گزارش هفتگی بازارهای فولاد

by

سنگ آهن

قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین هفته گذشته افت قیمت هایی را تجربه نمود که به دلیل نزدیکی زمستان و افزایش کنترل های زیست محیطی کارخانه ها و عدم اطمینان از تقاضا بوده است. حاشیه سود فولادسازان نیز به دلیل افت تقاضای بازارهای مصرف کننده به ویژه ورق، اخیرا نزولی بوده و دست فولادسازان برای خرید سنگ آهن بسته است. آخرین قیمت خلوص ۶۲ درصد از حدود ۷۷ دلار یک هفته قبل به حدود ۷۵ دلار هر تن خشک سی اف آر رسید.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص ۶۱ درصد حدود ۱٫۲ دلار بالا رفته ۳۳٫۳ دلار هر تن فوب ثبت شد. سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص ۶۱ درصد ایران نیز همین میزان رشد داشته ۲۹٫۲ دلار هر تن فوب شد.

بیلت

بازار بیلت سی آی اس هفته گذشته در ثبات نسبی بود. رشد قیمت قراضه باعث شده بیلت سی آی اس در ترکیه بعد از مدت ها طرفدار پیدا کند.

قیمت پیشنهادی بیلت سی آی اس ۴۵۵ تا ۴۶۰ دلار هر تن فوب و در ثبات بود. تقاضای بیلت سی آی اس در آسیا بیشتر بوده و معاملاتی در ۵۰۰ تا ۵۱۰ دلار هر تن سی اف آر نهایی گردید. ترکیه هم در ۴۷۰ تا ۴۸۰ دلار هر تن سی اف آر بیلت سی آی اس را خریداری نمود.

بیلت در بازار داخلی ترکیه ۴۸۸ تا ۴۹۰ دلار هر تن درب کارخانه بود و بیلت صادراتی ترکیه ۴۷۰ تا ۴۸۰ دلار هر تن فوب ثبت شد. همچنین بیلت صادراتی چین ۳ دلار رشد هفتگی داشته ۵۲۳ دلار هر تن فوب ثبت شد.

بیلت در بازار ایران

قیمت شمش در هفته گذشته روند نزولی داشت. میانگین قیمت سایزهای ۱۲۵ و ۱۵۰ میلیمتر روز شنبه ۳۶۱۰۰ ریال بود ولی از روز یکشنبه روند صعودی قیمت شروع شد و تا چهارشنبه به ۳۸۲۶۳ ریال رسید. علت اصلی افزایش قیمت شمش، بالا رفتن قیمت این کالا در بورس بود. کارخانه ارفع روز شنبه ۵ هزار تن شمش را در قیمت پایه ۲۸۳۷۸ ریال عرضه کرد ولی تقاضا به ۴۹۵۰۰ تن رسید و قیمت نهائی به ۳۳۰۸۴ ریال رسید. دو علت برای این استقبال از خرید وجود داشت :

اول: قیمت پایه بسیار پائین بود، این قیمت با معیارهای قیمت فروش آهن اسفنجی و گندله در بورس هم نمی خواند، به همین دلیل تقاضا زیاد شد.

دوم : آهن و فولاد ارفع درگیر مساله مابه التفاوت قیمت شمش مثل فولاد خوزستان با مشتری هائی که قبلاً خرید کرده اند نیست در نتیجه خریدارها احساس امنیت می کردند که اولین شرط انجام معامله است، به همین علت تقاضا تا ۴۹۵۰۰ تن افزایش یافت.

این معامله بازار را از ابهام خارج کرد. همه انتظار داشتند فولاد خوزستان در قیمت پایه زیر ۳۰۰۰۰ ریال به بورس بیاید که این اتفاق نیفتاد، نتیجه معامله هم دور از انتظار صحنه گردانها بود. قیمت پایانی پایه ۳۳۰۸۴ ریال تقریباً با قیمت گندله و اسفنجی بازار نمی خواند ولی به حداقل قیمت آهن اسفنجی عرضه شده در بورس نزدیک است البته سودی برای تولید کننده ندارد. صحبت هائی در مورد عرضه شمش فولاد خوزستان در هفته آینده هست که قیمت بر پایه عرضه ۳۳۰۰۰ ریال باشد که اگر این اتفاق بیفتد محققاً با افزایش قیمت روبرو خواهد شد چرا که شمش فولاد خراسان در هفته قبل در حداقل قیمت ۳۷۰۰۰ ریال ( با احتساب مالیات ارزش افزوده ) معامله شد. در هفته گذشته دلار روند صعودی گرفت به همین علت قیمت مقاطع هم بالا رفت که طبعاً باعث بهبود بازار شمش گردید. هفته پیش رو در صورت ثبات نرخ ارز با رکود روبرو خواهد بود چرا که عملاً با تعطیلات طولانی روبروست ولی همه چیز به عرضه فولاد خوزستان بستگی دارد.

مقاطع

در هفته ای که گذشت رونق بازار داخلی میلگرد صادراتی چین را نیز بالا برد. میلگرد در بازار داخلی این کشور اخیرا در نقاط مختلف ۱۰ تا ۱۶ دلار هر تن رشد داشته به ۶۳۳ تا ۶۷۳ دلار هر تن درب کارخانه رسیده است. میلگرد صادراتی چین ۲ دلار رشد هفتگی داشته ۵۸۱ دلار هر تن فوب شد.

میلگرد صادراتی سی آی اس نیز در راستای بهبود جو بازار بیلت و رونق بازار قراضه ۳ دلار رشد داشته ۴۹۵ دلار هر تن فوب شد.

در بازار داخلی اروپا میلگرد دو یورو افت داشته ۵۴۱ یورو هر تن درب کارخانه شد. در بازار امریکا نیز میلگرد ۶۹۸ دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات بود.

میلگرد صادراتی ترکیه نیز ۵۰۲ دلار هر تن فوب ثبت شد که کمی افت قیمت را تجربه نمود.

مقاطع در بازار ایران

میانگین قیمت میله گرد آجدار ۸ تا ۳۲ میلیمتر شنبه هفته گذشته ۴۳۴۰۳ ریال بود. روز یکشنبه قیمت متوسط کاهش یافت و به ۴۳۲۹۶ ریال رسید. با افزایش نرخ ارز روند صعودی قیمت شروع شد و تا ۴۴۵۶۴ ریال افزایش یافت . علت افزایش قیمت میله گرد فارغ از نرخ ارز و بالا رفتن قیمت شمش در بورس، انتظارات تورمی بود، تعریف بازار از دامنه قیمت میله گرد حداقل ۴۲۰۰۰ ریال و حداکثر ۴۶۰۰۰ ریال تمام شده هر کیلوست. این حرکت پاندولی نزدیک به یکسال است که دیده می شود در صورتیکه قیمت میله گرد به زیر ۴۲۰۰۰ ریال برسد قیمت شمش باید به ۳۷۰۰۰ ریال کاهش یابد و به دنبال آن آهن اسفنجی باید کمتر از قیمت پایه ۱۷۰۰۰ ریال ( بدون احتساب مالیات ارزش افزوده ) و گندله کمتر از ۸۰۰۰ ریال شود. این در حالی است که قیمت گندله به علت صادرات آن رو به افزایش است بنابراین قیمت شمش کمتر از ۳۷۰۰۰ ریال و میله گرد کمتر از ۴۲۰۰۰ ریال نمی تواند باشد. میانگین قیمت تیرآهن ۱۴ و ۱۸ در اصفهان روز شنبه ۴۶۴۵۰ ریال بود که تا آخر هفته به ۴۶۶۵۰ ریال رسید، تیرآهن نمره ۱۶ در اصفهان عرضه نمی شود و به همین دلیل در قیمت های ما نیامده است، بازار تیرآهن توسط ذوب آهن مدیریت می شود به همین دلیل دامنه نوسان آن زیاد نیست.

ورق

هفته گذشته ورق گرم صادراتی سی آی اس نسبت به دو هفته قبل که ۵۱۵ تا ۵۲۰ دلار بود افت داشته ۵۱۰ دلار هر تن فوب شد.

ورق گرم صادراتی چین تا ۱۳ دلار هر تن افت قیمت هفتگی را تجربه کرده ۵۳۷ دلار هر تن فوب ثبت شد. در بازار داخلی چین نیز ورق گرم بین ۵۸۶ تا ۶۰۱ دلار هر تن درب کارخانه بود.

در بازار داخلی امریکا ورق گرم هفته گذشته ۳ دلار افت داشته ۸۳۲ دلار هر شورت تن درب کارخانه شد. در اروپا نیز ورق گرم ۹ یورو ارزان تر شده ۵۵۳ یورو هر تن درب کارخانه شد.

ورق در بازار ایران

ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول در انزلی در قیمت ۵۹۰۰۰ ریال روز شنبه پیشنهاد میشد. موجودی این کالای وارداتی به شدت محدود شده و تقاضا به سمت ورق سبا و نورد و لوله اهواز تغییر مسیر داده است. فولاد مبارکه هفته گذشته ۹۱۳۰۰ تن ورق گرم ضخامت زیر ۶ میلیمتر را در قیمت پایه ۳۹۳۶۹ ریال پیشنهاد داد که با بازار فاصله زیادی داشت به همین دلیل موفق شد در قیمت ۴۴۶۶۵ ریال پایه همه آن را بفروشد، این قیمت با فروش بازار این کالا با احتساب مالیات ارزش افزوده فاصله زیادی ندارد، مبارکه تابحال از طریق عرضه بازار را کنترل می کرد ولی از هفته گذشته با دست کاری سهمیه ها و تعریف های جدید به دنبال کنترل تقاضا هم رفته است. با این سیاست باید انتظار داشت مبارکه قیمت ها را بالاتر ببرد. علیرغم رکود بازار با توجه به افزایش نرخ ارز و قیمت فروش در بورس میانگین قیمت ورق ۳ تا ۱۵ میلیمتر که روز شنبه ۴۲۶۲۹ ریال بود به ۴۳۴۲۹ ریال رسید.

ورق های اکسین ضخامت ۱۰ تا ۴۰ میلیمتر اول هفته با سقوط قیمت مواجه شد بعضی از سایزها تا زیر ۴۰۰۰۰ ر یال هر کیلو تمام شده هم پیشنهاد شد ولی عمر کاهش قیمت کوتاه بود. روز دوشنبه بخش خصوصی ورق اکسین استاندارد را در قیمت ۳۹۵۰۰ ریال پایه در بورس فروخت که معامله باطل شد و تنها ۵۰۰ تن در قیمت ۳۲۷۵۰ ریال به نتیجه رسید. خوشبختانه بازار روز سه شنبه تعطیل بود و باعث آرامش امواج ناشی از این معامله و ابطال آن شد، اما واقعیت اینست که قیمت ورق اکسین با توجه به قیمت تمام شده آن باید حداقل ۴۳۰۰۰ ریال باشد تا برای سرمایه گذار به صرفه باشد ورق های کاویان در بازار پیشنهاد میشد و از آنجا که ارزانتر از اکسین بود بهتر معامله میشد .

ورق سرد بازار با ثباتی داشت روز چهارشنبه میانگین قیمت به ۷۰۶۲۵ ریال رسید در حالیکه شنبه ۷۰۳۷۵ ریال بود عملاً محصول وارداتی در بازار دیده نمی شود و مبارکه صحنه گردان است آنچه در مورد این کالا عجیب است تفاوت قیمت ضخامت ۶۰/۰ میلیمتر با دیگر ورق هاست البته علت آن عرضه زیاد می باشد قیمت این کالا با احتساب مالیات ارزش افزوده ۶۶۰۰۰ ریال هر کیلوست در حالیکه ورق ضخامت ۷۰/۰ تا ۹۰/۰ میلیمتر بالای ۷۱۰۰۰ ریال هر کیلو قیمت دارند در واقع قیمت منطقی ضخامت ۶۰/۰ می بایست حداقل ۷۳۰۰۰ تا ۷۵۰۰۰ ریال هر کیلو تمام شده می بود.

ورق گالوانیزه بازار با ثباتی داشت تنها روز چهارشنبه تا هر کیلو ۵۰۰ ریال بهبود یافت و از ۸۳۳۱۳ ریال میانگین روز شنبه به ۸۴۸۷۵ ریال رسید محصولات مبارکه در بازار کمتر دیده می شود ولی تولیدات هفت الماس تقریباً همه ضخامت ها را در بر می گیرند.

 

منبع: فولاد ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *