کاهش نرخ ارز به ضرر مس باهنر است

by

 

در گزارش عملکرد شش ماهه شرکت، مجموعا ۴۰۶ میلیارد تومان درآمد برای شرکت محقق شده است که نسبت به دوره گذشته ۶۳ درصد افزایش داشته است.
به گزارش معدن ۲۴،متعاقبا بهای تمام شده نیز با ۷۱ درصد افزاشی به ۳۴۹ میلیارد تومان رسیده است. برآیند افزایش مقادیر مذکور منجر به تحقق سود ناخالص ۵۷ میلیارد تومان شده است. هرچند سود ناخالص نسبت به دوره قبل با ۲۵ درصد افزایش روبرو بوده است اما تغییراات در سرفصل های غیر عملیاتی باعث شده است که شرکت سود خالص ۳۲ میلیارد تومانی محقق نماید و نسبت به سال قبل ۲۹ درصد کاهش را تجربه کند. تحقق سود ۲۸۸ ریالی در شش ماهه نخست که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹ درصد کاهش داشته یکی از دلایلی است که بازار به آن واکنش منفی داده است.
در مهرماه نیز شرکت توانسته است با فروش ۱۲۷ میلیارد تومانی نسبت به دوره قبل ۲۷ درصد افزایش مبالغ فروش را محقق کند. در شهریور ماه سال جاری فروش شرکت به ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده بود. مقدار فروش شرکت در مهر ماه برابر ۲۶۰۰ تن می باشد که نسبت به سال گذشته با کاهش ۸ درصد ی مواجه بوده است. نرخ های فروش شرکت نیز نسبت به میانگین شش ماهه با رشد همراه بوده است. به عنوان مثال در ۶ ماهه نخست سال میانگین نرخ فروش تسمه و ورق مسی ۴۲هزار تومان بوده است در حالیکه در مهرماه با نرخ ۶۴ هزار تومان به فروش رسیده است.
به طور کلی شرکت در ۷ ماه نخست سال ۵۳۴ میلیارد تومان درآمد محقق نموده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۷۵ درصد رشد داشته است. این رقم در مدت مشابه سال قبل حدود ۳۰۳ میلیارد تومان می باشد.
با توجه به تحلیل های قبلی در معدن ۲۴، انتظار می رود کاهش نرخ ارز اثر منفی بر سودآوری شرکت داشته باشد چرا که ساختار فروش این شرکت نسبت به سال گذشته بسیار تغییر کرده است. تغییر در قرارداد ها و کاهش یک طرف ریسک در قرارداد ها باعث ششده است که مس باهنر ساختار های قراردادی خود را هم جهت با افزایش نرخ ارز در نظر بگیرد. در این صورت با کاهش نرخ ارز شرکت از جهت نرخ و از جهت حجم فروش می تواند متحمل ریسک شود.

منبع: معدن ۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *