افزایش نرخ های ورق در گزارش شرکت نورد و تولید قطعات فولادی

by

بازار اسلب در دنیا کمی محدود است و سالیانه در حدود ٢٠ میلیون تن اسلب تولیدی مورد خرید و فروش قرار می گیرد. در کشور ما نیز کارخانه فولاد هرمزگان در خصوص تولید اسلب شناخته شده است که این محصول را مرتبا به کشور های جنوب شرق آسیا از قبیل تایوان، تایلند، و هند صادر می کند و سایر شرکت ها اسلب را به عنوان فرآورده میانی تولید در ساخت ورق های فولادی، صفحه و … مورد استفاده قرار می دهند.

شرکت نورد و تولید قطعات فولادی در آخرین گزارش خود به شرح فروش مهمترین و تنها محصول قابل فروش خود یعنی ورق پرداخته است. طبق این گزارش شرکت در شهریور ماه حدود ۸۴۱۹ تن ورق تولید کرده است و در همین ماه حدود ۶۶۶۷ تن ورق را به فروش رسانده است و حدود بیش از ۲۱ میلیارد تومان درآمد کسب نموده است. در شش ماهه نخست سال جاری نیز با تولید ۶۵ هزار تن و فروش ۷۰ هزار تن ورق حدود ۱۸۲ میلیارد تومان درآمد کسب نموده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۸۲ درصد رشد داشته است. بررسی ها نشان می دهد در دوره متناظر شش ماهه، شرکت بر خلاف انتظارات از نظر تولیدی افزایش چشمگیری نداشته و بالعکس اصلی ترین عامل افزایش درآمد، نرخ های فروش شرکت است که به طور توسط حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است. هرچند گزارش های ابتدای سال شرکت راضی کننده به نظر نمی رسید اما اکنون شرکت با نرخ ها و مقادیر جدید در پی رسیدن به اهداف بالاتری خواهد بود.
در بررسی نرخ ها مشاهده می شود که افزایش نرخ ها نتنها نسبت به دوره مشابه سال گذشته، بلکه نسبت به ماه گذشته نیز تغییر کرده و حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است و در سرفصل درآمد ها نیز در ماه گذشته یعنی مرداد ماه ، به ازای ده هزار تن ورق حدود ۳۲ میلیارد تومان درآمد حاصل شده و در شهریور ماه علاوه بر افزایش نرخ ها، به ازای ۶۶۶۷ تن حدود ۲۱ میلیارد درآمد محقق شده که نسبت به ماه قبل حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.
به طرو کلی، روند افزایشی نرخ ها و احجام نسبت به سال گذشته، بهره برداری از واحد ذوب ۴، افزایش هزینه های عملیاتی ناچیز تولید نسبت به مبالغ حاصل شده و افزایش حجم تولید اسلب از عواملی هستند که سود شرکت را در سال جاری نسبت به سال گذشته تحت تاثیر قرار خواهند داد. افزایش حجم تولید و فروش ورق حتی بیش از ۱۴۰۰۰۰ تن دور از انتظار نیست و شرکت می تواند با ادامه روند تولید، فروش و قیمت گذاری سود بیشتری را نسبت به سال گذشته برای خود متصور شود.
سهیل محمودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *