گزارش هفتگی بازار جهانی قراضه و فولاد تا ۱۲ ژانویه

by

سنگ آهن

پس از آن که جمعه گذشته بانک مرکزی چین اعلام کرد نرخ ذخیره قانونی را پایین می آورد چشم انداز بازار فولاد به آینده نزدیک خوش بینانه تر شد و در طول هفته گذشته قیمت سنگ آهن وارداتی در چین برای خلوص ۶۲ درصد ۲ دلار رشد داشته ۷۵ دلار هر تن خشک سی اف آر شد. تا پایان هفته نیز با نوساناتی جزیی در همین حدود باقی ماند. البته تقاضا پایان هفته چندان مطلوب نبود ظاهرا خرید ها برای تعطیلات سال نو چین در فوریه تقریبا به پایان رسیده است.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران، بنا بر گزارش یومتال، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص ۶۱ درصد از ۲۹٫۸ دلار هر تن فوب به ۳۱ دلار هر تن فوب رسید. سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص ۶۱ درصد ایران نیز از ۲۸٫۷ دلار به ۲۹٫۹ دلار هر تن فوب افزایش داشت.

قراضه

در بازار داخلی قراضه امریکا هفته گذشته معاملات در سال نو میلادی با ۳۰ دلار افت قیمت صورت گرفت. آخرین قیمت قراضه خرد شده در بازار داخلی این کشور حدود ۳۳۶ دلار هر لانگ تن بود. در بازار صادرات قراضه امریکا هفته گذشته چند محموله به ترکیه فروخته شد در حالی که که دسامبر بازار در سکوت مطلق بود. قراضه سنگین ۲۰-۸۰ امریکا ۲۷۸ تا ۲۸۰ دلار هر تن سی اف آر ترکیه شد در حالی که اواخر نوامبر قیمت معاملات حدود ۳۳۰ دلار بود.

متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین نیز در ترکیه به طور میانگین ۲۷۹ دلار هر تن سی اف آر بود که نسبت به هفته قبل حدود ۲ دلار افت داشت.

در جنوب شرق آسیا قیمت قراضه وارداتی کانتینری حدود ۵ دلار افت داشته ۲۶۰ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. کره جنوبی قراضه آ۳ روسیه را ۳۰۱ دلار هر تن سی اف آر خریداری نمود. قیمت نسبت به معاملات قبلی تا ۲۸ دلار افت داشته است. قراضه سنگین کلاس یک امریکا نیز در کره جنوبی حدود ۳ دلار افت داشته ۳۰۸ تا ۳۱۱ دلار هر تن سی اف آر بود.

بیلت

بازارهای بیلت هفته دوم ژانویه نیز فعالیت زیادی نداشتند. بیلت در بازار داخلی چین آخر هفته گذشته حدود ۵۰۷ دلار هر تن درب کارخانه و در ثبات بود. در بازار صادرات چین نیز بیلت ۴۴۵ دلار هر تن فوب و در ثبات بود.

بیلت صادراتی سی آی اس تا ۵ دلار ارزان تر از هفته قبل شده به ۴۰۰ دلار هر تن فوب رسید.

در جنوب شرق آسیا متوسط قیمت بیلت وارداتی ۴۵۰ تا ۴۵۵ دلار هر تن سی اف آر بود که نسبت به هفته قبل تغییری نکرده بود. البته بیلت سی آی اس در این منطقه نزولی بود و از ۴۵۵ دلار به ۴۴۵ تا ۴۵۰ دلار هر تن سی اف آر رسید.

بیلت صادراتی ترکیه نیز در ۴۲۰ تا ۴۲۵ دلار هر تن فوب در ثبات بود. بیلت وارداتی به ترکیه ۴۰۰ تا ۴۱۳ دلار هر تن سی اف آر شنیده شد که حدود ۲ درصد افت قیمت داشت.

بیلت در بازار ایران

قیمت شمش در هفته گذشته روند نزولی داشت روز شنبه میانگین قیمت سایزهای ۱۲۵ و ۱۵۰ میلیمتر ۳۱۰۷۵ ریال بود که تا چهارشنبه به ۲۹۸۰۰ ریال رسید. با اعلام مصوبه جدید و راه افتادن معاملات در بورس مشخص بود که قیمت رو به کاهش خواهد رفت علت آن عرضه فولاد خوزستان در بورس بود که تکلیف بازار را مشخص میکرد. از آنجا که شمش فولاد خوزستان دیگر زیر فشار برای لیدر بودن بورس را ندارد معاملات با آرامش بیشتر و حاشیه کمتر صورت گرفت.

دو دلیل عمده برای کاهش قیمت شمش وجود دارد :

۱- دلیل اول رکود بازار مقاطع است. در طول هفته از سه شنبه به بعد بازار معاملات مقاطع کاملاً ساکت بود.

۲- دلیل دوم انتظار بازار برای کاهش قیمت بود. فولاد خوزستان در آخرین فروش خود در تاریخ ۱۴/۰۹/۹۷ شمش را در قیمت پایه ۳۱۷۸۰ ریال عرضه کرده بود در حالیکه در حال حاضر بازار مقاطع با این قیمت پایه نمی خواند در نتیجه می بایست قیمت نزولی باشد.

در هفته گذشته آهن اسفنجی در قیمت ۱۴۳۱۲ ریال پیشنهاد شد که هیچ خریداری نداشت علت آن اینست که آهن اسفنجی در روز چهارشنبه در قیمت پایه ۱۲۰۰۰ تا ۱۲۵۰۰ ریال خارج از بورس عرضه میشد ولی خریدار نبود، اگر قیمت آهن اسفنجی تغییر نکند قیمت شمش باید کاهش یابد. یک نکته در بازار شمش در حال برجسته شدن است آنهم قیمت ضایعات است، اگر روند قیمت ضایعات صعودی باشد قیمت شمش کوره های قوسی کاهش نخواهد یافت. این به معنای کاهش تولید این کارخانه هاست که در حد کارخانه های کوچک تعریف می شوند این کاهش تولید ایجاد فضا برای تولیدکننده های شمش القائی خواهد کرد. تقاضای اسفنجی بالا خواهد رفت و در نهایت قیمت شمش ثابت می ماند و یا اندکی بهبود خواهد یافت. در هر تحلیلی در مورد آینده بازار شمش باید به این نکته توجه کرد چرا که خارج شدن یا کاهش تولید شمش قوسی تاثیر گذار بر بازار شمش خواهد بود. مساله دیگر صادرات است، فولاد خوزستان در آذرماه ۴۲ درصد و ذوب آهن اصفهان ۷۷ درصد کاهش صادرات نسبت به ماه قبل داشته اند. این کاهش صادرات باعث افزایش عرضه خواهد شد آنچنانکه روز چهارشنبه عرضه ۵۰ هزار تنی فولاد خوزستان با توسل به اعتباری بودن ۴۵ هزار تن به فروش رسید. اکثر دست اندرکاران انتظار دارند با توجه به رکود بازار مقاطع روند قیمت شمش هم نزولی باشد. عده ای استدلال می کنند که قیمت به کف خود رسیده است ولی حتی اگر قیمت به کف خود هم رسیده باشد تقاضای واقعی برای شمش محدود است بنابراین زمینه ای برای افزایش قیمت فراهم نیست.

مقاطع

در هفته ای که گذشت در بازار صادرات چین قیمت میلگرد حدود ۱۵ دلار افت هفتگی را تجربه کرده ۴۶۵ دلار هر تن فوب ثبت شد.

میلگرد صادراتی سی آی اس ۵ دلار از هفته قبل ارزان تر شده ۴۵۰ دلار هر تن فوب شد. میلگرد صادراتی ترکیه حدود ۲ دلار ارزان تر شده ۴۴۳ دلار هر تن فوب بود. در جنوب شرق آسیا بازار واردات میلگرد بی حرکت و قیمت در حدود ۴۷۵ تا ۴۸۵ دلار هر تن سی اف آر بود.

در بازار داخلی اروپا میلگرد حدود ۱۰ یورو ارزان تر شده ۵۲۵ یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد. در بازار امریکا نیز میلگرد همچنان ۶۹۸ دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات بود.

مقاطع در بازار ایران

قیمت مقاطع روند نزولی داشت. میانگین قیمت میله گرد سایزهای ۸ تا ۳۲ میلیمتر روز شنبه ۳۶۲۸۴ ریال بود که تا چهارشنبه به ۳۵۵۳۰ ریال رسید. قیمت تیرآهن بهم ریخته بود و روند صعودی داشت علت آن عدم عرضه شفاف بود میانگین روز شنبه برای سایزهای ۱۴ تا ۱۸ محصول ذوب آهن از ۴۲۷۶۷ ریال به ۴۳۸۰۰ ریال هر کیلو رسید. علت نزولی بودن قیمت مقاطع ضعف شدید تقاضاست دو عامل روی این تقاضای لرزان تاثیر جدی گذاشته اند.

اول نگاه منفی بازار نسبت به روند قیمت ها و عقب نشینی تجار از خرید کالا بخصوص آنکه با افزایش قیمت در هفته های قبل انبارها به اندازه کافی پر شده است .

دوم روند نزولی صادرات که بسیار مهم است این امر بازار را از سمت عرضه تحت فشار خواهد گذاشت. شاهد هستیم که در هفته گذشته نه فقط ذوب آهن که کارخانه های دیگر هم برای فروش محصولشان به بورس روی آورده اند فارغ از اینکه آنها موفق به فروش بشوند یا نه ولی این عرضه ها سیگنال هائی است که به بازار داده می شود و باعث محافظه کارتر شدن تجار می شود. بازار فکر می کند که هنوز قیمت ها به کف خود نرسیده و انتظار دارد قیمت پائین بیاید این انتظار در روزهای آخر هفته با تخفیف هائی که کارخانه های میله گرد میدادند تقویت شده است.

ورق

ورق گرم صادراتی چین در هفته دوم ژانویه حدود ۲ دلار ارزان تر شده ۴۷۸ تا ۴۸۰ دلار هر تن فوب شد. در بازار داخلی چین ورق گرم حدود ۵ دلار افت داشته ۵۴۲ تا ۵۴۴ دلار هر تن درب کارخانه شنیده شد.

ورق گرم صادراتی سی آی اس در ۴۵۰ دلار هر تن فوب بی حرکت ماند و بازار آن در رکود بود. در جنوب شرق آسیا ورق گرم ۴۷۰ تا ۴۸۰ دلار هر تن سی اف آر و بدون تغییر باقی ماند. در ترکیه نیز ورق گرم وارداتی حدود ۴۶۵ دلار هر تن سی اف آر و ثابت بود.

در بازار داخلی امریکا ورق گرم از ۷۲۶ دلار به ۷۲۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه کاهش یافت. در اروپا نیز ورق گرم ۵۲۲ یورو هر تن درب کارخانه و در ثبات بود.

ورق در بازار ایران

قیمت ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر محصول سبا در اصفهان روز شنبه هر کیلو ۴۷۰۰۰ ریال بود که تا آخر هفته به ۴۶۰۰۰ ریال رسید در حالیکه فضا برای تخفیف هم بود. ورق نورد و لوله ضخامت ۲ میلیمتر روز شنبه ۴۵۵۰۰ ریال پیشنهاد میشد ولی تا آخر هفته با ۱۰۰۰ ریال کاهش روبرو شد تقاضا بسیار ضعیف بود و خریدارها در بازار با احتیاط عمل میکردند.

ورق های گرم ضخامت ۴ تا ۱۵ میلیمتر رول هر کیلو ۴۲۹۵۰ ریال بود که تا آخر هفته به ۴۲۷۶۷ ریال رسید. روز یکشنبه نامه ایمیدرو در شبکه های اجتماعی باز شد که به دستورالعمل بانک مرکزی برای تحت فشار قرار دادن فولادیها برای بازگشت ارز حاصل از صادرات اعتراض کرده بود. محتوی نامه ایمیدرو نشان میداد که ارگان های اقتصادی کشور از یکدیگر بسیار دور هستند چون ایمیدرو شیوه فروش و بازگشت ارز را برای بانک مرکزی توضیح داده بود یکی از دلایل لطمه خوردن صادرات فولاد همین غریبه بودن نهادهای تصمیم گیر اقتصادی در دولت است. در شرایط تحریم باید یک تیم اجرائی قوی که متحد و یکدست باشند در کنار یکدیگر برنامه ریزی کنند نه آنکه یک نهاد یک شبه تصمیم بگیرد و به گمرک نامه بزند تا تعهدات قبلی ایفاد نشده صادرات در جریان متوقف شود !! آمار آذر ماه نشان میدهد که صادرات آذرماه فولاد مبارکه نسبت به آبان ۷۷ درصد کاهش یافته است این امر اگر ادامه یابد صنعت فولاد دچار مشکلات زیادی خواهد شد.

ورق های اکسین هفته گذشته با افزایش قیمت روبرو شد که ناشی از محدودیت عرضه بود ولی از روز چهارشنبه عرضه ها شروع شد بالطبع در هفته آینده شاهد ثبات قیمت این کالاها خواهیم بود میانگین قیمت روز شنبه سایزهای ۱۰ تا ۴۰ میلیمتر ۴۰۵۸۸ ریال بود که چهارشنبه به ۴۱۱۰۰ ریال رسید.

ورق سرد روند نزولی داشت علت این امر کاهش تقاضا از یک طرف و کاهش قیمت عرضه مبارکه در بورس بود، مبارکه در تاریخ ۱۰/۱۰/۹۷ ورق سرد را در قیمت ۴۷۷۴۶ ریال پایه فروخته بود ولی در ۱۷/۱۰/۹۷ همین کالا را در ۴۲۹۷۱ ریال عرضه کرد، مشخص نیست که چرا فولاد مبارکه در خلال یک هفته قیمت پایه را حدود ۵۰۰۰ ریال کاهش داد این در حالی است که موفق به فروش کل مقدار عرضه در قیمت پایه ۴۸۲۵۴ ریال شد به هر حال این عرضه تاثیری جدی روی بازار گذاشت. میانگین قیمت روز شنبه برای ضخامت ۴۰/۰ تا ۵/۲ میلیمتر که ۶۳۶۹۲ ریال بود در آخر هفته به ۶۳۳۱۷ ریال کاهش یافت این نگرانی در بازار ایجاد شده که رفتار مبارکه غیر قابل پیش بینی است. این واحد بزرگ نه برای تعادل بازار که برای کسب نقدینگی و افزایش فروش تلاش می کند به همین دلیل یک روز ورق گرم B را در قیمت ارزان پیشنهاد میدهد روز بعد ورق سرد را .

ورق گالوانیزه با ثبات قیمت روبرو بود در مورد این کالا هم مبارکه خودزنی کرد و ۲۰۰۰ تن ورق را در قیمت ۵۷۶۷۲ ریال عرضه کرد ولی رقابت ناشناخته، قیمت را تا ۷۲۶۱۷ ریال بالا برد در حالیکه قیمت بازار در روز شنبه برای ضخامت های ۴۰/۰ تا ۵/۱ میلیمتر ۷۵۷۹۴ ریال بود و در پایان هفته روی ۷۵۳۵۶ ریال بسته شد قیمت های بازار با آنچه که در بورس انجام شده مطابقت ندارد حتی اگر خریدار با اعتبار اسنادی ۹۰ روزه هم خرید کرده باشد ، جای سئوال دارد.

منبع: ایفنا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *