گزارش هفتگی بازارهای قراضه و فولاد هفته آخر آبان

by

سنگ آهن

هفته گذشته قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین حدود ۲ دلار افت داشته ۷۲ دلار هر تن خشک سی اف آر چین شد. تقاضا کاهش داشته و خریداران به دنبال پایین آوردن میزان موجودی انبارها بودند و اختلاف میان قیمت های پیشنهادی عرضه کننده ها و درخواست خریداران زیاد شده بود. برنامه کاهش تولید زمستانی کارخانه ها در نقاط مختلف کشور چین هنوز روشن نیست از این رو ابهامات بازار بیشتر شده است. از طرفی آلودگی هوا در استان تانگشان زیاد شده و کارخانه ها نگرانند دولت محدودیت های جدیدی برای کنترل آلودگی اعمال نماید از این رو مصرف کننده های نهایی محتاطانه در بازار فعالیت می کنند.
در بازار سنگ آهن صادراتی ایران، آخرین  قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص ۶۱ درصد حدود ۳ دلار کاهش داشته ۳۰ دلار هر تن فوب ثبت شد. سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص  ۶۱ درصد ایران  نیز  ۲ دلار افت داشته ۲۶٫۸ دلار هر تن فوب شد.

قراضه

بازار واردات قراضه ترکیه هفته گذشته در سکوت بود و نهایتا پایان هفته با نهایی شدن معامله ای با اروپا قیمت کاهش یافت و از ۳۳۵ دلار به ۳۲۷ دلار هر تن سی اف آر رسید. قراضه سنگین وارداتی از امریکا از ۳۴۰ دلار به ۳۳۰ دلار رسیده البته کسی در این قیمت نمی فروشد. در کل هفته گذشته بازار فعالیت زیادی نداشت و همه منتظر روشن تر شدن روند بازار محصولات فولادی ترکیه بودند.
افت تقاضا موجب شد قیمت قراضه وارداتی در اغلب کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا ارزان تر شود. قراضه سنگین کلاس ۲ ژاپن با ۵ دلار کاهش ۳۲۵ تا ۳۲۷ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. قراضه سنگین کلاس ۲ ژاپن ۲۹۴ تا ۲۹۹ دلار هر تن فوب بود که نسبت به هفته قبل ۹ دلار افت داشته است.  همچنین قیمت قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ وارداتی از امریکا ۳۰۰ تا ۳۰۱ دلار هر تن سی اف آر جنوب شرق آسیا بود. مدتی است که قراضه امریکا در بازار شرق آسیا طرفداری ندارد و فاصله زیادی بین قیمت های پیشنهادی و درخواستی دیده می شود.

بیلت

قیمت بیلت در بازار داخلی چین افت شدید ۴۵ دلاری را تجربه کرد و به ۴۷۸ دلار هر تن درب کارخانه رسید. بیلت صادراتی چین نیز ۴۸۰ تا ۴۹۰ دلار هر تن فوب شده که قیمتی رقابتی است. ولی همیشه زمانی که افت قیمت شدید است همه منتظر روشن تر شدن روند بازار می نشینند و این امر بازار را راکد تر کرده است. همه منتظرند ببینند روند نزولی تا کی ادامه دارد.
در جنوب شرق آسیا، بیلت چین  در ۴۸۰ دلار هر تن سی اف آر پیشنهاد داده شد.  قیمت پیشنهادی بیلت صادراتی سی آی اس ۴۶۰ تا ۴۶۵ دلار هر تن فوب می باشد در حالی که هفته قبل ۴۶۵ تا ۴۷۰ دلار بود. در خاور دور نیز بیلت سی آی اس ۴۹۰ تا ۵۰۲ دلار هر تن سی اف آر است ولی معامله چندانی نهایی نشد. افت قیمت های چین بازار سی آی اس را نیز تحت تاثیر قرار داده است.  بیلت ایران ۴۶۰ تا ۴۶۵ دلار هر تن سی اف آر اندونزی بود البته فعلا خریدار چندانی برای بیلت ایران در بازار جنوب شرق آسیا نیست چون خریداران نگران وضعیت تحریم ها هستند.

بیلت در بازار ایران

میانگین قیمت شمش سایزهای ۱۲۵ و ۱۵۰ میلیمتر روز شنبه ۳۶۹۵۰ ریال بود اما از روز دوشنبه روند صعودی قیمت شروع شد تا چهارشنبه که به ۳۷۲۱۳ ریال رسید علت افزایش قیمت، عرضه فولاد خوزستان و افزایش قیمت آن تا سقف ۳۴۸۵۲۰ ریال بود. بازار منتظر این عرضه بود و تعیین قیمت شمش فولاد خوزستان باعث شد تا روند نزولی قیمت به ثبات برسد. این در حالی بود که در بازار شایعه عرضه ۱۰۰ هزار تنی شمش فولاد خوزستان پخش شده بود تعیین قیمت پایه ۳۴۸۵۲ به معنای ثبات قیمت تمام شده شمش در ۳۸۰۰۰ ریال هر کیلوست اما برای هفته پیش رو شرایط مشخص نیست چون بازار مقاطع هفته بحرانی را پشت سر گذاشت چنانچه قیمت شمش در همین پایه میانگین ۳۷۰۰۰ تا ۳۷۵۰۰ ریال تمام شده بایستد قیمت میله گرد کاهش نخواهد یافت. باید صبر کرد و نتیجه صادرات در ماه های آبان و آذر را بررسی کرد. با کاهش حجم صادرات، شمش دو راه پیش رو دارد :
اول افزایش عرضه و کاهش قیمت
دوم کاهش تولید و حفظ قیمت
کارخانه های بزرگ به دنبال حفظ قیمت هستند بنابراین سعی در صادرات خواهند داشت در غیر اینصورت به کاهش تولید متوسل می شوند. بنابراین آنچه مسلم است قیمت شمش زیاد سقوط نخواهد کرد چرا که در این صورت کارخانه ها مجبور به زیان و توقف تولید می شوند که با توقف تولید حجم عرضه پائین می آید. مساله دیگر روان کردن صادرات برای زیر یک میلیون دلار است این به صادرات میله گرد کمک می کند طبعاً تقاضای شمش حفظ خواهد شد. در واقع به نظر نمی رسد قیمت شمش حتی با محدودیت فعلی صادرات کاهش جدی داشته باشد. عامل بر هم زننده این چرخه نرخ ارز است.
مصاحبه رئیس بانک مرکزی نقاط مشترک بسیاری با اسلاف خودشان داشت مشابه این فرمایشات را آقای بهمنی و سیف هم داشته اند اما نقطه قابل توجه آن بود که از حدود ۲۷ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی حدود ۷ میلیارد آن بازگشته است . سئوال اینجاست که الباقی بر میگردد یا امیدی به آن نیست؟ مساله دوم راه اندازی بازار ارز است در واقع دولت به طور غیر مستقیم ذهن جامعه را آماده می کند تا بپذیرد دولت در بازار ارز سمت ناظر یا دست هدایت کننده را دارد و بازار در آینده خودش را باید با عرضه و تقاضای ارز وفق دهد کاری که قرار بود سامانه نیما انجام دهد. مساله دیگری که ایشان عنوان کردند پیش بینی تزریق ۷ میلیارد یورو ارز تا پایان سال بود ولی آنچه بحث نشد مساله بدهی نظام بانکی بخصوص بانک های خصوصی به بانک مرکزی بود. تا آنجا که پیداست سیاست دولت حفظ وضع موجود تا پایان دوره ریاست جمهوری آقای روحانی است دولت نمی تواند برنامه ای برای طرح های عمرانی داشته باشد بنابراین تقاضای فولاد روند کاهشی خواهد داشت.

مقاطع

هفته گذشته میلگرد صادراتی چین ۳۱ دلار افت هفتگی داشته ۵۳۸ دلار هر تن فوب شد.
میلگرد صادراتی سی آی اس با ۲ دلار بهبود هفتکی ۴۹۷ دلار هر تن فوب شنیده شد. همچنین میلگرد صادراتی ترکیه ۴۹۸ دلار هر تن فوب ثبت شد که نسبت به هفته قبل حدود ۱۰ دلار ارزان تر شد.
در بازار داخلی اروپا میلگرد یک یورو افت داشته ۵۳۶  یورو هر تن درب کارخانه شد.  در بازار امریکا نیز میلگرد ۶۹۸ دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات بود.

مقاطع در بازار ایران

قیمت مقاطع همانطور که پیش بینی میشد روند نزولی داشت میانگین قیمت سایزهای ۸ تا ۳۲ میلیمتر روز شنبه ۴۳۲۲۷ ریال بود که تا چهارشنبه به ۴۲۷۴۰ ریال رسید. در هفته گذشته ۴ کارخانه محصول خود را در بورس در میانگین قیمت پایه ۳۷۱۶۴ ریال عرضه کردند که قیمت تمام شده آن ۴۰۵۰۹ ریال بود. با توجه به اینکه حجم عرضه قطرهای ۸ تا ۱۲ میلیمتر در بورس بسیار پائین است، تفاوت قیمت بازار با بورس بسیار نزدیک است. سیاست محدودیت فروش در بورس و اختصاص مقدار مشخصی به هر خریدار بازار گردانها را از بورس خارج کرده است همانطور که هفته های قبل گفته شد این سیاست به روند نزدیک شدن قیمت مقاطع به کف خود در آذر ماه منتهی خواهد شد، این نتیجه برای دولت بسیار دلچسب است ولی آنچه در این میان زیان می بیند تولیدکننده است چرا که با کاهش قیمت، تولید بدون تقاضا می ماند. این روند در ماه های بعد با کاهش عرضه بعضی کارخانه ها به علت ورشکستگی جبران خواهد شد ولی نتیجه آن خارج شدن بعضی کارخانه ها از مدار تولید است، در واقع کارخانه های کوچک با ورشکستگی خود هزینه بقای کارخانه های دیگر را خواهند پرداخت.
میانگین قیمت تیرآهن محصول ذوب آهن برای سایزهای ۱۴ تا ۱۸ نزولی بود و از ۴۵۳۳۳ ریال روز شنبه به ۴۵۰۱۷ ریال رسید. عرضه های کوچک اجازه بازی روی قیمت تیرآهن را نمی دهد. به محض توقف عرضه یک سایز قیمت بالا می رود این همان شکنندگی است که محصول سیاست های غلط وزارت صمت است.
قیمت نبشی و ناودانی نزولی بود و تا ۷۰۰ ریال هر کیلو بطور متوسط کاهش یافت.
قیمت مقاطع به کف خود رسیده است ولی برای تغییر محرکی غیر از فضای فولاد می طلبد.

ورق

در هفته ای که گذشت ورق گرم صادراتی سی آی اس ۸ دلار ارزان تر شده ۴۸۵ دلار هر تن فوب شنیده شد.
ورق گرم صادراتی چین از ۵۱۷ دلار هفته قبل به ۵۰۲ دلار هر تن فوب کاهش یافت. در بازار داخلی چین نیز اخیرا ورق گرم تا ۲۲ دلار افت داشته است.
قیمت ورق گرم در ترکیه به روند نزولی ادامه داد. در بازار داخلی آن قیمت تا ۱۰ دلار افت داشته ۵۳۰ دلار هر تن درب کارخانه شد و قیمت صادراتی ۵ دلار افت داشته ۵۲۵ تا ۵۳۰ دلار هر تن فوب شد.
در بازار داخلی امریکا نیز ورق گرم افت داشته از ۸۰۶ دلار به ۷۷۹ دلار هر شورت تن درب کارخانه رسید. در اروپا نیز ورق گرم  ۵۵۰ یورو هر تن درب کارخانه  و در ثبات بود.

ورق در بازار ایران

ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر محصول سبا روز شنبه در اصفهان ۵۷۵۰۰ ریال اعلام میشد، ولی تا روز چهارشنبه به ۵۸۷۰۰ ریال رسید ورق های نورد و لوله ضخامت ۲ میلیمتر ۵۵۰۰۰ ریالل عرضه میشد در حالیکه تقاضای جدی نداشت . ضخامت های ۵/۲ تا ۱۵ میلیمتر محصول مبارکه روز شنبه ۴۴۱۲۹ ریال هر کیلو تمام شده در اصفهان قیمت داشت که تا چهارشنبه به ۴۴۰۵۷ ریال رسید . ورق های اکسین سایز ۱۰ تا ۴۰ میلیمتر روز شنبه ۴۱۲۰۰ ریال معامله میشد که تا چهارشنبه به ۴۱۴۰۰ ریال رسید علت افزایش قیمت محدود شدن موجودی ورق های اکسین است ضمن آنکه شایعه افزایش قیمت اسلب هم به بهبود قیمت کمک کرد. ورق های کاویان با عرضه خوبی روبرو بود . قیمت برای ضخامت های ۱۵ تا ۳۰ میلیمتر با ثبات در محدوده ۴۰۳۶۰ تا ۴۰۳۸۰ ریال بازی میکرد. عرضه های کاویان و قیمت های ضخامت های ۸ تا ۱۵ میلیمتر مبارکه دست و بال اکسین را برای مانور در بازار بسته است، ضمن اینکه این کارخانه با مشکلات درونی هم روبروست.
هفته گذشته شاهد عرضه محدود ورق های نورد و لوله اهواز بودیم این محدودیت اواخر هفته کاهش یافته حتی یک عرضه کننده ورق ضخامت ۲ تا ۴ میلیمتر را در انبار اصفهان پیشنهاد میداد. نشانه هائی از بهبود عرضه این کالا در هفته های پیش رو دیده می شود.
ورق سرد با کاهش قیمت روبرو بود میانگین قیمت ضخامت های ۴۰/۰ تا ۵/۲ میلیمتر مبارکه روز شنبه ۷۴۷۸۶ ریال بود که تا آخر هفته به ۷۳۸۷۹ ریال رسید علت روند کاهشی قیمت تنزل سطح تقاضاست. اکثر کارخانه های بزرگ تولید را کاهش داده اند و به میزان دریافتی شان از مبارکه اکتفا می کنند که قیمت آن بسیار پائین تر از بازار است. تقاضای قطعه سازهای خودرو نیز به شدت پائین آمده در نتیجه حجم معاملات کاهش یافته است. از سوی دیگر ورق سرد محصول مبارکه در مرداد ماه ۸۳۸۸۵ کیلو در بورس فروش رفته که تحویل آن مهر و آبان بوده بنابراین خریدار ورق سرد به بازار مراجعه نمی کند.
ورق گالوانیزه به دنبال کاهش نرخ ارز و قیمت ورق سرد روند نزولی داشت و میانگین قیمت ضخامت های ۴۰/۰ تا ۵/۱ از ۹۲۳۳۳ ریال شنبه به ۹۰۴۰۰ ریال روز چهارشنبه رسید در حالیکه تقاضای آن ضعیف بود بازار باید خود را با کاهش نرخ ارز و تقاضا تطبیق دهد بنابراین ادامه روند نزولی قیمت منطقی است.

منبع: ایفنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *