گزارش هفتگی بازارهای قراضه و فولاد منتهی به ۲۹ دسامبر

by

سنگ آهن

سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین در آخرین هفته سال ۲۰۱۸ حدود ۲ دلار بهبود داشته ۷۲٫۷۰ دلار هر تن خشک سی اف آر ثبت شد. خرید ها کمی در چین افزایش داشت و کارخانه ها سعی داشتند خود را برای تعطیلات سال نو چینی در فوریه آماده کنند. محدودیت حرکت تریلی ها در نقاط شمالی چین نیز ظاهرا برداشته شده بود از این رو فعالیت بازار این ماده اولیه در چین بیشتر شد. البته تا پایان هفته، دیگر جو تعطیلات حاکم شد ولی برای آغاز سال ۲۰۱۹ چشم انداز بازار مثبت است.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران، بنا بر گزارش یومتال، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص ۶۱ درصد از ۲۸٫۴ دلار به ۲۹٫۷ دلار هر تن فوب رسید. سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص ۶۱ درصد ایران نیز از ۲۶٫۹ دلار یک هفته قبل به ۲۸٫۴ دلار هر تن فوب رسید.

قراضه

هفته گذشته در ترکیه قراضه وارداتی به طور متوسط تا ۵ دلار افت داشت. فعالیت بازار به دلیل رکود بازار های فولاد ناچیز بود. متوسط قیمت قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ حدود ۲۸۵ تا ۲۹۰ دلار هر تن سی اف آر و قراضه خرد شده ۲۹۰ تا ۲۹۵ دلار هر تن سی اف آر شد. در جنوب شرق آسیا قراضه وارداتی کانتینری در ۲۷۵ دلار هر تن سی اف آر در ثبات بود.

در هند قراضه خرد شده وارداتی ۲ دلار افت داشته ۳۲۸ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.

قراضه سنگین کلاس ۲ صادراتی ژاپن نیز در ۲۶۷٫۵ دلار هر تن فوب و در ثبات بود.

بیلت

تعطیلات سال نو میلادی بازار بیلت سی آی اس را در رکود برد. قیمت بیلت سی آی اس از ۴۱۵ دلار به ۴۰۵ دلار هر تن فوب هم رسید و برخی از معامله در ۳۸۰ تا ۳۹۰ دلار هر تن فوب صحبت نمودند. البته فعالان بازار امیدوارند در ژانویه بازار بیلت وضعیت بهتری پیدا کند البته اگر ترکیه مجوز معافیت از افزایش تعرفه های مالیاتی را از امریکا بگیرد که در آن صورت احتمال افزایش صادرات ترکیه به امریکا زیاد است.

در ترکیه بیلت سی آی اس از ۴۱۰ دلار هر تن سی اف آر بالاتر نبود. در خاور دور نیز ۴۵۵ تا ۴۶۰ دلار هر تن سی اف آر شنیده شد که در ثبات نسبی بود. بیلت صادراتی چین نیز ۴۴۵ دلار هر تن فوب و در ثبات بود.

بیلت در بازار ایران

بیلت قیمت تقریباً ثابتی داشت میانگین قیمت سایزهای ۱۲۵ و ۱۵۰ میلیمتر روز شنبه ۲۸۴۰۰ ریال بود و تا دوشنبه روند افزایشی که از هفته قبل شروع شده بود ادامه یافت و به ۳۰۳۵۰ ریال رسید. ولی از سه شنبه به بعد بازار کاملاً ساکت شد که روز چهارشنبه به ۲۹۵۲۵ ریال رسید. میانگین قیمت کلی این هفته ۲۹۷۰۰ ریال بود که ۳۱۶۲ ریال با میانگین هفته قبل فاصله داشت.

رکود بازار باعث شده تا وزارت صمت حاضر به تغییر در بعضی سیاست هایش گردد. در هفته گذشته شاهد بودیم محدودیت خرید روی در بورس کالا و موانع صادراتی آن برداشته شده است. صادرات آهن اسفنجی هم آزاد شد، خریداران محصولات مبارکه مجاز شدند تا سهمیه دو ماه را در بورس خرید کنند ، اما هنوز محدودیت صادرات اسلب و شمش باقی است. ضمن آنکه تجار هنوز مجاز به خرید شمش در بورس نیستند در حالیکه کارخانه های تولید کننده شمش بخصوص آنها که با ضایعات محصول تولید می کنند در شرایط بسیار دشواری هستند. با کاهش قیمت شمش، آهن اسفنجی دو هفته در بورس خریدار نداشت، با قیمت های فعلی و روش های دستوری فعلی هم خریدار نخواهد داشت. کلید فروش آهن اسفنجی در دست شمش است، صادرات آهن اسفنجی به سادگی مقدور نیست بخصوص در شرایط فعلی که وضعیت آب و هوا اجازه نمیدهد. از طرف دیگر آهن اسفنجی متکی به شمش است و تا محدودیت های صادراتی شمش برداشته نشود سیاست های دولت جواب نخواهد داد. عده ای از دست اندرکاران اعتقاد دارند که قیمت شمش در بورس بر اساس معادلات وزارت صمت باید به ۲۴۵۰ تومان برسد در حالیکه کارخانه های تولید کننده شمش در برابر آن مقاومت می کنند. در هر حال روند نزولی قیمت شمش و توقف معاملات میله گرد باعث شده تا این دیدگاه تقویت شود. تحلیل های اولیه بودجه توسط کارشناسان هم چندان دلچسب نیست ضمن اینکه تحریم ها بطور جدی وجود دارد . با این تفاصیل تا یک ماه آینده کارخانه ها راهی جز توقف نخواهند داشت مگر آنکه دولت صادرات شمش و معاملات شمش را آزاد کند. نباید فراموش کرد که هزینه تولید با توجه به قیمت های جدید الکترود که ناشی از تفاوت نرخ ارز می باشد بسیار بالا رفته است . در شرایط فعلی تمام نمودارها نشان میدهد دولت در لاک دفاعی فرو رفته حتی ارقام بودجه هم همین را نشان میدهد در حالیکه دولت می بایست از شروع تحریم ها حالت تهاجمی می گرفت تا زمانی که روحیه دفاعی است امیدی به رونق نخواهد بود. دولت اصرار دارد قیمت فولاد، سیمان و محصولات پتروشیمی را پائین بیاورد در حالیکه مساله اصلی تقاضاست. اگر شمش را در کیلوئی ۱۰۰۰ تومان هم بدهند تقاضای کلی آن افزایش نخواهد یافت چون نه مصرف داخلی دارد نه فضای صادراتی. در هر حال اکثر دست اندرکاران اعتقاد دارند هفته های پیش رو افت قیمت را شاهد خواهیم بود. یک دلیل عمده آن است که آهن اسفنجی در قیمت ۱۲۲۴۰ ریال پایه برای روز شنبه عرضه شده که نسبت به آخرین عرضه ۱۰ درصد پائین تر است. این کاهش قیمت باعث ترس بازار و عقب گرد از خرید می گردد در نهایت کاهش قیمت شمش ادامه خواهد یافت.

مقاطع

پایان هفته گذشته میلگرد صادراتی چین ۴۸۶ دلار هر تن فوب ثبت شد که ۱٫۵ دلار بهبود داشت.

میلگرد صادراتی سی آی اس هفته گذشته ۴۶۰ دلار هر تن فوب بود که به دلیل جو تعطیلات سال نو در ثبات بود.

میلگرد صادراتی ترکیه ۴۵۰ تا ۴۵۵ دلار هر تن فوب بود و قیمت در بازار داخلی آن ۴۴۵ تا ۴۶۰ دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد. هفته پایانی سال بود و بازار در کل در رکود هم به سر می برد.

در بازار داخلی اروپا میلگرد در ۵۳۵ یورو هر تن درب کارخانه در ثبات بود. در بازار امریکا نیز میلگرد ۶۹۸ دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات بود.

 

مقاطع در بازار ایران

فولاد ایران: قیمت مقاطع از روز شنبه روند صعودی گرفت بعضی عرضه کننده ها به گرمی بازار کمک کردند میانگین قیمت میله گرد روز شنبه ۳۴۱۵۲ ریال برای قطر ۸ تا ۳۲ میلیمتر بود روز چهارشنبه به ۳۶۵۸۵ ریال رسید در حالیکه اوج قیمت روز دوشنبه با میانگین ۳۶۸۷۸ ریال بود. از روز سه شنبه خریدارها از بازار عقب نشستند انبارها با میله گردهای ارزان قیمت هفته های قبل پر شده بود بنابراین تلاش کارخانه ها برای فروش محصول بی نتیجه بود. هفته آینده شاهد مسابقه فروش خواهیم بود و به دنبال آن کاهش قیمت. اگر شمش در بورس با کاهش قیمت پایه روبرو شود محققاً روند نزولی قیمت مقاطع عمیق تر و طولانی تر خواهد شد. نباید فراموش کرد که در فصل سرما هستیم، بودجه عمرانی نیست، صادرات دچار خود تحریمی شده چون دولت FATF را دارد اجرا می کند و برای کنترل پول شوئی صادرات ریالی را بسته است در برابر همه این عوامل نشانه های مثبت قابل ذکر نیست.

میانگین قیمت تیرآهن سایزهای ۱۴ – ۱۶ – ۱۸ در اصفهان روز شنبه ۴۳۳۰۰ ریال بود ،ولی تا چهارشنبه به ۴۲۵۰۰ ریال رسید در حالیکه دست اندرکاران چشم انداز مثبتی برای هفته های آینده تصور نمی کردند.

ورق

ورق گرم صادراتی چین هفته پایانی ۲۰۱۸ را در ۴۸۲ دلار هر تن فوب به پایان رساند که ۵٫۵ دلار افت هفتگی داشت. ورق گرم صادراتی سی آی اس در ۴۶۰ دلار هر تن فوب در ثبات ماند.

در بازار ترکیه ورق گرم از ۵۰۰ تا ۵۰۵ دلار به ۴۹۵ تا ۴۹۸ دلار هر تن درب کارخانه رسید. ورق گرم صادراتی ترکیه نیز در ۴۸۰ تا ۴۹۰ دلار هر تن فوب باقی ماند.

در بازار داخلی امریکا ورق گرم یک دلار ارزان تر شده ۷۴۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه شد. در اروپا نیز ورق گرم از ۵۱۷ یورو به ۵۲۲ یورو هر تن درب کارخانه رسید.

 

ورق در بازار ایران

ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر محصول سبا ۴۳۰۰۰ ریال پیشنهاد میشد ولی روز دوشنبه تا ۵۱۰۰۰ ریال هم بالا رفت. ورق نورد و لوله اهواز روز شنبه ۴۳۰۰۰ ریال عرضه میشد ولی تا آخر هفته به ۴۶۰۰۰ ریال رسید عرضه مبارکه روز دوشنبه بسیار معنا دار بود، بر اساس گزارشاتی که به بورس سهام داده شده مقدار فروش مبارکه کاهش داشته و چشم انداز ماه های آتی روشن نیست به همین دلیل در هفته قبل مبارکه دو سیاست در پیش گرفت اول آنکه سهمیه های عرضه را به جای یک ماه به دو ماه افزایش داد دوم قیمت ورق گرم کلاس C را ۳۷۶۶۱ ریال اعلام کرد و گرم B را ۳۵۹۸۰ ریال در حالیکه همیشه بر عکس بود این امر نشان دهنده آن است که مبارکه به دنبال افزایش فروش است و به همین دلیلی سوگلی اش را فدا می کند . با این ترفند مبارکه موفق شد ۶۱ هزار تن ورق گرم B را بفروشد اما از فردای آن روز بازار لوله و پروفیل با افت جدی روبرو شد و قیمت ورق B پائین آمد. این امر نشانه کاهش قیمت اسلب است. با کاهش قیمت اسلب طبعاً قیمت ورق نورد و لوله و به دنبال آن ورق مبارکه کاهش خواهد یافت ولی این روند کاهشی تا کجا می تواند ادامه یابد ؟؟ اگر قیمت ها به اردیبهشت ۹۷ برگردد دولت دست از سر بازار فولاد بر خواهد داشت ؟

ورق های گرم ضخامت ۳ تا ۱۵ میلیمتر تا روز سه شنبه روند صعودی یافت و از ۴۲۱۵۰ ریال شنبه به ۴۴۱۲۵ ریال رسید ولی از سه شنبه به بعد روند قیمت نزولی شد که به ۴۳۹۰۰ ریال رسید. کمتر کسی علاقه به خرید نشان می دهد چون سیاست بی اعتمادی بر بازار حاکم است. دولت همانطور که صراف ها را از بازار ارز خارج کرد سرمایه ها را از بازار بورس کالا خارج کرده است ولی ارز منشاء خارجی دارد در حالیکه فولاد تماماً داخلی است.

ورق های اکسین بازار به نسبت باثباتی داشت در حالیکه چشم انداز امیدوار کننده ای نشان نمیداد میانگین قیمت ۳۹۰۰۰ ریال برای ضخامت های ۱۰ تا ۴۰ میلیمتر روز شنبه تا ۳۹۹۳۸ ریال بالا رفت که علت آن محدودیت عرضه ضخامت های ۸ تا ۱۵ میلیمتر است. با توجه به رقابت محصولات کاویان قیمت های اکسین فضائی برای افزایش ندارد.

ورق سرد با بهبود ضعیفی روبرو بود و میانگین قیمت آن از ۶۴۰۸۳ ریال به ۶۵۹۵۸ ریال رسید در حالیکه تقاضای آن ضعیف است روز دوشنبه مبارکه ۱۳ هزار تن عرضه کرد ولی فقط موفق به فروش ۱۰۶۰۰ تن آن شد در حالیکه سهمیه ها را افزایش داده بود.

ورق گالوانیزه تنها کالائی بود که با افزایش واقعی قیمت روبرو شد میانگین قیمت روز شنبه ۷۵۳۶۹ ریال هر کیلو بطور متوسط برای محصولات همه کارخانه ها از ضخامت ۴۰/۰ تا ۵/۱ میلیمتر بود، بهبود قیمت روی به افزایش قیمت این کالا کمک کرد و آن را تا ۷۷۱۹۴ ریال بالا برد.

منبع: ایفنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *