استفاده از ضایعات در بتن

استفاده از ضایعات در بتن/ بخش اول

by

 

استفاده از ضایعات در بتن

بتن یکی از کاربردی‌ترین مصالح ساختمان‌سازی محسوب می‌شود. از جمله مزایای بتن که موجب شده است مورد علاقه اکثر مهندسین، طراحان و کارفرمایان قرار گیرد امکان بکارگیری آن در اغلب مناطق جغرافیایی، دارا بودن هزینه کم در مقابل حجم عملیات زیاد، شکل دهی آن با توجه به اشکال هندسی طرح، امکان مکانیزه کردن عملیات، عدم نیاز به نگهداری پرخرج در طول عمر بهره‌برداری می‌باشد.

صنعت ساختمان مصرف کننده بزرگ منابع طبیعی و در عین حال تولید کننده ضایعات محسوب می‌شود. استفاده مجدد از ضایعات ساختمانی می‌تواند به ذخیره و نگهداری منابع طبیعی کمک کند و آلودگی محیط زیست را کاهش دهد. همچنین سبک زندگی مدرن در کنار پیشرفت تکنولوژی باعث افزایش میزان و نوع زباله شده است که این مسئله باعث بحران دفع زباله می‌گردد.

گسترش صنایع و گام به سوی صنعتی شدن ایجاب می‌کند که برای کاهش مشکلات آینده، تحقیقات جامعی بر روی مصرف ضایعات ساختمانی و صنعتی صورت می‌گیرد. حجم روز افزون مواد و زباله‌های شهری به ویژه نخاله‌های حاصل از تخریب ساختمان‌ها به حدی است که اکنون این مسئله نه تنها در ایران بلکه در کشورهای پیشرفته نیز یک مشکل اجتماعی و زیست محیطی محسوب می‌شود. از اهم مشکلات نخاله‌های ساختمانی می‌توان به مشکلات زیست محیطی و مسائل بهداشتی که با ریختن آنها در کنار یا بستر رودخانه‌ها بوجود آمده و موجب تغییر نظام طبیعی رودخانه و ورود مواد مضر در چرخه آبهای زیرزمینی می‌شود، و یا نیاز به مکان دفن و ایجاد چشم انداز نامناسب این ضایعات اشاره نمود. از طرف دیگر با توجه به گسترش ساخت و سازها در جهان و از آنجا  که صنعت ساختمان بزرگترین برداشت کننده و مصرف کننده موارد از زمین است، بهره‌برداری بیش از حد از منابع طبیعی برای تولید بتن و سایر مصالح ساختمانی، کمبود مصالح طبیعی را در پی داشته و افزون بر آن برداشت از منابع طبیعی که اغلب در مسیر رودخانه‌ها وجود دارند، منجر به بروز سیلابهای خطرناک شده است. لذا با توجه به نکاتی که ذکر گردید، اهمیت لزوم استفاده از مصالح ضایعاتی در بتن، نقش خود را پدیدار ساخته است.

در سال‌های اخیر توجه به مسائل زیست محیطی و رویکرد به تکنولوژی بازیافت زباله‌ها و مواد زائد و استفاده مجدد از آنها در کشورهای توسعه یافته و صنعتی سرمایه‌گذاری هنگفتی را به خود اختصاص داده است. یکی از روشهای مصرف مواد ضایعاتی، بکارگیری آنها در بتن و سایر مصالح ساختمانی است. با استفاده از برخی مواد ضایعاتی در بتن علاوه بر کاهش آلودگی زیست محیطی بعضا حتی می‌توان به خواص مثبت در بتن نیز دست یافت. به کار بردن مواد ضایعاتی و بازیافت در بسیاری از کشورهای جهان سوم هنوز در مرحله ابتدایی است و نیازمند تشویق  و اجبار از طرف دولت است. در بعضی مناطق، مواد ضایعاتی را در بیابان‌ها انباشت می‌کنند که محل سکونت حشرات و حیوانان می شود یا ممکن است مواد ضایعاتی را بسوزانند که دود ناشی از آن محیط زیست را آلوده می‌کند و حرارت آن پدیده خطرناک گرمتر شدن جهان را تشدید می‌کند. بنابراین قانون برخی از کشورها، سوزاندن مواد ضایعاتی را ممنوع کرده و بازیافت برخی از ضایعات را در صنایع بخصوصی اجباری نموده‌اند. بازیافت برخی مواد ضایعاتی جهت استفاده در بتن، راهکار مناسبی برای نیل به دو هدف دفع مواد زائد و ذخیره و نگهداری منابع طبیعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *