قراضه فروشان ی که میلیونر می شوند

by

خرید و فروش قراضه آهن شغلی خاص و عجیب نیست. بارها صدای بلندگوی ماشین هایی که می گویند «آبگرمکن، یخچال و… خریداریم» را شنیده ایم.این افراد اولین حلقه از زنجیره خرید و فروش قراضه آهن هستند. پس از آن آهن آلات خریداری شده تفکیک و درجه بندی می شوند و از آنجا به بعد حلقه دوم زنجیره وارد کار می شود.
به گزارش ماین نیوز، قراضه های خریداری شده از افراد دوره گرد درانبارهای بزرگ جمع و برای فروش به حلقه سوم آماده می شوند. دراین مرحله لاشه های یخچال ها و آبگرمکن هایی که به قیمت ارزان از در منازل خریداری می شوند برای استفاده در کارخانه ها پرس می شوند.

حمید باشماد فردی که با لیسانس مهندسی برق و فوق لیسانس مدیریت سومین یا آخرین حلقه از این کسب و کار است که پس از خرید قراضه آهن های موجود در انبار آنها را به کارخانه های مرتبط مثل تولید شمش آهن این محصول را می فروشد.

بامشاد ۴ سال پیش به پیشنهاد رئیس یک کارخانه برای خرید قراضه آهن با سرمایه ای ۴ میلیونی وارد این کار شد. اما کاهش خرید و فروش و نبود رقابت در فضای بازار در چند ماه اخیر باعث شده قیمت ها سیر نزولی پیدا کنند تا جایی که برخی افراد در این مدت با ضررهای میلیونی مواجه شده اند.

نگاهی دور به این کسب و کار فضایی خشن و پر سر و صدا را در ذهن می سازد اما بامشاد با این نظر مخالف بوده و می گوید: با وجود انبارهایی مملوء از آهن قراضه دیگر توانایی فیزیکی و وجود سرو صدا در این کار معنا ندارد.البته در مراحل همچون خرد و پرس کردن آهن ها این تفکر کاملا درست است اما زمانی که به عنوان حلقه سوم این زنجیره باشید قراضه آهن مورد نیاز خود را در محیط آرام معامله کرد و سپس دستور بار زدن کامیون ها را صادر می کنید.

شاید سختی کار در این میان نصیب کارگران جز در این کسب و کار باشد که در عین زحمت زیاد سودی آنچنانی نصیبشان نمی شود.البته بدقولی برخی کارخانه ها در زمان تسویه حساب موضوعی است که سختی های این کار را چند برابر می کند.بامشاد می گوید:در گذشته گاهی میان زمان تحویل تا تسویه تقریبا ۱۰ روز طول می کشد اما متاسفانه در چند ماه اخیر این زمان ۱۰ روزه به یک ماه رسیده است.

از این حرف ها که بگذریم موضوع جالب سودی است که از خرید و فروش آهن قراضه نصیب افراد می شود. هرچند وضعیت بازار در حال حاضر خراب است اما به گفته بامشاد میزان درآمد از این کار آنقدر هست که بتوان یک زندگی آسان و راحت داشته باشد.

تقریبا در هر کیلو قراضه آهن ۱۰ تا ۳۰ ریال بسته به نوع درجه بندی(۱، ۲ یا ۳) برای فروشنده سود می ماند.فروش قراضه آهن به جا مانده از یخچال و آبگرمکن به عنوان قراضه آهن درجه یک پول خوبی وارد جیب فروشندگان می کند.

بامشاد با چنین قیمتی در بهترین موقعیت بازار بین ۵ تا ۱۰ میلیون درآمد داشته است اما در بدترین حالت به دلیل پرداخت نشدن هزینه خرید ۱۲ تن قراضه آهن با ضرری ۱۰ میلیونی مواجه شده است.

اینکه چه زمانی وضعیت بازار برای سودهای میلیونی مناسب است سوالی است که جواب آن برای کسی که می خواهد وارد این کار شود جذاب است.بهمن و اسفند جزو بهترین ماه هایی است که به دلیل درخواست خرید برای سال جدید می توان به عنوان یک خریدار و فروشنده قراضه آهن سود خوبی کرد. البته نکته جالب این است که تب بساز و بفروش در کشور به دلیل استفاده از آهن آلات در ساختمان جدید تاثیر چندانی بر این بازار ندارد.

اگر پس از خواندن این گزارش تصمیم به فعالیت در این بازار گرفته اید باید با جیبی پر از پول سراغ خرید و فروش قراضه آهن بروید.

حمید بامشاد پس از کسب تجربه در این شغل می گوید: اگرکسی می خواهد این کار را از جایی مناسب آغاز کند باید سرمایه ای ۲ میلیاردی و برای خرید و فروش متوسط باید سرمایه ای ۲۰۰ میلیونی در دست داشته باشد.

۱۳۹۲-

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *