شارژ سبد قراضه ، قراضه سنگین ، قراضه متوسط ، قراضه سبک

by

شارژ قراضه در کوره قوس الکتریکی توسط سبدهای فولادی انجام می شود که به دو صورت  CLAMP SHELL و ORANG PILE هستند که وجه تمایز آن در نحوه مسدود شدن کف آن هاست. مزیت سبدهای پوست پرتقالی این است که قبل از تخلیه می تواند کاملا در داخل کوره قرار گیرد به این ترتیب ، کف کوره و بدنه آن درصورت تخلیه قراضه سنگین کمتر صدمه می بیند ولی عیب آن این است که پره های آن باید پیش از بارکردن قراضه در آن به یکدیگر بسته و آماده بکار شوند. بواسطه عدم راحتی استفاده و آماده بکار نمودن این سبد ها معمولا کاربرد کمی دارند.

با توجه به اینکه ستون بار در سبد پس از تخلیه در کوره به هم می خورد و عملا در کوره انباشته میشود توسط سبدهای CLAMP SHELL می توان بار را در کوره تا اندازه ای هموار کرد. اما امکان صدمه زدن به سبد و کوره در این روش وجود دارد. توضیح اینکه قطر داخلی سبدها باید متناسب با قطر کوره طراحی شود مناسبترین ابعاد برای سبد در صورتی است که قطر داخلی سبد ۰۸ درصد قطر دهانه کوره باشد. شارژ سبدها قراضه های ریز وسبک بصورت CHIPS باید در کف سبد شارژ شود و قراضه های سنگین که روی آنها شارژ می شود علاوه بر اینکه قراضه های سبک را فشرده و پرس می کند در حین شارژ از وارد شدن ضربه به درب های پائین سبد جلوگیری می کند. از طرفی وجود قراضه های سبک در کف سبد باعث ایجاد سریع تر حمام مذاب در کف کوره های قوس می شود. ترتیب شارژ قراضه در سبد بایستی بگونه ای باید باشد که کمترین آسیب در حین شارژبه کوره وارد شود. معمولا لایه های مختلفی از قراضه در سبد شارژ میگردد تا مناسب شارژ در کوره شود. در صورت بودن قراضه شردر یا بوشلینگ (ضایعات سنبه کاری و قیچی کاری ورق های نازک) آنهارا در کف سبد می زنیم و از قراضه های براده و شردر در روی سبد هم استفاده می کنیم.

ترتیب شارژ قراضه و مواد درون سبد

 

خواص فیزیکی قراضه شامل : دانسیته وشکل (طول ، ضخامت و … ). قراضه روی تعداد سبدهای قراضه تحویلی به کوره تاثیرگذار است و در نهایت تاثیر برروی انرژی مصرفی کوره دارد.طول قراضه و بزرگی آن می تواند مشکلاتی را برای ما در حین شارژ کردن ایجاد نماید که عبارتند از :

جلوگیری از بسته شدن درب کوره
– خسارت وارد کردن به الکترودها
– خسارت به سقف و پانلهای کوره

 

قراضه سبک نیز می تواند مشکلات دیگری داشته باشند مثل : اکسیدشدن و نهایتا کاهش راندمان با مصرف انرژی بالا ، وقراضه با دانسیته پائین قابلیت چسبیدن به دیواره ها و کوره را نیز دارند. بنابراین زمان برای ذوب کامل قراضه طولانی می شود. همچنین قراضه های سنگین به راحتی در زیر الکترودها ذوب نمی شود و شرایط قوس پایدار نمی شود وزمان جهت ذوب کامل طولانی می شود. لذا برای جلوگیری از مشکلات فوق بهترین حالت این است که قراضه ها بصورت مخلوطی از سبک و سنگین استفاده شود.

تعداد سبدهای ایده آل برای شارژ کامل قراضه در کوره قوس محدودیتهای موجود در امر طراحی کوره قوس الکتریکی سبب محدود شدن حجم آن میگردد. حجم کوره را نمی توان آنقدر افزایش داد که با یک بار شارژ و یا با یک سبد تمام قراضههای لازم را در آن ریخت. اکثر کوره ها طوری طراحی میشوند که با ۲ سبد قراضه، شارژ لازم را بدست آوردند. چگالی حجمی قراضه موجود در سبد را می توان با چیدن چند لایه از انواع قراضه های مختلف در ابعاد متفاوت افزایش داد. قراضه های مقاطع بزرگ مانند ورق و اسکلت فلزی موجب تشکیل فضاهای خالی و بلا استفاده در سبد می شوند. قراضه های کوچک مانند قراضه های خرد شده(شرد شده) میتوانند این فواصل خالی را پر کرده و قراضه موجود در سبد را سنگینتر و چگالتر کنند. این عمل تعداد دفعات شارژ قراضه مورد نیاز را از ۳ و بیشتر، به دو سبد کاهش می دهد.

در ادامه مطالبی که مطرح میگردد روندی اصولی از شارژ قراضه و سیاست گذاری در رابطه با شارژ قراضه است ولو اینکه در حال حاضر استفاده نشود.که امید است با طرح این موارد تاثیری در نحوه استفاده و برنامه ریزی مصرف قراضه داشته باشد. برای هر برنامه ذوب در کوره، منوی درصدهای انواع قراضه برای هر سبد تهیه شده و در اختیار اپراتور جرثقیل قرار میگیرد . در منوی قراضه جزئیات مربوط به نوع و وزن قراضه های لازم شرح داده میشود. این منو همچنین نشان دهنده ترتیب قرارگیری لایه های قراضه در سبد است . اپراتور جرثقیل سقفی باید کاملاً از توالی درج شده در منو جهت بارگیری سبد تبعیت کند. نمونه ای از منو بارگیری سبد قراضه در زیر آورده شده است:

نمونه ای از چیدمان سبد قراضه

قراضه های سبک از جمله براده یا تراشه اولین موادی هستند که در سبد ریخته می شوند. با ریختن این مواد در کف کوره میتوان از کوره در مقابل ضربه محافظت کرد. قراضه سبک ته سبد را پوشانده و از گیرکردن سایر انواع قراضه در میان چنگک های سبد جلوگیری می نماید.

 

شارژ قراضه مناسب کف سبد

لایه بعدی قراضه معمولاً از قطعات سنگین و مواد بزرگ مثل ورق و اسکلت فلزی تشکیل شده است. تمام قطعات بزرگ باید در قسمتهای زیرین سبد بارگذاری شوند. در غیر اینصورت بهنگام ذوب فروریخته و باعث شکستن الکترودها می شوند.

شارژ قراضه متوسط و سپس سنگین

ایراد در گرافیک تصویر بالا: قراضه سنگین بایستی با ابعاد کوچکتر بوده و بصورت افقی درسبد قرار گیرد. 

همزمان با شارژ قراضه های سنگین و بزرگ به سبد، قراضه های سبکتر نیز بارگذاری میشوند. این قراضه های کوچک از جمله تراشه و براده، فضای بین قطعات بزرگتر را پر می کنند.

مجددا شارژ قراضه های سبک تر

این چینش چندین مرتبه تکرار میشود تا وزن نهایی قراضه موجود در سبد بدست آید.

 

چیدمان سبد کامل شده

نویسنده : مهندس مهران محمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *