گزارش هفتگی بازار قراضه و محصولات فولادی تا هفدهم آذر

by

سنگ آهن

هفته گذشته قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین ۶۶ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد که ثبات نسبی داشت. البته تا اواسط هفته خرید ها بالا رفت و قیمت تا نزدیک ۶۸ دلار رسید ولی چون تقاضا واقعی نبود مجددا به سطح هفته قبل بازگشت.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص ۶۱ درصد از ۲۲ دلار به حدود ۲۶ دلار هر تن فوب بهبود یافت. سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص ۶۱ درصد ایران نیز حدود ۴ دلار بالا رفته ۲۳٫۹ دلار هر تن فوب شد.

قراضه

قیمت قراضه وارداتی سنگین کلاس ۱ و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ در ترکیه هفته گذشته حدود ۸ دلار افت داشته ۳۰۸ دلار هر تن سی اف آر شد. قیمت درخواستی خریداران در ترکیه تا ۲۹۰ دلار هر تن سی اف آر نیز کاهش یافته ولی در ین سطح معامله نشده است. بازار فعالیت زیادی نداشت شاید تا روزهای آینده اوضاع بهتر شود.

همچنین قراضه سنگین کلاس یک امریکا در متوسط قیمت ۳۳۵ دلار هر تن سی اف آر ترکیه معامله شد که نسبت به معامله اوایل اکتبر تا ۲۳ دلار ارزان تر شده بود. قراضه آ۳ روسیه نیز در ۳۲۹ دلار هر تن سی اف آر ترکیه معامله شد.

بیلت

بیلت صادراتی چین هفته گذشته افت شدید ۳۸ دلاری را تجربه نموده ۴۳۲ دلار هر تن فوب شد. قابل ذکر است نسبت به یک ماه قبل نیز تا ۸۳ دلار افت داشته است. قیمت بیلت در بازار داخلی چین ۲۳ تا ۲۹ دلار هر تن بالا رفت چرا که امریکا و چین بر سر یک آتش بس ۹۰ روزه در جنگ تجاری مربوط به افزایش تعرفه ها توافق کردند. قیمت بیلت در چین به ۴۷۱ تا ۴۷۷ دلار هر تن درب کارخانه با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید.

بیلت صادراتی سی آی اس نیز ۴۳۰ دلار هر تن فوب شد که ۲۰ دلار نسبت به یک هفته قبل ارزان تر شد.

در ترکیه بیلت سی آی اس در کل خریداری نداشت ولی با توجه به قیمت بیلت و میلگرد در ترکیه، باید ۴۲۰ تا ۴۳۰ دلار هر تن سی اف آر باشد. در مصر هم قیمت بیلت سی آی اس ۴۶۰ دلار هر تن سی اف آر و در خاور دور هم ۴۶۰ تا ۴۷۰ دلار هر تن سی اف آر بود.

بیلت در بازار ایران

قیمت شمش روند نزولی دراماتیکی را پشت سر گذاشت میانگین قیمت سایز ۱۲۵ و ۱۵۰ میلیمتر که روز شنبه ۳۳۶۱۳ ریال تمام شده بود به ۳۱۳۸۸ ریال رسید در حالیکه بعضی تولیدکننده ها از درخواست قیمت زیر ۳۰۰۰۰ ریال از سمت خریدار تعجب نمی کردند. در هفته گذشته فضای عدم تمایل به خرید و سیاست “صبر کن و ببین” به شدت بر بازار حاکم بود اول هفته سه هزار تن از عرضه کاوه جنوب کیش بی خریدار ماند. در پایان هفته فولاد خوزستان به زحمت توانست عرضه ۱۰ هزار تنی اش را جمع کند. شنیده ها حاکی است که حجم انبوهی شمش آماده به صادرات روی زمین مانده است .

علت پیش آمدن این وضع آنست که

الف : دلار همچنان بازار ساکتی داشت و خریداری نبود

ب : رقابت چینی ها و روس ها در بازارهای هدف ایران بسیار شدید شده

ج : خریدارها ترجیح می دهند قبل از تعطیلات کریسمس کالای خود را دریافت کنند در نتیجه به تناژ کوچک ولی حمل سریع روی آورده اند که با شرایط ایران منطبق نیست.

د : سیاست های وزارت صمت در شرایط فعلی بر علیه صادرات است چون دولت اصرار دارد قیمت ها روند نزولی داشته باشند.

مهمترین علت کاهش قیمت سیاست گذاری های وزارت صمت از مرداد ماه امسال است که عامل سرمایه را از بازار بورس حذف کرده است .

از طرف دیگر صادرات میله گرد با شرایط پیمان سپاری و نرخ های تعیین شده به هیچ وجه سازگار نیست، با ادامه این وضع در هفته های آینده شاهد قفل شدن صنعت فولاد از “الف تا ی” خواهیم بود چرا که حتی با کاهش قیمت نمی توان ایجاد انگیزه در خریدارها نمود چون کاهش قیمت نشان دهنده حجم بالای عرضه است. کاهش قیمت، بیشتر به نگرانی بازار دامن میزند و باعث فرار خریدارها خواهد شد. آخرین قیمت شمش فولاد خوزستان در پایه ۳۱۷۸۰ ریال بود اگر طبق فرمول بورس شمش با کاهش ده درصدی در هفته آینده عرضه شود پایه قیمت ۲۸۶۰۲ ریال خواهد بود که قیمت میله گرد را به زیر ۳۵۰۰۰ ریال تمام شده خواهد کشاند. این به معنای ورشکستگی بسیاری از کارخانه ها خواهد بود .

مشکل امروز صنعت فولاد دو مورد است

اول تقاضا

تقاضا به علت توقف بودجه های عمرانی و صادرات بسته شده بنابراین هر تغییری در قیمت با مقاومت روبرو خواهد شد، افزایش قیمت هم به نتیجه نمی رسد چون تقاضا نیست. کاهش قیمت به استرس بیشتر بازار می انجامد.

دوم نقدینگی

نقدینگی عامل بسیار موثری در معاملات فولاد است در سال های قبل امکان خرید آهن اسفنجی و یا شمش در بورس توسط تجار بود اما امروز این امکان نیست در واقع وزارت صمت از نگاه خودش دلال بازی را حذف کرده ولی عملاً دسترسی صنعت فولاد را از بخش عمده ای از توانائی بازار از بین برده است.

معمولاً در فصل پایانی سال بخش های دولتی سعی می کنند تا مانده بودجه هایشان را هزینه کنند یکی از این هزینه های عمده، خرید آهن آلات است ولی این مانده حساب هم نمی تواند به بازار بی رمق فعلی جانی بدهد.

تنها راه حل موجود در اختیار وزارت صمت است. این وزارت خانه وظیفه دارد از تولید حمایت کند حال باید دید در هفته های پیش رو چه سیاستی را اعمال خواهد کرد. آیا بخشنامه های مخرب خود را از بورس بر خواهد داشت یا آنکه به این روش ادامه خواهد داد .

بعید است که دولت از موارد فوق بی خبر باشد ولی اصرار دولت آن است که تورم مهار شود معلوم نیست وقتی که ترمز تورم از کانال رکود خارج شود چه وضعی پیش خواهد آمد.

بر طبق قانون بودجه سال ۱۳۹۷ قیمت دلار ۳۵۰۰ تومان بوده که در بودجه سال آینده دولت ۵۷۰۰ تومان پیش بینی شده است این یعنی ۶۳ درصد افزایش!!! این افزایش قیمت روی تمام کالاهای استراتژیک مثل نان، روغن، دارو و لوازم بهداشتی اثر می گذارد و باعث گرانی آنها خواهد شد. افزایش قیمت این کالاها تاثیر چند برابری روی قیمت ها خواهد گذاشت در نتیجه نیاز به سرمایه بخصوص در بخش فولاد که جزء صنایع سرمایه بر است افزایش می یابد، این در حالی است که به علت کاهش صادرات نفت از ۴/۲ میلیون بشکه به ۱ تا ۵/۱ میلیون بشکه درآمد دولت کاهش می یابد و دولت برای جبران کاهش درآمد ارزی باید صادرات غیر نفتی را افزایش دهد، یعنی “تورم”. از طرف دیگر حقوق ها ۲۰ درصد افزایش خواهند داشت باز هم “تورم”. در حالیکه درآمدهای مالیاتی همان ۱۲۰ میلیارد تومان امسال در نظر گرفته شده است یعنی دولت میداند اوضاع کسب و کار سال آینده خوب نخواهد بود . در واقع دولت با افزایش ۶۳ درصدی نرخ ارز کسری بودجه اش را می خواهد جبران کند این به معنای تورم بیشتر است. تنها راه کنترل تورم در این شرایط ایجاد رکود و کسادی است.

سال آینده به گفته آقای لطف علی بخشی نایب رئیس انجمن اقتصاددانان سخت ترین سال ۵۰ سال اخیر خواهد بود در این میان تکلیف صنعت فولاد چیست؟ محققاً با توجه به کاهش درآمدهای ارزی و سر آمدن مهلت ۶ ماهه خریداران نفت از ایران ، دولت باید صادرات غیر نفتی را تشویق کند ولی این صادرات به تورم منجر خواهد شد. شاید در بررسی های مجلس در مورد بودجه راه حل های دولت مشخص شود ولی آنچه پیداست “نگرانی” است. چون تصویری که از این بودجه پیداست “تورم” است .

مقاطع

هفته گذشته میلگرد صادراتی سی آی اس در ۴۸۳ دلار هر تن فوب در ثبات بود و با توجه به روند بازار بیلت، بعید است در آینده نزدیک معامله ای بالاتر از ۴۷۰ دلار هر تن فوب دریای سیاه نهایی شود.

قیمت میلگرد صادراتی ترکیه با توجه به رکود بازار و کاهش فروش و همچنین قیمت ارزان تر بیلت، از ۴۹۰ تا ۴۹۵ دلار به ۴۷۵ دلار هر تن فوب رسید. انتظار می رود این روند ادامه داشته باشد.

میلگرد صادراتی چین هفته گذشته حدود ۱۸ دلار افت داشته ۴۸۹ دلار هر تن فوب شد.

در بازار داخلی اروپا میلگرد در ۵۳۵ یورو هر تن درب کارخانه در ثبات بود. در بازار امریکا نیز میلگرد ۶۹۸ دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات بود.

 

مقاطع در بازار ایران

قیمت مقاطع در هفته گذشته سقوط آزاد داشت میانگین قیمت سایزهای ۸ تا ۳۲ میلیمتر که روز شنبه ۴۰۷۰۶ ریال بود روز چهارشنبه به ۳۹۰۲۹ ریال رسید.

مسابقه کاهش قیمت از هفته قبل شروع شده بود، عدم استقبال از شمش در بورس به این مسابقه دامن زد. کارخانه ها از یک طرف در جستجوی نقدینگی و از طرف دیگر زیر فشار موجودی تلاش می کردند کالا را تبدیل به پول کنند.

صادرات میله گرد در یک ماه گذشته به شدت کاهش یافته است. به علت شروع فصل سرما درخواست های داخلی هم به حداقل خود رسیده است و در شرایط فعلی دو نگاه در بازار حاکم است .

نگاه بدبینانه انتظار دارد مسابقه فروش کارخانه ها قیمت را تا هر کیلو ۳۰۰۰۰ ریال پائین آورد. اگر این نگاه درست باشد باید قیمت شمش به زیر ۲۵۰۰۰ ریال و آهن اسفنجی به کمتر از ۱۲۰۰۰ ریال هر کیلو برسد.

اگر این نگاه حاکم شود از این نقطه به بعد کارخانه های اسفنجی شروع به توقف تولید خواهند کرد هر چند که در سال گذشته در همین زمان قیمت آهن اسفنجی کمتر از ۱۰۰۰۰ ریال بود ولی با سقوط قیمت آهن اسفنجی قراردادهای کارمزدی تبدیل گندله به آهن اسفنجی متوقف خواهند شد از طرف دیگر تولیدکنندگان آهن اسفنجی دولتی هستند و تلاش می کنند در مقابل سقوط قیمت مقاومت کنند بنابراین سیکل برگشت قیمت شروع می شود که ناشی از محدودیت عرضه است.

نگاه مثبت امیدوار است در روزهای آینده قیمت ها شروع به افزایش کند استدلال این گروه آن است که بازار مقاطع به کف خود رسیده است. از روز سه شنبه بعضی از کارخانه ها جلوی تخفیف را گرفتند و معدودی هم فروش را بستند. از آنجا که انبارها از موجودی زیادی برخوردار نیست این نگاه معتقد است در روزهای آینده قیمت ها شروع به افزایش خواهد کرد و خریدارها از سیاست صبر و انتظار دست بر خواهند داشت. اما آنچه در ورای این استدلال ها هست این واقعیت است که صنعت فولاد ایران بیمار است. وزارت صمت نقش اصلی در این بیماری را دارد و حاضر نیست راهکاری عملی را در پیش بگیرد. نگاه وزارت خانه به قیمت هاست وقتی پائین می آید خود را موفق میداند و وقتی افزایش می یابد احساس می کند دچار مشکل شده، در حالیکه در همه دنیا اولین شرط سرمایه گذاری ثبات قوانین و بازار است. سیاست وزارت صمت ضد سرمایه گذاری است و متمایل به بیکاری، قاعدتاً باید سیاست دولت هم همین باشد چون صدای فولادی ها را هم مجلس می شنود هم دولت.

ورق

ورق گرم صادراتی چین هفته گذشته افت قیمت ۲۰ دلاری را تجربه نموده ۴۶۵ دلار هر تن فوب شد که نسبت به یک ماه قبل تا ۶۶ دلار افت داشته است.

ورق گرم صادراتی سی آی اس ۱۰ دلار افت هفتگی داشته ۴۶۵ دلار هر تن فوب شد.

در بازار داخلی ترکیه ورق گرم از ۵۲۰ تا ۵۲۵ دلار به ۵۱۰ تا ۵۲۰ دلار هر تن درب کارخانه رسید. ورق گرم صادراتی ترکیه نیز در ۵۱۵ تا ۵۲۵ دلار هر تن فوب در ثبات بود ولی امکان ۱۰ تا ۱۵ دلار تخفیف وجود داشت.

در بازار داخلی امریکا نیز ورق گرم افت داشته از ۷۷۳ دلار به ۷۶۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه رسید. در اروپا نیز ورق گرم ۵ یورو ارزان تر شده ۵۳۵ یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد.

 

ورق در بازار ایران

قیمت ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول روز شنبه در اصفهان ۵۴۵۰۰ ریال و در اهواز ۵۳۰۰۰ ریال بود. تا چهارشنبه محصول مبارکه به ۵۱۹۰۰ ریال و نورد و لوله اهواز به ۴۹۵۰۰ ریال رسید. میانگین قیمت ورق ۳ تا ۱۵ میلیمتر روز شنبه ۴۳۲۵۷ ریال بود که تا آخر هفته به ۴۱۷۵۰ ریال تنزل کرد.

ورق های اکسین ضخامت ۱۰ تا ۴۰ میلیمتر بطور متوسط روز شنبه ۴۱۱۸۸ ریال بود که تا آخر هفته به ۴۰۵۱۳ ریال کاهش یافت.

روند نزولی قیمت باید مبارکه را هم تحت تاثیر قرار دهد. باید منتظر واکنش خریدارها در بورس بود. میزان تقاضای ارائه شده تا کجا می تواند با عرضه فاصله داشته باشد که نشان دهنده جهت گیری بازار است.

ورق سرد روند نزولی داشت و سفارشات آن به حداقل خود رسیده است متوسط قیمت ضخامت ۴۰/۰ تا ۵/۲ میلیمتر روز شنبه از ۷۱۷۵۵ ریال به ۷۰۶۳۶ ریال رسید ورق های هفت الماس در کاهش قیمت نقش برجسته تری نسبت به مبارکه داشتند و احتمالاً این روند ادامه یابد چون فاصله قیمت تمام شده با فروش آن این فضا را ایجاد کرده است.

ورق گالوانیزه مثل دیگر کالاها روند نزولی داشت و میانگین قیمت از ۸۷۶۵۴ ریال به ۸۶۰۰۰ ریال رسید. این روند می تواند ادامه داشته باشد.

منبع: ایفنا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *