتن می بینیم:
سقوط قیمت قراضه قیمت بیلت را پایین می کشد.
شاخص روزانه قیت فست مارکت برای بیلت دریای سیاه به ۳۹۰ دلار برتن با ترم FOB در ۲۸ آگوست رسیده است که ۵ دلار کمتر از روز قبل است.
بیشتر کارخانجات ناحیه پیشنهاد خود را در دامنه ۴۰۰ دلار می دهند و آماده دادن تخفیف به مشتریان خود هستند ولی از ابتدای هفته تا کنون هیچ گونه رزرو(پیش خرید) تازه ای شنیده نشده
یکی از تجار گفته: پیدا کردن یک مشتری در ۳۹۰ دلار واقعا سخت است و قیمت های بالاتر رویایی است.
با این حال پیشنهادات اخیر از مشتریان خاورمیانه در محدوده ۳۸۰ الی ۳۹۰ دلار برتن FOB دریای سیاه بوده است.
بسیاری از مشتریان از معامله خودداری کرده اند و انتظار کاهش بیشتر قیمت ها را دارند.
بازار قراضه ترکیه ضعیف است.
شاخص روزانه قراضه ۸۰:۲۰ فست مارکت به ۲۶۳ دلار در ۲۸ آگوست رسیده که ۱۱/۵ دلار کمتر از جمعه هفته قبل است.
با این حال کارخانه ها پیش خرید قراضه های ماه سپتامبر خود را به تعویق انداخته اند و انتظار قیمت های کمتر دارند.
با بررسی سنوات بازار در گذشته و مطابقت دو بازار داخلی و خارجی فولاد با یکدیگر مشخص می گردد که افزون بر مسایل اقتصادی و سیاسی و عرضه و تقاضای داخلی،بازار فولاد ایران به صورت مستقیم و غیر مستقیم از بازار جهانی فولاد و خصوصا بازار منطقه CIS تاثیر پذیر می باشد.
بنابراین مطابق شواهد موجود رکود در بازار فعلا ادامه دار ارزیابی می گردد.
همانگونه که قبلا اعلام شد خروج از رکود فعلی نیازمند محرک های قوی می باشد که یکی از آنها می تواند بهبود قیمت های جهانی باشد که البته خود به تنهایی توان تغییر وضعیت بازار داخلی را ندارد و همراهی سایر مسایل مذکور بسیار مهم است.
در بازار داخلی هرچه به انتهای زنجیره نزدیک می شویم وضعیت تقاضا بدتر و کار سخت تر می گردد.
زیرا مصرف کننده نهایی و حلقه توزیع و خرده فروشی لزوما الزامی به خرید با فورس و در قیمت هایی که به ثبات آنها اعتماد ندارد را به دلیل بالا بودن ریسک از دست رفتن سرمایه را ندارند.
اما در خصوص حلقه های قبلی به دلیل وابستگی به خرید مواد اولیه از حلقه قبل خود جهت کار کردن واحد تولیدی و مسایل مرتبط به آن،الزام به خرید بیشتر است که خود وضعیت را برای واحد های تولید کننده فولاد پیچیده تر کرده است و بر سر دوراهی کاهش یا توقف موقتی تولید و یا تولید در نقطه سر به سر و یا زیان قرار داده است.منظور از زیان صرفا زیان عددی خاص به ازای هر واحد تولید نیست و مشخصا عدم توجیه اقتصادی تولید بر اساس مبانی اقتصاد مهندسی می باشد.
در هفته اخیر این مسئله خود را بیشتر نشان داده و فشار را بر واحدهای ذوب و نورد بیشتر کرده است.

منبع: کانال تلگرام فویار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *